۶ اردیبهشت ۱۳۹۱، ۱۳:۳۳
کد خبر: 80096577
T T
۰ نفر

شيراز- مدير امور باغباني سازمان جهاد كشاورزي فارس گفت: كشت متراكم گلخانه اي با استفاده بهينه از نهاده ها در واحدهاي گلخانه اي به كاهش مصرف سوخت و افزايش توليد مي انجامد.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، اسد شریفی اظهار داشت: ایجاد گلخانه برای تولید محصولات كشاورزی به دلیل امكان كنترل عوامل تأثیرگذار محیطی همچون تغییرات دمایی، جلوگیری از پدیده های سرمازدگی و گرمازدگی و همچنین استفاده بهینه از منابع آب و خاك، سوخت و دیگر نهاده های كشاورزی بسیار حایز اهمیت است .

وی ادامه داد: با ایجاد گلخانه همچنین امكان استفاده مناسب از كود و سم و در نهایت تولید در خارج از فصل و ارایه محصول یك دست در زمان نیاز بازار فراهم می شود .

شریفی گفت: به كارگیری روش كشت متراكم در گلخانه ها با وجود بحران خشكسالی چند سال اخیر كه بسیاری از مناطق مستعد كشاورزی را از حیطه استفاده خارج كرده، به خصوص در مناطق كم آب از اهمیت مضاعفی برخوردار می باشد .

وی ادامه داد: افزایش درآمد در واحد سطح، تنوع كشت و كنترل آفات و بیماری ها و سایر عواملی چون طوفان، باران، خشكسالی سبب شده تا كشت های گلخانه ای رواج بیشتری داشته و گسترش یابند .

شریفی با بیان اینكه در حال حاضر استان فارس دارای 101 هكتار سطح زیر كشت محصولات گلخانه ای با سازه های استاندارد و مناسب می باشد ، گفت: از این میزان 3/83 هكتار گلخانه های سبزی و صیفی و 7/17 هكتار به كشت گل و گیاهان زینتی اختصاص دارد كه در سال جاری این سطح حدود پنج هكتار در زمینه تولید گل و گیاهان زینتی و چهار هكتار در زمینه تولید سبزی و صیفی گسترش خواهد یافت.

وی بیان كرد: در استان فارس 13 سایت در شهرستان های آباده، استهبان، اقلید، بوانات، خرم بید، سروستان، شیراز، فسا، فراشبند، كازرون، لامرد، مرودشت و ممسنی در سطح 379 هكتار با اشتغالزایی بیش از یك هزارو 448 نفر وجود دارند كه كار مطالعه آنها به پایان رسیده و آماده اجرایی شدن هستند .

شریفی اظهارداشت: با تمهیدات صورت گرفته با سازمان میادین و سامان دهی مشاغل شهرداری شیراز ، زمینه احداث پایانه فروش گل و گیاهان زینتی مهیا شده كه امید داریم با این تلاش ها ، استان فارس به یكی از قطب های بزرگ تولید و صادرات محصولات گلخانه ای تبدیل شود .

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد كشاورزی فارس به اجرای طرح توسعه باغ های آبی در اراضی شیبدار و كم بازده در سال جاری اشاره كرد و بیان داشت: اشتغالزایی بالا، احداث باغ های كاملاً فنی و مكانیزه، افزایش تولید در واحد سطح ، ایجاد صنایع تبدیلی متناسب با نوع گونه های توصیه و كاشته شده در اراضی از امتیازات منحصر به فرد این طرح است.ك/1

700 /675