۱۷ خرداد ۱۳۹۱، ۲۰:۰۶
کد خبر: 80170473
T T
۰ نفر

اجلاس سران شانگهاي در پشت درهاي بسته برگزار شد

۱۷ خرداد ۱۳۹۱، ۲۰:۰۶
کد خبر: 80170473
اجلاس سران شانگهاي در پشت درهاي بسته برگزار شد

پكن - اجلاس سران سازمان همكاري شانگهاي عصر چهارشنبه با حضور اعضاي رسمي در پكن برگزار شد.

به گزارش ایرنا به نقل از منابع رسمی ، ' هو جین تائو ' رییس جمهوری خلق چین در این نشست گفت كه دولت های عضو باید اعتماد متقابل را كه شرط ثبات منطقه ای و همكاری بیشتر است ، افزایش دهند.

وی خاطر نشان كرد : در بیش از یك دهه این سازمان توسعه سالم و با ثبات داشته و گام های بزرگی در مبارزه باتروریسم ، مبادلات فرهنگی و مقابله با جدایی طلبی برداشته است.

وی گفت : این سازمان با هدف توسعه امنیت منطقه ای و كمك به ثبات ایجاد شده است و با توجه به اوضاع نامطلوب بین المللی فرصت ها و چالش های فراوانی دارد.

وی دهه آینده را برای قدرتمند تر شدن این سازمان مهم دانست و گفت : اعضای سازمان متحد هستند و با اتحاد با تهدیدها ، قاچاق مواد مخدر ، تروریسم و چالش های فرامرزی برخورد خواهند كرد.

رییس جمهور چین گفت : حمایت از حق حاكمیت ، استقلال ، منافع مشترك و ثبات و امنیت ملی راه توسعه سازمان است و افزود : همكاری در بخش های كلیدی چون انرژی ، مواد غذایی ، حمل نقل و امور مالی مهم است.

وی گفت كه پیمان شانگهای باید روابط با دیگر نهادهای بین المللی و منطقه ای را تقویت كند.

به گفته ' هو جین تائو ' ، سازمان نقش كلیدی در مقابله با چالش ها دارد.

طرفین در این نشست درباره تحولات افغانستان ، تبدیل شدن این كشور به عضو ناظر سازمان ، همكاری بیشتر در افغانستان ، حل مسایل كره شمالی و موضوع هسته ای ایران بحث و تبادل نظر كردند.

اجلاس سران سازمان همكاری شانگهای با حضور ایران و دیگر اعضای ناظر فردا پنجشنبه در پكن آغاز می شود.

آساق ** 275 ** 2100