۲۵ فروردین ۱۳۹۱، ۹:۲۴
کد خبر: 80075820
T T
۰ نفر

سالمندي خوب داشتن نيازمند برنامه ريزي است

۲۵ فروردین ۱۳۹۱، ۹:۲۴
کد خبر: 80075820

زاهدان- امروزه افزايش اميد به زندگي و كاهش سطح باروري و زاد و ولد، موجب بالا رفتن شمار سالمندان نسبت جمعيت كل شده است و اين رشد فزاينده افراد مسن همچنان ادامه دارد، لذا داشتن دوران سالمندي خوب نيازمند برنامه ريزي است.

به گزارش ایرنا، براساس پیش بینی كارشناسان در آینده نه چندان دور در جهان از هر پنج نفر یك نفر سالمند خواهد بود، بنابراین لازم است همه افراد به گونه ای زندگی كنند كه در آینده سالمندان سالمی باشند و بتوانند در زمینه های اجتماعی و اقتصادی فعال باشند.

رییس دانشگاه علوم پزشكی و خدمات بهداشتی و درمانی زاهدان در این باره معتقد است: سالمندی یك پدیده جهانی است و امروزه با توسعه یافتگی جوامع و افزایش امید به زندگی افراد سالهای بیشتری را در این دنیا بسر می برند و نیاز دارند برای سالم بودن و زندگی شادابی داشتن تلاش كنند.

'منصور شكیبا' افزود: توسعه یافتگی موجب كاهش میزان موالید در دنیا شده و نسبت جمعیت سالمندی به جمعیت جوان را افزایش داده است.

وی بیان كرد: سرعت سالمند شدن اكنون به سه برابر رشد جمعیت در جهان رسیده و دنیا را با سونامی سالمند شدن مواجه كرده است.

وی اظهار داشت: براساس آمار سال 2012 سازمان جهانی بهداشت، ایران، شیلی و چین از بالاترین سرعت سالمند شدن در دنیا برخوردارند و نسبت جمعیت سالمندان به جمعیت جوان در كشورهای ایران، شیلی و كوبا از دیگر كشورهای دنیا بیشتر است.

وی گفت: براساس سرشماری سال 85، 3/7 درصد جمعیت ایران را سالمندان تشكیل داده اند كه پیش بینی می شود این نسبت در سال 1400 به 10 درصد برسد.

وی بیان كرد: در كنار تلاش برای افزایش موالید و جمعیت جوان در كشور باید سعی شود همگان دوران سالمندی مطلوبی را بگذارنند كه این مهم نیازمند برنامه ریزی است.

شكیبا گفت: هفته سلامت امسال به نام سالمندان مزین شده تا این قشر ارزشمند كه سرمایه كشور ما هستند را ارج نهیم و برای حغظ سلامت و شادابی آنان تلاش كنیم.

وی با بیان اینكه اكنون 2/4 درصد جمعیت سیستان و بلوچستان را سالمندان تشكیل می دهند، گفت: دانشگاه علوم پزشكی زاهدان برنامه هایی برای حفظ سلامت سالمندان و ایجاد دوران سالمندی مطلوب تدوین و آماده اجرا كرده است.

شكیبا راه اندازی كلینیك طب سالمندی و دانشگاه نسل سوم برای ارایه آموزش های لازم به سالمندان را از برنامه های اجرا شده در هفته سلامت امسال از سوی دانشگاه علوم پزشكی زاهدان برشمرد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشكی زاهدان نیز در این باره به ایرنا گفت: سالمندی می تواند دوران سرزندگی، نشاط، عزم و اراده، بزرگی و شكوه باشد كه این مهم مستلزم توجه به بهداشت فردی، تغذیه، تحرك مناسب، سلامت روان و خواب مناسب است.

'محمد مهدی طباطبایی' در مورد رعایت بهداشت فردی در دوران سالمندی گفت: شستن دندانهای مصنوعی با استفاده از مسواك نرم و مایع ظرفشویی ضروری است.

وی افزود: گرم نگه داشتن بدن خصوصا در فصول سرد سال و عدم استعمال دخانیات كه خطر بیماری های قلبی و عروقی، دیابت و مشكلات ریوی و گوارشی را افزایش می دهد از سوی سالمندان باید رعایت شود.

