۱۹ فروردین ۱۳۹۱، ۱۳:۵۱
کد خبر: 80065305
T T
۰ نفر

تهران - معاون فرهنگي سازمان اوقاف و امور خيريه گفت: 54 ميليون و 903 هزار و 645 نفر بار زائر در تعطيلات نوروز امسال در امامزاده ها و بقاع متبركه حضور پيدا كردند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، حجت الاسلام و المسلمین 'احمد شرفخانی' در نشست خبری روز شنبه با بیان اینكه سال گذشته این آمار 46 میلیون نفر بار زائر بوده است، افزود: رشد چشمگیر زیارت امامزاده ها و بقاع متبركه نشان دهنده علاقه مردم به اهل بیت علیهم السلام و ظرفیت بالای این اماكن مقدس برای انجام كارهای فرهنگی است.

وی با بیان اینكه طرح آرامش بهاری در ایام نوروز امسال در دو هزار و 90 امامزاده و بقعه متبركه اجرا شد، افزود: بیش از 33 هزار نفر از كاركنان سازمان اوقاف و امور خیریه و هیات امنای امامزاده ها و بقاع متبركه مسوولیت برگزاری این طرح را بر عهده داشتند.

شرفخانی با بیان اینكه طرح آرامش بهاری از 28 اسفندماه تا 14 فروردین ماه برگزار شد به بخش های مختلف این طرح اشاره كرد و ادامه داد: یك هزار و 638 امامزاده و بقعه متبركه میزبان برگزاری مراسم تحویل سال بودند.

معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه اظهار داشت: در مراسم تحویل سال بیش از سه میلیون و 400 هزار نفر در این اماكن مقدس حضور پیدا كرده و سال خود را در جوار امامزاده ها و بقاع متبركه تحویل كردند.

وی استفاده از ظرفیت حضور مسافران نوروزی در جوار امامزاده ها و بقاع متبركه برای ارتقا سطح فكری و معارفی آنان را از دیگر بخش های طرح آرامش بهاری ذكر كرد و گفت: در این رابطه در 119 بقعه پاسخ به سوالات شرعی و ارایه مشاوره به زایران انجام گرفت و 532 روحانی از قم و 995 روحانی بومی برای اجرای برنامه های این طرح در ایام نوروز به نقاط مختلف كشور اعزام شد.

شرفخانی ادامه داد: همچنین 270 روحانی نیز برای برگزاری خیمه های معرفت كه در قالب طرح آرامش بهاری تدارك دیده شده بود، در جوار امامزاده ها و بقاع متبركه حضور یافتند.

معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینكه خیمه های معرفت در جوار 152 امامزاده و بقعه متبركه در ایام نوروز برگزار شد، بخش های كودك و نوجوان، مشاوره خانواده، پاسخگویی به مسایل شرعی، عفاف و حجاب و برگزاری نمایشگاه گرافیك و طراحی را از جمله برنامه های این خیمه ها عنوان كرد.

وی اظهار داشت: در مجموع بیش از سه میلیون و 700 هزار نفر از مسافران نوروزی از برنامه های خیمه های معرفت استفاده كردند و در دو هزار امامزاده نیز نمایشگاه های سیمای عفاف در آینه حجاب و آرامش بهاری برگزار و با استقبال چشمگیر زائران مواجه شد.

شرفخانی بیان داشت: طرح آرامش بهاری از نوروز 90 به منظور استفاده از ظرفیت امامزاده ها و بقاع متبركه در تعطیلات نوروزی در راستای تبدیل بقاع متبركه به قطب فرهنگی كشور اجرا می‌شود.

معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه به انتشار و توزیع بروشور‌های تبلیغاتی این طرح در 317 عنوان و با شمارگان سه میلیون و 380 هزار نسخه اشاره كرد و افزود: علاوه بر این هفت هزار بنر تبلیغاتی نیز در سطح كشور نصب شد و بیش از هشت هزار دقیقه برنامه مرتبط با طرح آرامش بهاری از شبكه‌های استانی صدا و سیما روی آنتن رفت.

وی ادامه داد: همچنین در 571 بقعه از طریق فعال‌بودن دستگاه بلوتوث نماهنگ های صوتی و تصویری به تلفن همراه زایران ارسال ‌شد.

شرفخانی ارایه تسهیلات و خدمات و اسكان موقت یا طولانی‌مدت زایران در زایرسراها را از دیگر برنامه های این طرح عنوان كرد و بیان داشت: در این رابطه دو میلیون و 262 هزار نفر در زایرسراها و مكان های موقت اسكان داده شدند.

معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه به نظرسنجی از زایران درباره طرح آرامش بهاری در برخی از بقاع شاخص اشاره كرد و گفت: بنا بر نتایج این نظرسنجی 42 درصد اجرای این طرح را عالی و 24 درصد خوب ارزیابی كرده اند.

معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه در ادامه به فعالیت های این سازمان در راستای تبدیل بقاع متبركه به قطب فرهنگی كشور اشاره كرد و افزود: این مهم باید هم در بخش سخت‌افزاری به لحاظ عمرانی و آبادانی و هم نرم‌افزاری یعنی محتوایی رخ دهد كه در بخش محتوایی سال گذشته اقدام به راه‌اندازی یك هزار و 600 مركز فرهنگی - قرآنی در جوار امامزاده ها و بقاع متبركه كردیم.

شرفخانی ادامه داد: عمده طرح‌های فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه از طریق حمایت‌های مردمی صورت می گیرد و این سازمان برای امور فرهنگی هیچ گونه بودجه ای از دولت دریافت نمی كند.

وی بیان داشت: 20 درصد از عواید و در آمد امامزاده ها و بقاع متبركه به برنامه‌های فرهنگی اختصاص دارد و بخش دیگری از هزینه های امور فرهنگی این اماكن از طریق نیات واقفان كه مقید به مكان نیستند، تامین می شود.

فراهنگ 1883**1588
۰ نفر