۴ خرداد ۱۳۹۱، ۱۰:۵۸
کد خبر: 80149824
T T
۰ نفر

شهر هزاران موشك

۴ خرداد ۱۳۹۱، ۱۰:۵۸
کد خبر: 80149824
شهر هزاران موشك

گروه اسناد و اطلاع رساني- امروز روز نماد مقاومت و پايداري دزفول، شهري با هزاران سال پيشينه تاريخي است، دياري كه در دوران دفاع مقدس، شهر هزار موشك ناميده شد و با استقامت و ايستادگي دلاورانه مردمانش در مقابل رژيم بعث برگ زرين ديگري بر افتخارات اين مرزوبوم افزود.

سی و دو سال پیش دزفول از كهن ترین شهرهای خوزستان هدف موشك ارتش عراق قرار گرفت و اینگونه امنیت و آسایش آن دیار تهدید شد، اما مردم با اتحاد و همدلی به كمك یكدیگر شتافتند و خود را آماده مقابله با نیروهای عراق كردند، نخستین موشكی كه دزفول را نشانه رفت آغازی بر حمله های موشكی پی در پی به این شهر بود و به همین دلیل این خطه؛ شهر 'هزار موشك' نامیده شد.

دزفول از همان روزهای آغاز جنگ تحمیلی مورد حمله نیروهای عراقی قرار گرفت. مقاومت و ایستادگی مردم این شهر كینه سخت حزب بعث را به همراه داشت و همین دشمنی سبب شد تا در دوران جنگ تحمیلی، مورد حمله 200 فروند موشك نیروهای بعثی قرار گیرد.

ایستادگی و از خودگذشتگی مردم در این شهر، تنها در پاسداری از دزفول خلاصه نمی شد آنان هماره برای تامین مایحتاج سایر مناطق درگیر در جنگ تحمیلی و جبهه های نبرد حق علیه باطل نیز تلاش می كردند و هیچگاه از هدف والای خود دور نشدند. مردم دزفول با تشكیل تیپ هفت ولی عصر(عج) كه بعدها به یك لشكر تبدیل شد، حماسه بزرگ دیگری نیز خلق كردند.

شهر دزفول در طول هشت سال دفاع مقدس آماج حمله های سهمگین ارتش بعث عراق قرار گرفت؛ 176 موشك غول پیكر این شهر را هدف گرفتند، 489 بمب و راكت برسرمردم بی دفاع شهر فرو ریخت و پنج هزار و 821 گلوله توپ نقاط مختلف شهر را ویران ساخت. در این مدت حدود 19هزار و پانصد واحد مسكونی، تجاری و آموزشی نیز به طور كامل ویران شد.

اما در این میان مردم قهرمان دزفول با تقدیم بیش از دوهزار و 600 شهید، چهار هزار جانباز، 452 آزاده سرافراز و 147 مفقود و جاویدالاثر؛ حماسه ساز مقاومت و پایداری در تاریخ پربار ایران اسلامی شدند.

امام خمینی(ره) به پاس مقاومت و ایستادگی مردم دزفول فرمودند: 'شما دزفولی ها امتحان دادید و از این امتحان خوب بیرون آمدید. شما دین خود را به اسلام ادا كردید.'

دزفول به رغم اینكه بارها مورد حمله قرار گرفت و در تیررس توپخانه دشمن بود، اما هرگز تسلیم نشد و مردم در شهر باقی ماندند تا نشان دهند ذره ای از خاك وطن را به بیگانگان نمی دهند و یار و یاور رزمندگان در دفاع از سرزمین پرافتخارشان هستند. ایستادگی، ایثار و دلاوری مردم دزفول باعث شد، تا در دوران جنگ این خطه، شهر استقامت نام گیرد.

در سال 1366 و هفتمین سال از جنگ تحمیلی به مناسبت پنجمین سال آزادسازی خرمشهر، با پیشنهاد دولت، بررسی های وسیع و گسترده ای جهت معرفی شهر نمونه مقاومت صورت گرفت و به دلیل مواردی چون پایداری و استقامت سرسختانه مردم دزفول و اصرار آنها بر عدم مهاجرت و ترك شهر، بازسازی حین جنگ، پشتیبانی از رزمندگان جبهه ها، بالاترین آمار شهدای موشكی و بمباران به عنوان 'شهر نمونه مقاومت كشور' معرفی شد.

شورای فرهنگ عمومی كشور در 1389 هجری خورشیدی، چهارم خرداد را به پاس تلاش‏ها و مقاومت مردم دزفول به عنوان 'روز مقاومت و پایداری' نامگذاری كرد تا بهانه ای باشد، برای سپاس از ایثار، شجاعت، ایستادگی و از خودگذشتگی انسان هایی كه دلاورانه مقاومت كردند و پیروز و سربلند از این امتحان الهی بیرون آمدند.

اكنون با گذشت سال ها از پایان جنگ، در جای جای این شهر هنوز نجوای تكبیر یاران شنیده می شود و آثار و پیامدهای ناشی از حمله نیروهای بعثی نگاه ها را به سوی خود می كشاند. آری امروز روز دزفول است.

اطلاع**2002**1717