۲۶ فروردین ۱۳۹۱، ۱۴:۲۶
کد خبر: 80077809
T T
۰ نفر

بجنورد - سرپرست نمايندگي صندوق بيمه اجتماعي روستاييان و عشاير خراسان شمالي گفت: سه هزار و 56 نفر از روستاييان و عشاير اين استان در سال گذشته زير پوشش بيمه تامين اجتماعي قرار گرفتند.

'علیرضا اسدی' روز شنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: 54 هزار و 326 خانوار روستایی و عشایری این استان مشمول بیمه صندوق روستاییان و عشایر هستند كه هم اكنون 62/33 درصد آنان زیر پوشش بیمه قرار دارند.

وی افزود: در سال گذشته هزار و 586 خانوار روستایی و عشایری مشمول طرح، زیر پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار گرفته بودند.

وی گفت: شرایط برخورداری از بیمه، سكونت در روستا و یا مناطق عشایری، داشتن دست كم 18 سال و حداكثر 55 سال برای مردان و 50 سال برای زنان تعیین شده است.

این مسوول افزود: حق بیمه در این صندوق 15 درصد سطح درآمد انتخابی بیمه شده است كه تنها پنج درصد آن را بیمه شده پرداخته و 10 درصد توسط دولت تامین می شود.

وی با بیان اینكه بیمه شدگان در صندوق حق بیمه خود را به صورت سالانه پرداخت می كنند، گفت: میزان مستمری ماهانه بیشترین معادل سطح درآمدی انتخابی بیمه شده و كمترین آن دوسوم آن است.

اسدی اظهار داشت: با توجه به وضعیت درآمد روستاییان و عشایر، سطح درآمد این اقشار به هشت سطح درآمدی از ماهانه 2/1 میلیون ریال تا سه میلیون ریال تقسیم شده كه سهم بیمه شده در كمترین سطح 720 هزار ریال و در بیشترین 8/1 میلیون ریال است.

سرپرست نمایندگی صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر خراسان شمالی گفت: 57 كارگزار از میان دهیاران، اعضای شركتهای تعاونی تولید روستایی و عشایر و تعاونیهای روستایی انتخاب شده اند كه روستاییان و عشایر می توانند برای استفاده از بیمه به این افراد مراجعه كنند.

وی از تمام روستاییان و عشایر خراسان شمالی خواست تا خود را بیمه تامین اجتماعی كرده و از مزایای عضویت در صندوق استفاده كنند تا همانند كارمندان بعد از بازنشستگی نیز حقوق دریافت كنند.

اسدی اظهار داشت: مستمری بازنشستگی با دست كم 15 سال سابقه و 65 سال سن، مستمری از كارافتادگی كلی در اثر حادثه ناشی از كار بدون در نظر گرفتن مدت پرداخت حق بیمه، مستمری بازماندگان تحت تكفل بیمه شده متوفی و نقل و انتقال سوابق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر و سایر صندوقها از مزایای عضویت در صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر است.

خراسان شمالی 843 هزار نفر جمعیت دارد كه 17/51 درصد آنان در شهرها و 83/48 درصد در مناطق روستایی سكونت دارند.

این استان حدود پنج هزار خانوار عشایری با جمعیتی در حدود 30 هزار نفر دارد. ك/3

7184/626