۲۸ فروردین ۱۳۹۱، ۱۳:۱۴
کد خبر: 80081272
T T
۰ نفر

كوالالامپور - دانشجويان و جمعي از مردم فيليپين در اعتراض به دخالت هاي آمريكاي در كشورشان و برگزاري رزمايش مشترك نيروهاي نظامي فيليپين و آمريكا در درياي چين جنوبي در مقابل سفارت آمريكا در مانيل تجمع كرده و خواستار توقف دخالت هاي واشنگتن در كشورشان شدند.

به گزارش ایرنا به نقل از رسانه های محلی، معترضان كه خواستار خروج سربازان آمریكایی از رزمایش نظامی مشترك با سربازان فیلیپینی بودند، پرچم آمریكا را در مقابل سفارت این كشور در مانیل به آتش كشیدند.

در این تجمع كه به وسیله گروه های فعال مخالف مداخله آمریكا در امور داخلی فیلیپین تشكیل شده بود، شركت كنندگان با حمل دست نوشته هایی خواستار خروج سربازان آمریكایی از كشورشان شدند.

هزارن سرباز آمریكایی و فیلیپینی از امروز (دوشنبه) رزمایش نظامی 12 روزه ای را در نقاط مختلف فیلیپین آغاز كردند.

این رزمایش بخشی از برنامه سالانه دو كشور برای برگزاری مانورهای نظامی مشترك است. برگزاری این رزمایش در اثنای اختلافات مرزی اخیر بین چین و فیلیپین از سوی تحلیلگران با حساسیت بیشتری دنبال می شود.

تنش سیاسی میان چین و فیلیپین هفته گذشته و در پی رویارویی سرد كشتی های جنگی دو طرف در منطقه مورد منافشه دریای جنوب چین بالا گرفت.هفته گذشته 8 قایق ماهیگیری چینی در آب هایی كه فیلیپین مدعی مالكیت آنهاست در حال ماهیگیری بود كه یك كشتی جنگی فیلیپینی قصد بازداشت آنها را داشت اما دو كشتی ساحلی گشت زنی چینی مانع از این كار شدند. پس از آن نیز اعلام شد كه چین یك كشتی ساحلی گشت زنی دیگر را به منطقه اعزام كرده است.

تحلیلگران اتفاق اخیر را نشانه ادامه رویارویی سرد بین پكن و مانیل می دانند كه با یكدیگر در خصوص مالكیت بر بخشی از دریای جنوب چین با یكدیگر اختلاف دارند.

فیلیپین كه قرار است به زودی پایگاه های آمریكا در آن دایر شود، پیش از این خواستار حمایت اعضای اتحادیه آ.سه.آن و دولت آمریكا در مناقشه با چین در خصوص دریای چین جنوبی، بوده است. در مقابل چین نیز خواستار حل و فصل موضوع از طریق مذاكرات دو جانبه و درون منطقه ای و بدون دخالت كشورهای خارجی است.

دولت آمریكا مناقشه دریای جنوب چین را بهانه ای برای حضور و مداخله بیشتر در منطقه شرق آسیا می داند اما چین با شدت با هرگونه مداخله خارجی در این مناقشه مخالف است و خواستار گفت و گوهای درون منطقه ای برای حل اختلافات درباره این دریاست.

آمریكا به تازگی با دولت فیلیپین به توافقاتی دست یافته كه بر خلاف قانون اساسی فیلیپین بار دیگر پایگاه های خود را در این كشور مستقر كند و قراردادهای جدید خرید تسلیحات نیز بین دو كشور به امضاء رسیده است. به دنبال اعلام موافقت فیلیپین با استقرار نظامیان آمریكا درخاك این كشور، برخی از تحلیلگران و محافل رسانه ای چین با انتقاد نسبت به این رویكرد، خواستار اعمال تحریم های اقتصادی پكن علیه دولت مانیل شدند.

برخی تحلیلگران معتقدند كه پكن باید به این اقدام فیلیپین برای استقرار شمار بیشتری از نظامیان آمریكا دراین كشور و نیز افزایش رزمایش های نظامی با آمریكا، واكنش نشان داده و با اهرم های فشاری كه در اختیار دارد مانع از فعالیت های اقتصادی فیلیپین با دیگر كشورهای جنوب شرق آسیا شود

فیلیپین كه درحال مناقشه با چین برسر مالكیت قلمرو دریای چین جنوبی است اعلام كرده كه با طرح آمریكا برای استقرار نیروهای نظامی بیشتر این كشور در خاك خود و برپایی رزمایش های بیشتر فیمابین موافقت كرده است

این اقدام دولت مانیل درحالی صورت می گیرد كه اعلام طرح های اخیر آمریكا برای توسعه حضور نظامی بیشتر در منطقه آسیا - اقیانوسیه اعتراض چین را به دنبال داشته است. باراك اوباما رییس جمهوری آمریكا در ماه نوامبر سال گذشته میلادی (آبان) اعلام كرد درصدد استقرار دو هزار 500 تفنگدار آمریكایی در شمال استرالیا است و به تازگی نیز بخشی از این نیروها به منطقه داروین استرالیا وارد شده اند. این رویكرد آمریكا با مخالفت كشورهای منطقه جنوب شرق آسیا از جمله مالزی و اندونزی مواجه شده است.

یك ماه پس از آن نیز یك مقام نیروهای دریایی آمریكا از طرح كشورش برای استقرار شماری از كشتی های جنگی خود در سنگاپور خبر داد.

آساق**335