به گزارش ایرنا، كریدور شمال - جنوب در سال 2000 میلادی تاسیس شد و در آن 14 كشور ایران، هند، روسیه(موسسان) و كشورهای دیگر آذربایجان، ارمنستان، بلاروس، گرجستان، قزاقستان، قزقیزستان، تركیه، عمان، تاجیكستان، اوكراین و ازبكستان عضو هستند.
در این نشست كارشناسان كشورهای عضو، توسعه هرچه بیشتر مناسبات تجاری و حمل و نقلی و هرچه فعالتر شدن این كریدور، ایجاد و معرفی زیرساخت ها و پیشرفت های انجام شده در توسعه كریدور شمال - جنوب را بررسی خواهند كرد.
مدیركل آسیای غربی وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی ایران پیش از اعلام برگزاری این نشست از سوی منابع هندی گفته بود: هم اكنون روابط دوكشور ایران و هند وارد یك عرصه جدیدی شده و هند كشوری درحال توسعه است كه رشد اقتصادی ۸ درصد را تجربه می كند و باید به بازارهای مطمئن نگاه كند و ایران یك بازارمطمئن و شاهراه به ویژه در كریدور شمال جنوب و كریدور شرق به غرب است.
احمد سبحانی جمعه گذشته در حاشیه نشست كمیته سیاسی مشترك ایران و هند در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفته بود كریدور بین المللی شمال - جنوب كه به عنوان یك مساله بین المللی مطرح بوده و برای كشورهای منطقه و به ویژه ایران، روسیه و هند دارای اهمیت خاصی است در نشست دوجانبه مطرح و بر تسریع در انجام امور آن تاكید شد.
وی گفت: قسمت عمده كریدور بین المللی شمال- جنوب در ایران واقع شده است و این كریدور علاوه بر راه ابریشم كه شرقی و غربی است بندرعباس را به شمال كشور و كشورهای آسیای میانه و روسیه متصل می كند و راه آهن این كریدور درحال تكمیل است.
وی گفت: بندرچابهار به عنوان بخشی از كریدور و راه رسیدن به بخشی از كشورهای آسیای میانه و افغانستان است كه هندی ها بسیار علاقه مند به استفاده ازاین بندر هستند و تاكنون چندین هیات هندی دراین زمینه به ایران سفر كرده اند.
دراین حال امروز چهارشنبه روزنامه هندو نیز در گزارشی نوشت: وزارت خارجه هند بدون توجه به توصیه هیلاری كلینتون وزیر خارجه آمریكا مبنی بر ضرورت كاهش روابط خود با ایران، به برنامه خود برای تشكیل نشستی در دهلی نو در هفته آینده كه تهران نقش عمده ای را در آن ایفا خواهد كرد ادامه می دهد.
این روزنامه هندی در گزارش خود نوشت: انتظار می رود این نشست سه روزه در سطح كارشناسان با نشست های عادی دیپلماتیك متفاوت باشد.
هندو نوشت: طرح كریدور شمال-جنوب را اولین بار ایران، روسیه و هند مطرح كردند ولی اكنون بیش از 15 كشور خواهان الحاق به آن هستند.
هند انتظار دارد كه این نشست بعد از تبادل نظر نمایندگان حدود 12 كشور نه تنها با یكدیگر بلكه با مصرف كنندگان واقعی یعنی شركت های كشتیرانی و ترابری و صادر كنندگان توصیه هایی را ارائه دهد.
به نوشته این روزنامه این توصیه ها سپس در نشست شورای هماهنگی در جمهوری آذربایجان مطرح خواهد شد.
به نوشته این روزنامه هندی هدف این نشست پیگیری نشست قبلی در ماه ژانویه در دهلی نو و شناسایی دقیق حلقه های مفقوده جاده ای، ریلی و روش های لازم برای تامین بودجه آنها می باشد.
در این نشست همچنین مسائل نرمتری چون گمركات و روند مهاجرت و اینكه آیا رانندگان كامیون ها باید روادید بگیرند یا خیر نیز مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
هندو نوشت: منابع رسمی سعی دارند كه جزئیات روشن و حلقه های مفقوده شناسایی شوند.
به نوشته این روزنامه مسیر كریدور از بندرعباس از طریق كشورهای دیگر به روسیه خواهد رسید و مقامات می گویند كه هند نقش مهمی را در تشدید كارهای اداری این كریدور به منظور بهره برداری از آن در تخلیه مواد نفتی و معدنی كه دهلی نو درصدد كسب آنها از آسیای میانه و قفقار می باشد به عهده گرفته است.
