۲۷ فروردین ۱۳۹۱، ۲۳:۳۹
کد خبر: 80080350
T T
۰ نفر

كاشان - يك كارشناس سازمان انرژي اتمي ايران گفت: تمامي پيشرفت هاي علمي كشور به ويژه در زمينه فناوري انرژي هسته اي در پرتو تحريم هاي قدرت هاي استكباري بوجود آمده است.

به گزارش ایرنا، 'پژمان شیرمردی' یكشنبه شب در جمع دانشجویان رشته فیزیك دانشگاه كاشان اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران در راستای استقلال كشور در دو دهه گذشته در حوزه های مختلف علمی سرمایه گذاری های بسیار مناسبی انجام داده است.

وی تاكید كرد: ما معتقدیم ایران اسلامی با سابقه درخشان تاریخی بایستی به اقتداری كه حق مردم شریف و ولایمتدار آن است، برسد.

وی یادآور شد: رسیدن به این اقتدار دارای اركان مختلفی اعم از سیاسی، اقتصادی، نظامی، اجتماعی و فرهنگی است كه زیر بنای تمامی این ركن ها، علم است.

شیرمردی، 'خرمندانه عمل كردن' ، 'جهان مند عمل كردن' و 'نهادمند عمل كردن' را سه شاخصه مهم رسیدن به این اهداف بیان كرد.

وی گفت: نخبگان باید نقاط ضعف ها و قوت ها خوب بشناسند و برای برطرف كردن ضعف ها خردمندانه عمل كنند.

وی تصریح كرد: دانشمندان و نخبگان كشور بایستی با شناسایی مرزهای علمی دنیا و حركت بر روی این مرزها، یك گام جلوتر حركت كنند.

عضو هیات علمی سازمان انرژی اتمی كشور، ایران را جزو هشت كشور دارای چرخ سوخت هسته ای در جهان نام برد و گفت: ایران در كشورهای منطقه رتبه نخست را دارد.

شیرمردی، نشت یابی با اشعه، سنجس پرتویی میزان ساییدگی قطعات در حین كار، كشف عناصر نایاب در معدن و تشخیص عدم یكنواختی در تولیدات پلیمری را از جمله مزیت های فناوری هسته ای در صنعت برشمرد.

وی به تشریح كاربرد فناوری هسته ای در كشاورزی پرداخت و افزود: ماندگاری محصولات كشاورزی، جلوگیری از پوسیدگی میوه ها، كنترل جمعیت حشرات با عقیم كردن به روش هسته ای و استریل فاضلاب انسانی از جمله استفاده های این فناوری در بخش كشاورزی است.

این عضو هیات علمی سازمان انرژی اتمی كاربرد فناوری در بخش های تشخیص و درمان پزشكی را نیز یادآور شد و گفت: فناوری هسته ای در تابش ایكس و گاما برای رادیولوژی، ماموگرافی، اسكن و رادیوایمونوتراپی بكار می رود.

این آیین با عنوان 'انرژی هسته ای ، انرژی برتر' به مناسبت بزرگداشت روزی ملی فناوری هسته ای به همت انجمن علمی فیزیك دانشگاه كاشان در سرسرای آزادی این دانشگاه برگزار شد.

1724/562