۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۱، ۲۱:۴۹
کد خبر: 80109697
T T
۰ نفر
كارگاه آموزشي حفظ  فك خزري در ساري برگزار شد

ساري- كارگاه آموزشي حفظ حيات 'فك خزري' -تنها پستاندار درياي خزر- با همكاري اداره كل حفاظت محيط زيست مازندران و با حضور كارشناسان و دوستداران محيط زيست حيواني روز چهارشنبه در محل سالن سازمان جهاد كشاورزي استان در ساري برگزار شد.

به گزارش ایرنا، این كارگاه آموزشی با حضور خانم 'لنی هارت' رییس مركز تحقیقاتی و درمانی سگ های دریایی هلند برگزار شد.

لنی هارت در این كارگاه آموزشی از فك در حال انقراض دریای خزر به عنوان نادر ترین فك دنیا یاد كرد و گفت: فك به عنوان تنها پستانداردریای خزر سرمایه این دریا است كه هر ساله به دلیل صید های غیر مجاز و یا بیماری های مختلف تعداد آن در حال كاهش است.

لنی هارت كه 40 سال است تحقیقاتش را به بخش پستانداران دریایی به ویژه فك اختصاص داده است، بر لزوم حفاظت از این گونه پستاندار دریایی تاكید كرد و اظهار داشت: تاكنون شش هزار و 500 فك زنده و 14 هزار لاشه این حیوان دریایی را مورد تحقیق قرار داده است.

به گفته رییس مركز درمانی و تحقیقات سگ های دریایی هلند این مركز به نجات و بازتوانی این گونه پستاندار دریایی می پردازد و هر كشوری كه خواستار كمك باشد، تیم های كارشناسی به منطقه اعزام خواهد شد.

این محقق هلندی گفت: وجود ویروس و انگل ریوی شایع ترین نوع بیماری در فك هاست.

وی با بیان اینكه بر اساس آخرین یافته های تحقیقاتی آلودگی های ناشی از سموم كشاورزی و اكتشافات نفتی عامل از بین رفتن فك های دریایی است، ادامه داد: باید بررسی شود آیا فك های دریایی خزر هم از انگل های ریوی دچار بیماری می شوند.

وی اضافه كرد: مراكز تحقیقاتی ایران می تواند برای بررسی روی فك های خزری با مراكز تركمنستان در تعامل باشند.

هارت، آلودگی محیط زیست، صید بیش از حد و تغییرات آب و هوایی را در همه مناطق دنیا به یك تناسب دانست و یادآور شد: هرگونه تغییر در اكوسیستم تاثیر بدی روی آبزیان می گذارد.

این محقق هلندی خاطر نشان كرد: ورود و خروج نامناسب و آلوده آب به دریا مشكل زیست محیطی را برای آبزیان به وجود می آورد.

'داریوش مقدس' معاون منابع طبیعی اداره كل حفاظت از محیط زیست مازندران نیز در این كارگاه آموزشی فك خزری را تنها گونه پستاندار خزر دانست و گفت: نسل این گونه پستاندار نادر در حال انقراض است .

وی افزود: بخش جنوبی دریای خزر زیستگاه 53 گونه از 79 گونه ماهی است، اما فك خزری به عنوان تنها گونه پستاندار دریای مازندران، نمونه ای آسیب پذیر این دریا است.

به گفته معاون منابع طبیعی اداره كل حفاظت از محیط زیست مازندران، از 19 گونه فك در جهان زیستگاه یك گونه از این پستانداران در دریای خزر است.

وی جمعیت كنونی فك دریای خزر را حدود 100 هزار قلاده عنوان كرد و گفت: در سال های قبل این حیوان دریایی با جمعیت میلیونی در دریای خزر زندگی می كردند.

دریای خزر با 438هزار كیلومتر مربع بزرگترین دریاچه جهان است كه بین پنج كشور ایران، تركمنستان، ازبكستان، روسیه و جمهوری آذربایجان مشترك است.

ك/22585/402**1368**
۰ نفر