این مسیر همچنین برای هند در استفاده از اتحادیه گمركات روسیه - قزاقستان - روسیه سفید كه تا آن موقع گسترش یافته و دیگر كشورهای اروپایی را دربر خواهد گرفت مفید واقع خواهد گشت.
این روزنامه هندی ادامه داد: مقامات در تشریح كارهای باقیمانده برای برقراری ارتباط بی وقفه بین بندرعباس و شمال و شمال غربی گفتند كه یك قطعه تقریبا 200 كیلومتری از خط راه آهن عمدتا در خاك ایران هنوز احداث نشده است و بعد از آن روند گمركات به منظور تضمین عبور بی مشكل كالاها از چندین كشور بررسی خواهد شد.
این روزنامه هندی نوشت: بازرگانی هند بخاطر فقدان یك نقطه ورودی از آب های گرم اقیانوس هند جهت ورود به روسیه از طریق سنت پترزبورگ و كوتكا، بندر اروپایی روتردام و بنادر اوكراینی ایلیچوسك و اوسا متكی می باشد.
آخرین اجلاس كریدور بین المللی شمال - جنوب در دی ماه گذشته در دهلی نو با محوریت كشورهای موسس این كریدور شامل هند، روسیه و ایران و كشورهای عضوبرگزار شده بود.
در این اجلاس، نمایندگان كشورهای حاضر با هدف توسعه هرچه بیشتر مناسبات تجاری و حمل و نقلی و هر چه فعالتر شدن این كریدور، ایجاد و معرفی زیرساخت ها و پیشرفت های انجام شده در توسعه كریدور شمال - جنوب رابررسی كردند.
شهریار افندی زاده معاون وزیر راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران به عنوان سخنران اصلی در این اجلاس دردی ماه گذشته ابراز امیدواری كرده بود كه زمینه هماهنگی و همگرایی و نیز رشد وگسترش حمل و نقل در كریدور شمال - جنوب برای همه كشورهای عضو فراهم شود.
وی افزود: همكاری كشورهای درحال توسعه و توسعه یافته در قرن 21 نقش بسیار مهمی در توسعه مبادلات تجاری و ایجاد بازارهای نوین و رقابت با زمینه حمل و نقل سریع و ارزان و بهینه در كشورهای شمال - جنوب و جنوب - شمال دارد و كریدور شمال - جنوب تجارت و حمل و نقل بین آسیا و اروپا را تسریع می كند.
وی گفت: بخش زیادی از تجارت بین آسیا و اروپا هم اكنون از طریق مسیر سنتی كانال سوئز جابجا می شود كه مسیر این كریدور با عبور از حوزه اقیانوس هند به بنادر جنوبی ایران و درخلیج فارس رسیده و سپس با عبور از خاك ایران به دریای خزر وآسیای میانه و منطقه قفقاز منتقل می شود و از آنجا از طریق بنادر شمالی و منطقه قفقاز به روسیه و شمال اروپا انتقال می یابد.
رییس سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای ایران اظهارداشت: در این مسیر چند وجهی امكانات دسترسی به خدمات حمل نقل دریایی، ریلی وجاده ای فراهم است و این مسیر ازنظر مسافت و دسترسی به اروپا تا 40 درصد كوتاهتر و ازنظر هزینه 30 درصد ارزانتر است.
وی گفت: ازجمله ویژگی های مهم حمل و نقل در كریدور شمال - جنوب چند وجهی بودن آن و حمل نقل سریع و ارزان و ایمن كالا بین آسیا و اروپاست و دیگر اینكه تقاطع های متعددی با گذرگاههای موجود بین كشورهای آسیای میانه و اروپا از جمله 'تراسیكا' دارد كه موجب توزیع مبادلات شمال - جنوب در حوزه شرق وغرب می شود.
معاون وزیر راه وشهرسازی گفت: ایران از گذشته دور و در طی هزاران سال حتی قبل از جاده ابریشم همواره چهار راه فرهنگ، تمدن، تجارت و نقل و انتقال كالا و مسافر و در واقع كریدور حمل و نقلی بین آسیا و اروپا بوده است.
به گفته افندی زاده ظرفیت بنادر جمهوری اسلامی ایران پارسال به بیش از 150 میلیون تن كالا افزایش یافته و 11 بندر مهم تجاری در شمال و جنوب ایران برای حمل كالاهای تجاری آماده است.
وی گفت: خط راه آهن ایران، خلیج فارس در جنوب را به دریای خزر در شمال متصل می كند كه طول خط آهن 9 هزار كیلومتر است كه 150 كیلومتر آن برقی و 18 هزار واگن باری و 12 هزار واگن مسافری با 582 لوكوموتیو كار حمل و نقل ریلی را انجام می دهند.
