۶ خرداد ۱۳۹۱، ۱۴:۰۲
کد خبر: 80152890
T T
۰ نفر
عمليات تلقيح مصنوعي گوسفندبه روش لاپاراسكوپي درهفتگل انجام شد

اهواز-مدير اموردام سازمان جهاد كشاورزي خوزستان گفت: عمليات تلقيح مصنوعي گوسفند به روش لاپاراسكوپي براي نخستين بار در كشور توسط كارشناسان خارجي و ايراني در شهرستان هفتگل انجام شد.

به گزارش شنبه روابط عمومی سازمان جهاد كشاورزی خوزستان،'مسعود احمدی' هدف از انجام این كار را اصلاح نژاد گوسفند، استفاده از نژاد خارجی 'رومانف' به منظور بهبود و افزایش تولیدات، حذف دام های كم تولید، چند قلو زایی در گوسفند و افزایش درآمد دامداران خوزستان عنوان كرد.

وی افزود: این عملیات با همكاری متخصصان خارجی و داخلی، اعضای هیات علمی گروه علوم دامی دانشگاه تهران و نظارت مسول گروه پرورش و اصلاح نژاد دام های سبك معاونت تولیدات دامی وزارت جهادكشاورزی و تنی چند از مسولان محلی انجام شد.

مسول گروه پرورش و اصلاح نژاد دام های سبك معاونت تولیدات دامی وزارت جهاد كشاورزی هدف از تولید گوسفندان آمیخته 'تركیب ژنتیكی' با استفاده از ژنتیك نژادهای خارجی اظهارداشت: گله های گوسفندی كه در مزارع و به صورت مدرن پرورش می یابند در مرحله اول با گوسفند نژاد رومانف كه دارای استعداد چند قلوزایی و صفات تولید مثل بالایی هستند عملیات تلقیح مصنوعی با تكنیك لاپاراسكوپی آمیخته خواهند شد.

وی افزود: در مرحله دوم نیز به منظور استفاده از توان ژنتیكی گوسفندان مناطق گرمسیری دنیا و امكان تثبیت صفاتی مانند كاهش چربی لاشه، بهبود كیفیت گوشت و افزایش سرعت رشد زودرس بره های گوشتی و كاهش مصرف علوفه به ازای تولید هر كیلوگرم گوشت تولیدی در گوسفندان بومی اقدام به تلافی این نژادها با نسل دوم تولید شده از نزادهای بومی با رومانف خواهند بود.

'اسماعیل صادقیان' افزود: در خصوص عدم استفاده از كارشناسان خارجی و فراگیری كامل این تكنیك توسط كارشناسان داخلی گفت: این تكنیك تا پایان سال در ایران بومی خواهد شد و سال آینده كارشناسان ایرانی قادر به انجام آن خواهند شد.ك /1

7161/641