۲۰ خرداد ۱۳۹۱، ۱۲:۵۹
کد خبر: 80173685
T T
۰ نفر
تفسير جديد شوراي نگهبان در مورد هيات نظارت بر قانون اساسي به زودي اعلام مي شود

تهران - سخنگوي شوراي نگهبان اعلام كرد: تفسير جديد اين شورا در مورد هيات نظارت بر قانون اساسي به زودي اعلام مي شود.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، 'عباسعلی كدخدایی' در نشست خبری روز شنبه خود در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی در مورد تشكیل هیات نظارت بر قانون اساسی افزود: شورای نگهبان در سال های 58 و 65 به تشكیل هرگونه نهاد در این رابطه ایراد گرفت.

وی افزود: بعد از سال 68 كه قانون اساسی اصلاح شد و مسوولیت تنظیم قوای سه گانه از رییس جمهوری سلب شد، این ایراد همچنان باقی بوده و شورای نگهبان نظرش را هم در این رابطه اعلام كرده است.

كدخدایی اظهار داشت: اینكه شورای نگهبان اعلام كند نهادی خلاف قانون است و این موضوع از سوی نهاد دیگر پیگیری شود، متوجه شورا نخواهد بود.

وی ادامه داد: تشكیل این گونه هیات ها خلاف قانون اساسی بوده و هست و شورای نگهبان هم به زودی نظرش را در این زمینه اعلام می كند.

كدخدایی افزود: تفسیری كه دوستان ما در دولت از اصل 113 قانون اساسی دارند، تفسیر نادرستی است و شورای نگهبان تفسیر جدید خود را كه مبتنی بر نظرات قبلی است، به زودی اعلام می كند.

در اصل 113 قانون اساسی آمده است: ' پس از مقام رهبری، رییس جمهور عالی ترین مقام رسمی كشور است و مسولیت اجرای قانون اساسی و ریاست قوه مجریه را جز در اموری كه مستقیما به رهبری مربوط می شود، بر عهده دارد.'



*** به اینكه بودجه با عجله تصویب شده، ورود پیدا نمی كنیم

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینكه نظر شورای نگهبان درباره تصویب عجولانه لایحه بودجه چیست؟ گفت: زمانی كه مصوبه مجلس در صحن به تصویب می رسد و با امضای رییس مجلس به شورای نگهبان ارسال می شود ما آن را مصوبه مجلس می دانیم و به این مساله كه با عجله تصویب شده یا نشده است، ورود پیدا نمی كنیم.

وی اظهار داشت: شورای نگهبان فقط در مواردی كه یك مساله یا مصوبه خلاف شرع و قانون باشد به آن ورود پیدا می كند.



*** نظر شورای نگهبان در مورد انتخابات، كارشناسی است

سخنگوی شورای نگهبان در مورد ابطال انتخابات در برخی حوزه های انتخابیه در مرحله دوم انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی گفت: با بررسی هایی كه انجام دادیم و با توجه به مداركی كه به دست ما رسید، انتخابات در برخی حوزه ها به صورت كلی و در برخی حوزه ها فقط آرای برخی كاندیداها ابطال شد.

كدخدایی افزود: در مرحله دوم انتخابات تویسركان به دلیل برخی تخلفات و همچنین آرای یكی از كاندیدا در ایلام به دلیل تخلفات انتخاباتی ابطال شد.

وی خاطر نشان كرد: البته در مرحله نخست هم در دو حوزه انتخابیه، انتخابات به طور كامل و در چندین حوزه هم آرای برخی كاندیداها ابطال شد.

سخنگوی شورای نگهبان تصریح كرد: این اطمینان را به همه مردم حوزه های انتخابیه ای كه آرای حوزه انتخابیه آنان ابطال شده است، می دهیم كه نظر شورای نگهبان در مورد انتخابات مبتنی بر نظر كارشناسی است و قبل از انتخابات، روز برگزاری و همچنین بعد از انجام انتخابات، بررسی های لازم را انجام داده ایم.

وی ادامه داد: نظرات شورای نگهبان نظراتی مبتنی بر اسناد متقن و اظهارات كارشناسی بازرسان ما است.



*** مجلس از راه دیگری نمی تواند استیضاح كند

وی در پاسخ به سوالی در مورد اصلاح مواد 196 و 197 آیین نامه داخلی مجلس گفت: استیضاح چه نسبت به وزرا و چه نسبت به رییس جمهوری طریق خاصی دارد و مجلس نمی تواند از راه دیگری این اقدام را انجام دهد و به همین دلیل بود كه شورای نگهبان به اصلاح این مواد دست زد.

كدخدایی اضافه كرد: نظر شورای نگهبان این است، در مواردی كه در قانون اساسی ساز و كار مشخصی برای سوال یا استیضاح وجود دارد، مجلس نمی تواند از راه دیگری آن را انجام دهد.



*** حضور كسانی كه در چارچوب قانون اساسی فعالیت دارند، در انتخابات بلامانع است

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینكه اگر اصلاح طلبانی مانند خاتمی در انتخابات ریاست جمهوری آینده حضور یابند، نظر شورای نگهبان چه خواهد بود؟ گفت: ما از آینده خبر نداریم و پیشاپیش قضاوت نمی كنیم.

كدخدایی همچنین گفت: كسانی كه در چارچوب قانون اساسی فعالیت می كنند حضورشان در انتخابات بلامانع است و شورای نگهبان مانعی برای حضور این افراد در انتخابات نیست.



*** شعب بررسی اعتبارنامه ها سوال كنند، پاسخ می دهیم

سخنگوی شورای نگهبان درباره اعتبارنامه نمایندگانی كه در مجلس با مشكل مواجه شده است، نیز گفت: در رابطه با افراد، مدارك و مستنداتی به دست ما می رسید كه ما آنها را بررسی می كردیم و اگر كمیسیون ها و شعب بررسی كننده اعتبارنامه نمایندگان در این رابطه از ما سوال كنند، ما پاسخ لازم را می دهیم.

كدخدایی در پاسخ به این سوال كه اگر اعتبارنامه برخی نمایندگان به تصویب نرسد تكلیفشان چه خواهد بود؟ افزود: انتخابات در این حوزه ها با انتخابات میاندوره ای دوباره برگزار خواهد شد.

سیام**9121**9132**1572
۰ نفر