وی گفته بود 60 فرودگاه بین المللی و داخلی نیز هم اكنون در ایران مشغول فعالیت است و طول شبكه راهها 200 هزار كیلومتر است كه 78 هزار كیلومتر آن شبكه راههای اصلی و فرعی است.
افندی زاده ادامه داد: ناوگان جاده ای سنگین ایران با 306 كامیون سالانه 541 میلیون تن كالا را با حدود چهارهزار و 800 شركت حمل و نقل داخلی و بین المللی در شبكه اصلی راهها جابجا می كند و میزان ترانزیت كالا در كشور 10 میلیون تن در سال است.
وی دراجلاس دهلی نو گفته بود دولت جمهوری اسلامی ایران طرحها و پروژه های نرم افزاری و سخت افزاری متعددی را با هدف توسعه و تسهیل ترانزیت كالا طراحی و به اجرا درآورده و طرح های متعددی نیز در دست پیگیری دارد كه اهداف اصلی آنها متوجه ترانزیت كالا در مسیرهای اصلی كریدور شمال – جنوب درقلمرو جمهوری اسلامی است.
بخشی از این پروژه ها شامل تجهیز و افزایش میزان بارگیری و تخلیه بنادر ایرانی واقع در دریای خزر تا سقف 20 میلیون تن بطور سالانه و با هدف افزایش ظرفیت ترانزیت، اتصال بندر امیرآباد در دریای خزر به شبكه سراسری ریلی جمهوری اسلامی و تجهیز آن به پهلوگیری كشتیهای 'رو-رو' و 'فری بوت' و حمل و نقل تركیبی بار از این بندر به بنادر شمالی خزر و همچنین خلیج فارس و بالعكس ازطزیق این بندر را فراهم می آورد.
افندی زاده گفت: انعقاد موافقتنامه میان ایران، تركمنستان و جمهوری قزاقستان برای ساخت یك مسیر ریلی جدید به طول 900 كیلومتر با هدف اتصال كشورهای آسیای مركزی به بنادر خلیج فارس ازدیگر پروژه های این طرح راهبردی دركریدور شمال – جنوب است كه موجب تحول دركریدور می شود.
وی ادامه داد: پروژه ریلی قزوین – رشت – آستارا به طول 370 كیلومتر كه قسمت قزوین - رشت این پروژه 60 درصد و بندر انزلی به نقطه مرزی آستارا 30 درصد پیشرفت ساخت دارد از دیگر طرحهای مهم كریدور شمال جنوب است كه خلیج فارس را از بندرعباس و بندر امام خمینی (ره) به روسیه، كشورهای اسكاندیناوی و شمال اروپا متصل خواهد كرد.
وی گفت: از دیگر طرح های مهم دركریدور شمال جنوب احداث 331 مجتمع رفاهی و تیر پارك در شبكه جاده های ترانزیتی ایران، تصویب برنامه راهبردی ایمنی راهها، تصویب قوانین و مقرارت ترانزیت كالا از ایران به منظور تسریع و تسهیل ترانزیت كالا و نصب سیستم های اسكن كامیون ها و طراحی واجرای سیستم تك پنجره ای گمركی در نقاط مرزی مهم كریدور است.
افندی زاده برای تسهیل مناسبات ترانزیت كالا دركریدور پیشنهاد كرد سه كشور موسس كریدور ایران، روسیه و هند نسبت به احداث حلقه مفقوده راه آهن كریدور درداخل جمهوری آذربایجان و احداث و بهره برداری از بار انداز حمل و نقل تركیبی جاده - ریل درمرز آستارای ایران و جمهوری آذربایجان و تكمیل خطوط ریلی مسیر كریدور و به ویژه همكاری به صورت سرمایه گذاری مشترك در طرح ریلی قزوین – رشت – انزلی و آستارا اقدام كنند.
وی همچنین تسهیل امور كنسولی درمسیر حمل ونقل جاده ای كالا بین كشورهای عضو ، توسعه حمل نقل تركیبی جاده - دریا و ریل - دریا درحوزه بنادر دریای خزر بین كشورهای عضو و برگزاری دیدارهای كارشناسی كشورهای موسس و عضو را برای راهكارهای مناسب و اجرایی شدن توافقات قبلی در چارچوب كریدور شمال جنوب و فعال سازی پیشنهاد كرده بود.
آساق ** 589**1565
نگاهي به نشست آتي كريدوربين المللي شمال- جنوب باحضور فعال ايران درهند
۳ خرداد ۱۳۹۱، ۱۶:۰۴
کد خبر:
80148650
دهلي نو - نشست سه روزه كارشناسي كريدور بين الملي شمال - جنوب با حضور فعال ايران در دهلي نو از 8 تا 10 خرداد برگزار مي شود.