۳ اردیبهشت ۱۳۹۱، ۱۵:۰۷
کد خبر: 80091598
T T
۰ نفر

برلين - 'هلموت اشميت' صدراعظم آلمان در سال هاي 1974تا 1982ميلادي، از سياست هاي دولت ائتلافي آنگلا مركل در زمينه صادارت تسليحات نظامي به رژيم صهيونيستي و عربستان سعودي ، انتقاد كرد.

به گزارش ایرنا به نقل از نسخه آنلاین هفته نامه اشپیگل،هلموت اشمیت كه از افراد صاحب نفوذ در حزب سوسیال دمكرات های آلمان است،گفت: مركل نباید مجوز صادرات تسلیحات به اسرائیل و عربستان سعودی را صادر می كرد .

این سخنان صدر اعظم اسبق آلمان به تحویل بیش از 200 تانك مجهز لئوپارد 2 به عربستان و ارسال 6 فروند زیر دریایی پیشرفته دلفین با قابلیت حمل كلاهك های هسته ای به رژیم صهیونیستی اشاره دارد،كه انتقادات زیادی در بین افراد، گروه های صلح طلب و مخالفان با سیاست های جنگ طلبانه را بهمراه داشته است.

در جدید ترین انتقادات مطرح شده از سوی افراد صاحب نام آلمان به سیاست های جنگ طلبانه رژیم صهیونیستی و انتقاد از دولت مركل برای حمایت از این سیاست ها با اهدای زیر دریایی های پیشرفته، می توان به شعر انتقادی 'گونتر گراس' نویسنده و هنرمند معروف این كشور و برنده جایزه نوبل ادبیات اشاره كرد كه بازتاب فراوانی در جهان داشت.

این اظهارات اشمیت در انتقاد از دولت آلمان برای ارائه تسلیحات نظامی به رژیم صهیونیستی و عربستان را می توان به نوعی حمایت صدر اعظم اسبق این كشور از اظهارات صریح و انتقادی گراس دانست كه بسیار هنرمندانه عنوان شد و آغاز گر یك حركت بزرگ در بیان انتقادات از رژیم صهیونیستی بود.

اشمیت در گفت و گو با اشپیگل با بیان اینكه مركل نباید چنین اقدامی را انجام می داد، افزود: من هیچوقت چنین كاری را انجام نداده و مجوزی برای صادرات این سلاح ها صادر نكردم.

صدر اعظم اسبق آلمان در ادامه،سیاست صادرات نامحدود تسلیحات نظامی از سوی دولت ائتلافی مركل را برخلاف قوانین صریح این كشور مبنی بر ممنوعیت صدور سلاح به مناطق بحرانی جهان خوانده و این اقدام را نادرست و مغایر با قانون كشور دانست.

اشمیت در سال 1981به درخواست عربستان برای دریافت تانك های جنگی لئوپارد2 پاسخ مثبت نداد اما دولت مركل این خواسته شیوخ عرب را اجابت كرد.

هنوز هیچ منبع رسمی تعداد تانك های صادر شده به عربستان را اعلام نكرده و دولت آلمان نیز هیج برنامه ای برای رسانه ای كردن این موضوع ندارد.

تحویل زیر دریایی های آلمانی دلفین به رژیم صهیونیستی نیز از جمله مواردی است كه همیشه در نوك پیكان انتقادات احزاب مخالف دولت ،شخصیت ها و گروه های صلح طلب و مخالف جنگ قرار گرفته است.

اروپام**2051** 1701**2047**