۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۱، ۲۰:۲۵
کد خبر: 80138130
T T
۰ نفر
ابررساناها از اتلاف 67 درصدي انرژي نيروگاه هاي برق كشور جلوگيري مي كند

كاشان- استاد فيزيك دانشگاه صنعتي اصفهان گفت: با استفاده از فناوري ابررساناها از اتلاف 67 درصدي انرژي در نيروگاه هاي برق كشور جلوگيري مي كند.

'هادی سلامتی' روز پنجشنبه در حاشیه كنفرانس ملی پیشرفت های ابررسانایی در گفت وگوی اختصاصی با ایرنا اظهار داشت: هم اكنون بیشتر برق تولیدی نیروگاه های كشور به صورت انرژی گرمایی و تابشی در مسیر انتقال به محل مصرف، هدر می رود.

وی افزود: اما سرمایه گذاری در حوزه فناوری ابررسانایی، عواید اقتصادی و پیشرفت های تكنولوژیك بسیاری برای كشور به همراه داشته و خاصیت منحصر به فرد آن موجب تولید گونه ای از سیم های برق می شود كه بدون كوچكترین اتلافی، برق را در مسافت های طولانی منتقل می كند.

عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی اصفهان تاكید كرد: با استفاده از این فناوری می توان با سیمی به قطر دو اینچ یعنی معادل پنج سانتیمتر برق كلان شهری مانند تهران را بدون اتلاف، منتقل كرد.

وی كاربردهای مختلف ابررساناها در صنایع، حمل و نقل، مخابرات و علوم پزشكی نیز با اهمیت دانست و گفت: تولید قطارهای سریع السیر در چین با سرعت 650 كیلومتر در ساعت، حاصل این فناوری است كه موجب صرفه جویی در وقت و انرژی شده است.

وی با اشاره به اینكه در ایران در چند دانشگاه فعالیت های پژوهشی خوبی در این حوزه انجام شده است، افزود: تمام این فعالیت ها مقدماتی بوده و برای صنعتی و عملی كردن این تحقیقات، سرمایه گذاری های جدی لازم است.

سلامتی تاكید كرد: بایستی طرح های كاربردی در این زمینه به مراكز پژوهشی و دانشگاهی واگذار شود تا بتوانیم از این فناوری كاربردی و فراگیر در صنایع و علوم پزشكی استفاده كنیم.

كنفرانس ملی پیشرفت های ابررسانایی به مدت دو روز از پنجشنبه بیست و هشتم اردیبهشت ماه با حضور استادان و محققان فیزیك دانشگاه های سراسر كشور در تالار آزادی دانشگاه كاشان در حال برگزاری است.

431/1724**1368**
۰ نفر