۴ اردیبهشت ۱۳۹۱، ۱۲:۵۸
کد خبر: 80093087
T T
۰ نفر

تهران - مديرعامل مركز گسترش سينماي مستند و تجربي گفت: حمايت از فيلمسازان كار اولي از وظايف اين مركز خارج شده و توليد فيلم هاي تجربي و در عين حال ارزشمند در دستور كار قرار خواهد گرفت.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، 'شفیع آقامحمدیان' روز دوشنبه در نشست خبری افزود: وظایف مركز گسترش سینمای مستند و تجربی با تشكیل سازمان امور سینمایی، بیش از گذشته شده و ساختار فعالیت های این نهاد دستخوش تغییراتی می شود.

وی یادآور شد: بدنبال تولید اثری تاثیرگذار در عرصه بین المللی هستیم و هم اكنون تداركات لازم برای تولید یك اثر سینمایی بین المللی در این مركز فراهم شده است.

مدیرعامل مركز گسترش سینمای مستند ادامه داد: بدنبال بازگشت سرمایه تولید آثار سینمایی تولید شده در مركز گسترش هستیم و تا آثار سینمایی از مرزهای كشور عبور نكند این مهم اتفاق نمی افتد و از سویی در تولید آثار بین المللی اهداف فرهنگی كشور نیز باید حفظ شود.

آقامحمدیان توضیح داد: همچنین پیگیر استانداردسازی تولیدات مركز گسترش سینمای مستند هستیم و بودجه بسیاری برای تولید چنین آثاری مورد نیاز است.

وی به افزایش بودجه مركز گسترش سینمای مستند پس از تشكیل سازمان امور سینمایی در سال 91 اشاره كرد و گفت: نگاه آن است كه باید از كارگردانان حرفه ای در تولید فیلم های سینمایی تجربی استفاده كنیم و شاید برخی وظایف این مركز جابجا شود.

مدیرعامل مركز گسترش سینمای مستند ادامه داد: تولید فیلم های مستند، كوتاه و انیمیشن در این مركز ادامه خواهد یافت اما به احتمال فراوان این مركز دیگر از فیلمسازان كار اولی در تولید فیلم حمایت نمی كند و شاید این وظیفه به بنیاد سینمایی فارابی محول شود.



** سینما فلسطین پاتوق مستندسازان می شود

مدیر عامل مركز گسترش سینمای مستند و تجربی، همچنین از اكران فیلم های سینمایی در سینما فلسطین و ایجاد پاتوق مستندسازان در این سینما خبر داد.

آقامحمدیان افزود: اكران فیلم های سینمایی در سینما سپیده، تجربه ای گرانبها بود و نمایش آثار مستند در این سینما، موضوعات بسیاری را درباره نمایش عمومی فیلم های مستند برای ما روشن ساخت.

وی یادآور شد: در پنج ماه اخیر تلاش شد سالن سینمایی متفاوتی را برای اكران فیلم های مستند انتخاب كنیم تا این سالن به نوعی به پاتوقی برای مستندسازان تبدیل شود.

مدیرعامل مركز گسترش سینمای مستند و تجربی توضیح داد: تعاملات مورد نیاز با مسوولان سینما فلسطین برای اكران فیلم های مستند در این سینما انجام شده و به احتمال بسیار زیاد این سینما در آینده نچندان دور، پاتوق مستندسازان خواهد شد.

آقامحمدیان، ابراز امیدواری كرد با طی شدن مراحل اداری، این سینما هرچه سریعتر میزبان فیلم های مستند و مستندسازان باشد.

وی همچنین اضافه كرد كه هماهنگی های لازم برای نمایش فیلم های مستند با مسوولان آموزش و پرورش در این راستا انجام شده است.

مدیر عامل مركز گسترش سینمای مستند و تجربی، هدف از نمایش فیلم های مستند را فرهنگسازی دانست و تاكید كرد: ادامه اكران فیلم های مستند می تواند شرایط مناسبی را برای اقبال عمومی به این نوع آثار فراهم كند.

