استاندار خراسان‌شمالی: سند ترویج مطالعه استان بومی‌سازی شود

بجنورد-ایرنا- استاندار خراسان شمالی گفت: سند ملی خواندن و ترویج مطالعه کتاب در این استان بومی سازی شود زیرا که موضوع مهمی است و طبق تاکید مقام معظم رهبری باید روی این قسمت تمرکز داشته باشیم.

به گزارش ایرنا، محمدرضا حسین نژاد روز شنبه در جلسه انجمن کتابخانه های عمومی خراسان شمالی اظهارکرد: فرهنگ کتابخوانی باید پیش از گذشته ترویج داده شود و توسط رسانه ها پررنگ تر شود.

وی افزود: رسانه ها در ترویج فرهنگ کتابخوانی نقش مهمی دارند و ضرورت دارد تا مردم کتابخوانی را سرلوحه کار خود قرار دهند و از فضای مجازی فاصله گیرند.

استاندار خراسان شمالی ضمن تاکید بر پیگیری پرداخت سهم نیم درصد کتابخانه ها توسط شهرداری ها اضافه کرد: اداره کل کتابخانه در مکانی استیجاری فعال است و پیشنهاد می شود به صورت موقت از فضاهای دیگر استفاده و در یک بازه زمانی پول اجاره صرف احداث ساختمان شود.

وی ادامه داد: احداث ساختمان فاز به فاز انجام شود و نباید معطل فضای مازاد اداری باشیم، این موضوع باید در کمیسیون ها بررسی شود.

سهل انگاری شهرداری های در پرداخت سهم کتابخانه ها

مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان شمالی نیز در ادامه گفت: برخی از شهرداری های استان به جز بجنورد و اسفراین در پرداخت سهم نیم درصد خود به این اداره کل کوتاهی می کنند.

مهدی آریان اظهارکرد: شهرداری ها با عدم پرداخت سهم نیم درصد خود، کتابخانه ها را با مشکلاتی مواجه کردند و باید تدبیری در این زمینه اندیشیده شود.

وی با اشاره به عدم اجرای فاز ۲ کتابخانه مرکزی استان افزود: کوچکترین کتابخانه مرکزی استان با پنج هزار مترمربع فضا را در اختیار داریم در صورتیکه استاندارد آن هفت هزار مربع است و پیشنهاد می شود از محل اعتبارات سفر رهبری این طرح اجرا شود.

مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان شمالی با اشاره به استیجاری بودن ساختمان اداری اداره کل کتابخانه های عمومی و هزینه بالای اجاره بها اضافه کرد: ماهانه مبلغ زیادی از محل نیم درصد شهرداری ها صرف پرداخت اجاره بها می شود و پیشنهاد می شود در مرکز استان فضایی برای آن وجود داشته باشد و این هزینه ها صرف فعالیت های فرهنگی شود.

طبق آخرین آمار خراسان شمالی ۸۶۴ هزار نفر جمعیت دارد که شامل ۱۰ شهرستان بجنورد، شیروان، اسفراین، مانه، سملقان، راز و جرگلان، فاروج، جاجرم، گرمه و بام و صفی آباد است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha