۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۱، ۸:۰۷
کد خبر: 80115390
T T
۰ نفر
شهرداري هاي خراسان شمالي پنج ميليارد ريال به كتابخانه ها بدهكارند

بجنورد - مديركل كتابخانه هاي عمومي خراسان شمالي گفت: شهرداري هاي اين استان پنج ميليارد ريال به كتابخانه هاي عمومي بدهكارند.

'علی رحیمی' روز یكشنبه در گفت و گو با ایرنا این بدهی را مربوط به سهم نیم درصدی شهرداری ها از سال 83 تاكنون عنوان و بیان كرد:‌ سهم یاد شده در مدت مزبور هفت میلیارد ریال بوده كه تنها دو میلیارد ریال آن پرداخت شده است.

وی افزود: بیشترین مشاركت در پرداخت سهم نیم درصدی توسط شهرداری شیروان و حصار گرمخان بوده است.

وی گفت: سال گذشته شهرداری شیروان سه هزار متر زمین نیز برای ساخت كتابخانه مركزی این شهر اهدا كرد.

رحیمی بیشترین میزان بدهكاری را نیز مربوط به شهرداری بجنورد دانست و با بیان اینكه عمده شهرداری های استان از درآمد كافی بی بهره اند، افزود: تنها شهرداری های بجنورد ، شیروان و اسفراین دارای درآمد كافی هستند.

مدیركل كتابخانه های عمومی خراسان شمالی گفت: طبق قانون شهرداری ها ملكفند نیم درصد از درآمدهای خود را به منظور اداره امور كتابخانه ها هزینه كنند كه این رقم باید در نیمه هر ماه به حساب كتابخانه ها واریز شود.

رحیمی افزود: هزینه جاری كتابخانه های عمومی از محل این سهم و مشاركت و كمكهای اهدایی مردم، ادارات و نهاد ها تامین می شود كه اگر این امر انجام نشود اداره كتابخانه ها نیز با مشكل روبرو خواهد شد.

وی بر ترویج فرهنگ كتاب و كتابخوانی تاكید كرد و گفت: باید فضای كتابخانه های عمومی نیز اعضا را برای مراجعه جذب كند كه این امر با ارایه خدمات محقق خواهد شد.

وی افزود: در دو سال گذشته به ازای هر 100 نفر جمعیت 27 جلد كتاب در كتابخانه های عمومی این استان وجود داشت كه اكنون این سرانه به 60 جلد رسیده است.

وی راه اندازی كتابخانه شبانه روزی، كتابخانه همراه و سایر خدمات را در راستای گسترش فرهنگ كتابخوانی عنوان و اظهار داشت: باید طرح های مختلفی برای افزایش مراجعه كنندگان به كتابخانه ها فراهم كرد.

استان خراسان شمالی با 843 هزار نفر جمعیت دارای 65 باب كتابخانه عمومی است كه 32 هزار و 827 نفر عضو آنها هستند. ك/3

7184/626