۲۷ خرداد ۱۳۹۱، ۱۴:۳۹
کد خبر: 80185846
T T
۰ نفر
احتمال بروز گرمازدگي در افراد مبتلا به ديابت بيشتر است

اهواز-كارشناس و پرستار ديابت بيمارستان گلستان اهواز گفت: احتمال گرمازدگي در افراد مبتلا به ديابت بيشتر از ديگران است، حتي مرگ بر اثر گرما‌زدگي در ميان اين افراد گزارش شده است.

'شهلا منجر' شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینكه احتمال گرمازدگی در فصل‌های گرم سال به علت كاهش قدرت تعریق در افراد دیابتی به شدت افزایش می‌یابد اظهارداشت: گرما و رطوبت محیط دو عاملی هستند كه دفع گرما از بدن را با مشكل مواجه می‌كنند به طوری كه هرچه رطوبت و گرمای محیط بیشتر باشد، خطر گرمازدگی افزایش می‌یابد.

وی افزود: دمای بیش از 7/37 درجه سانتی‌گراد و رطوبت بالای هوا حتی 6/26 درجه سانتی‌گراد خطر گرمازدگی را به دنبال دارد چون رطوبت زیاد مانع تعریق طبیعی بدن می‌شود.

منجر در خصوص علایم گرمازدگی در دیابتی‌ها گفت: اگر فرد دیابتی در معرض هوای گرم یا مرطوب قرار گرفت، با بروز هر یك از نشانه‌‌های سرگیجه، تعریق بیش از حد، قرمزی پوست بدون تعریق، گرفتگی عضلانی، سردرد، تند شدن ضربان قلب یا احساس تهوع باید فورا به گرمازدگی مشكوك شود.

كارشناس دیابت بیمارستان گلستان اهواز تصریح كرد: برای مقابله با گرمازدگی در فصول گرم سال، انجام فعالیت ورزشی باید به صبح ‌زود یا هنگام غروب آفتاب موكول شود، روزانه مقادیر كافی مایعات مصرف شود، آب یا نوشیدنی‌‌هایی مثل شربت آبلیموی كم‌‌شیرین، مایعات بسیار مناسبی برای جلوگیری از گرمازدگی محسوب می‌شوند.

وی ادامه داد: نوشیدنی‌هایی مثل چای و قهوه باعث دفع آب بدن می‌شوند و جایگزین مناسبی برای آب نیستند.

منجر توصیه كرد افراد دیابتی روزانه یك یا دو بار دوش بگیرند تا دمای بدنشان كاهش یابد.

وی افزود: پوشیدن لباس‌های رنگ روشن، استفاده از كلاه و عینك آفتابی نیز به منظور پیشگیری از گرمازدگی توصیه می‌شود.

كارشناس دیابت بیمارستان گلستان اهواز در پاسخ به اینكه در صورت بروز گرمازدگی در بیماران دیابتی چه باید كرد گفت: اگر فرد دیابتی متوجه هر یك از علایم شروع گرمازدگی شد، باید فورا تحت‌درمان قرار‌گیرد.

وی اضافه كرد: قبل از مراجعه به پزشك یا در موارد شدید قبل از رسیدن اورژانس اقداماتی از جمله منتقل كردن بیمار به مكانی خنك، كمی بالا قراردادن پاهای بیمار نسبت به بدن، مرطوب كردن بدن بیمار با آب خنك، قرار دادن كیسه‌‌های یخ روی كشاله‌‌های ران و زیر بغل بیمار باید انجام شود.

منجر در خصوص تاثیر گرما بر داروها و دستگاه‌های اندازه‌گیری قندخون گفت: علاوه بر كم‌آبی بدن كه غلظت قندخون را افزایش می‌دهد، داروهای كاهش‌دهنده قندخون نیز ممكن است تحت‌تاثیر گرما قرار‌گیرند.

كارشناس دیابت بیمارستان گلستان اهواز ادامه داد: حتی دستگاه‌‌های سنجش گلوكز خون (گلوكومتر) و نوارهای تست قندخون هم در هوای گرم عملكرد خود را از دست می‌دهند و قندخون را پایین‌تر از مقدار واقعی نشان می‌دهند.

وی افزود: انسولین در محیط گرم به سرعت تخریب می شود و كارایی خود را از دست می دهد و سایر داروهای خوراكی ضددیابت هم مثل انسولین در هوای گرم اثر خود را از دست می دهند منجر دمای مناسب برای نگهداری انسولین 30را - 15 درجه سانتی‌گراد ذكر كرد.

وی گفت: از قراردادن انسولین پشت شیشه ماشین و در معرض آفتاب مستقیم خودداری كنید، به‌طوركلی نباید انسولین را در دمای خیلی بالا یا خیلی پایین نگه‌داشت و نگهداری انسولین در فریزر نیز صحیح نیست.

كارشناس دیابت بیمارستان گلستان اهواز اظهارداشت: قرص‌های كاهش‌دهنده قندخون نیز باید در دمای اتاق، دور از نور مستقیم، حرارت زیاد و رطوبت نگهداری شود.

وی توصیه كرد: افراد دیابتی، انسولین، داروها و وسایل تست قندخون را در كیف‌های مخصوص خنك‌كننده حمل كنند و محل نگهداری در خانه نیز در جای خنك باشد. ك/3

7161/641