آقامحمدیان در ادامه این نشست یادآور شد: سال 90 برای مركز گسترش سینمای مستند و تجربی، سالی پركار بود و در این سال، چهار جشنواره 'میلاد سرخ'، 'فیلم رضوی'، 'جایزه بزرگ شهید آوینی' و 'سینما حقیقت' برگزار شد و از برخی رویدادهای سینمایی همچون عمار و پروین اعتصامی حمایت كردیم.

وی گفت: در این سال همچنین بیش 200 اثر در بخش های مستند، كوتاه، انیمیشن و بلند سینمایی در این مركز به تولید رسید.

مدیرعامل مركز گسترش سینمای مستند و تجربی افزود: 25 اثر سینمایی مستند بلند در مركز گسترش سینمای مستند در سال 90 تولید شد كه این امر نشان از اهمیت تولید این نوع مستندها دارد.

آقامحمدیان به اهتمام مركز گسترش به تولید فیلم های مستند سیاسی اشاره كرد و توضیح داد: این مركز در عرصه تولید فیلم های سینمایی مستند سیاسی در سال 90 پیش قدم، و تولید این آثار اقدام موثری است.

مدیرعامل مركز گسترش سینمای مستند و تجربی اضافه كرد: در كشور سینمای شبه سیاسی داشتیم و باید هویت سینمای مستند سیاسی در كشور بازتعریف شود و حتی می توان با تولید آثار منطقی، عملكرد نهادهای مختلف را نقد و بررسی كرد.

آقامحمدیان، همچنین از ساخت مستندی جنجالی درباره انتخابات مجلس شورای اسلامی خبر داد.

وی درباره اكران فیلم های سینمایی مستند در سالن های سینمایی گفت: به رغم انتقاداتی كه از اكران فیلم های مستند در سینما سپیده مطرح شد، نمایش عمومی این آثار نتایج خوبی داشت و چالش های ایجاد شده درباره سینما مستند، حاصل اكران فیلم های مستند در سینما سپیده بود.

مدیرعامل مركز گسترش سینمای مستند و تجربی، همچنین از ارائه هفت عنوان فیلم مستند در شبكه مستند خبر داد و ابراز امیدواری كرد كه با استفاده از توزیع كننده حرفه ای در این عرصه، در آینده نزدیك دو عنوان مستند دیگر در شبكه نمایش خانگی توزیع شود.

آقامحمدیان، همكاری با سازمان صدا وسیما را در سال 90 مطلوب خواند و راه اندازی شبكه مستند در این سال را اتفاقی خوب برای سینمای مستند ارزیابی كرد.

وی به اكران فیلم های مستند 'بانوی مبارز' و 'ایران هراسی' از شبكه مستند اشاره و ابراز امیدواری كرد، توافقات برای نمایش عمومی فیلم های مستند در این شبكه ادامه داشته باشد و امكان پخش مستندهای 26 و 13 قسمتی مستند در شبكه فراهم شود.

مدیرعامل مركز گسترش سینمای مستند و تجربی، از چاپ چهار عنوان كتاب از سوی این مركز خبر داد و گفت: كتاب های 'مقدمه ای بر سینمای مستند' و 'زیباتر از زندگی' از جمله این كتاب ها بودند و روند چاپ این نوع آثار در سال 91 بیشتر بر كتاب های تالیف داخلی معطوف خواهد بود.

آقامحمدیان همچنین از ساخت آثار سینمایی مستند با پشتوانه پژوهش خبر داد و تاكید كرد: اكنون پژوهش برای تولید یك اثر سینمایی مستند با موضوع نقشه ایران در دستور كار مركز گسترش سینمای مستند قرار دارد و پس از این مرحله تولید آن آغاز خواهد شد.

وی درباره حضور در عرصه های بین الملل یادآور شد: چهار فیلم از مركز گسترش سینمای مستند و تجربی در بازار جشنواره كن حضور دارد كه مهمترین این آثار انیمیشن 'رستم و سهراب' است.