وی بیان كرد: در دوران سالمندی از مصرف خود سرانه دارو خودداری شود و سالمندان سعی كنند سالیانه به منظور ارزیابی و بررسی عوامل خطر و نشانه های بیماری ها به پزشك مراجعه كنند.

وی با بیان اینكه تغذیه سالم و متعادل در دوران سالمندی اهمیت بسیار زیادی دارد ، گفت: با برنامه غذایی صحیح خطر ابتلا به بسیاری از بیماریها كاهش می یابد.

وی افزود: در دوران سالمندی حتی اگر احساس تشنگی نمی كنید روزانه حداقل شش الی هشت لیوان آب بنوشید، همچنین مصرف دو یا سه وعده ماهی در هفته، خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی و آلزایمر را كاهش می دهد.

وی بیان كرد: مصرف جوانه غلات و حبوبات مانند جوانه گندم،‌عدس، ماش سرشار از ویتامین های گروه ب و ث است.

وی اظهار داشت: نقش میان وعده غذایی سالم با تامین انرژی، پروتئین، افزایش یادگیری و پیشگیری از بدخوری و چاقی است و میان وعده های سالم 20 درصد از كل انرژی بدن را تامین می كنند.

وی افزود: وجود دو میان وعده سبك و سالم می تواند شامل شیر، دوغ، بستنی، میوه، شكلات،‌ بیسكویت، ماست، كشك مایع و پنیر باشد.

وی گفت: مصرف صبحانه باعث افزایش یادگیری و تمركز حواس می شود و همچنین مصرف غذاهای آماده احتمال ابتلا به چاقی، فشار خون و دیابت را افزایش می دهد.

وی افزود: سالمندان باید مصرف چربی ها، روغنهای جامد و نمك را كاهش داده و گوشت سفید را جایگزین گوشت قرمز نمایند و مصرف میوه و سبزی را افزایش دهند.

طباطبایی اظهار داشت: كمبود ویتامین ب 12 از مشكلات رایج دوران سالمندی است كه منجر به كم خونی بدخیم شده و توصیه می شود برای دریافت این ویتامین از منابع حیوانی بویژه جگر استفاده شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشكی زاهدان درباره سالمندی و تحرك مناسب گفت: ورزش و تحرك در دوران سالمندی باعث افزایش ظرفیت ریه و قلب، كنترل و تنظیم فشار خون و نرمش باعث كاهش كلسترول می شود و تحرك به شكل منظم به جذب بهتر كلسیم توسط استخوان ها كمك می كند.

وی افزود: پیاده روی ساده ترین روش برای دوران سالمندی است كه باعث كاهش فشار خون و ایجاد آرامش، كاهش اضطراب و افزایش اعتماد به نفس می شود.

وی بیان كرد: انجام شش تمرین ورزشی شامل، تمرینات گرم كننده یا كششی، تمرینات استقامتی یا هوازی، تمرینات حفظ تعادل، تمرینات انعطاف پذیری، تمرینات قدرتی و تمرینات ایستایی در دوره سالمندی مفید است.

طباطبایی علل عمده استرس در دوران سالمندی را تغییرات جدید در زندگی خصوصا در شیوه زندگی و یا در محل زندگی، دوران بازنشستگی و وضعیت مالی در این دوران، نگهداری از همسر بیمار، كاهش توانایی ها و قوای جسمانی و وجود بیماریهای مزمن و ناتوان كننده، نگرانی درخصوص طرد شدگی و گذراندن زندگی در سرای سالمندان، نگرانی در خصوص زندگی مستقل و ترس از تنها شدن است.

وی بیان كرد: در دوران سالمندی خواندان نماز، دعا و انجام عبادت در آرامش قلبی و روحی، رفتن به مسافرتهای تفریحی و فراهم كردن محیطی شاد در خانواده، انتظارات واقع بینانه از خود و اطرافیان و محیط زندگیتان، استفاده از هر فرصت برای یادگیری، گوش دادن به موسیقی، تماشای برنامه های مورد علاقه در تلویزیون یا مطالعه كتاب بسیار مفید است و به سلامت روان كمك می كند.

وی گفت: داشتن خواب راحت و كافی از سوی سالمندان موجب نشاط در طول روز و میل به شركت در فعالیت اجتماعی می شود.

به گزارش ایرنا، موضوع هفته سلامت امسال سلامت سالمندی بوده است.

7315/7437