مدیرعامل مركز گسترش سینمای مستند و تجربی با انتقاد از برخی نگاه های غیر منصفانه به عملكرد مركز گسترش سینمای مستند و تجربی توضیح داد: در برخی سایت ها، افرادی در مرور سینمای مستند در سال 90، فقط به برگزاری جشنواره سینما حقیقت اشاره كردند در حالیكه این رویداد سینمایی در سال 90 به اعتقاد بسیاری از كارشناسان با كیفیت خوبی برگزار شد.

وی اضافه كرد: همچنین برخی، بعضا كتاب هایی كه پیشتر به همت مركز گسترش سینمای مستند و تجربی چاپ شده را به نام نهادی خاص زدند، در صورتیكه این كتاب به همت این مركز چاپ و به بازار ارائه شد.

آقامحمدیان از برگزاری سه جشنواره افق نو، مستند رضوی و سینما حقیقت در سال 91 خبر داد و گفت: افق نو جشنواره ای با موضوع فیلم های سیاسی است و جمعی از فیلمسازان داخلی و خارجی در این رویداد سینمایی حضور خواهند داشت.

وی به برگزاری جشنواره مستند رضوی اشاره و تاكید كرد: از امسال جشنواره رضوی در یك قالب مشخص برپا می شود و امسال نیز شاهد برگزاری جشنواره مستند رضوی خواهیم بود.

آقامحمدیان ادامه داد: تلاش بر این است در سال 91 بیشتر معطوف به تولید آثار باكیفیت در عرصه سینمای بلند باشیم و ترجیحا كارگردانان كار اولی را نپذیریم، زیرا عقیده داریم تولید سه اثر با كیفیت بهتر از 10 فیلم متوسط است، از این رو در تولید فیلم های سینمایی از افراد با تجربه استفاده خواهیم كرد.

وی با بیان آنكه تغییر نام مركز گسترش سینمای مستند و تجربی به بنیاد مستند سهروردی مشكلی را حل نمی كند، بر تولید آثار با كیفیت در مركز گسترش سینمای مستند تاكید كرد.

معاون فرهنگی مركز گسترش سینمای مستند و تجربی نیز در ادامه این نشست گفت: بر اساس عنوانی كه از سوی رهبر معظم انقلاب برای هر سال انتخاب می شود، تعدادی اثر مستند ساخته می شود.

'حسین خورشیدی' افزود: در سال 90، هفت اثر سینمایی با موضوع 'جهاد اقتصادی' ساخته شد، ضمن آنكه بخشی با همین عنوان در جشنواره سینما حقیقت به رقابت فیلم های مستند با موضوع 'جهاد اقتصادی' اختصاص یافت.

معاون فرهنگی مركز گسترش سینمای مستند و تجربی توضیح داد: در جشنواره سینما حقیقت در سال 91 نیز بخشی بمنظور حمایت از تولیدات مستند در راستای تولید ملی و حمایت از كار و سرمایه ایرانی در نظر گرفته می شود.

به گفته خورشیدی، در این بخش از آثاری كه بمنظور حمایت از فرهنگ تولید ملی ساخته می شوند، حمایت صورت می گیرد.

وی همچنین از افزایش تولیدات مستند با موضوع 'تولید ملی و حمایت از كار و سرمایه ایرانی' در سال جاری خبر داد و ابراز امیدواری كرد فیلمسازان در این راستا تعامل مناسبی با مركز گسترش سینمای مستند و تجربی داشته باشند.

معاون فرهنگی مركز گسترش سینمای مستند و تجربی تاكید كرد: آثار فیلمسازان مستقل در كنار فیلم های تولیدی مركز در جشنواره سینما حقیقت سال گذشته حضور داشتند و بیش از 45 درصد فیلم های شركت كننده در این جشنواره از سوی فیلمسازان مستقل ارائه شد.

خورشیدی گفت: داوری این آثار و انتخاب آنها برای حضور در بخش مسابقه بر اساس نگاه داوران بود و مركز در این داوری ها هیچ نقشی نداشت.

فراهنگ ** 1983 ** 1071
۰ نفر