۱ تیر ۱۳۹۱، ۱۱:۵۹
کد خبر: 80193024
T T
۰ نفر

پنج هكتار از جنگل هاي حاشيه دز در آتش سوخت

۱ تیر ۱۳۹۱، ۱۱:۵۹
کد خبر: 80193024
پنج هكتار از جنگل هاي حاشيه دز در آتش سوخت

دزفول- رييس اداره حفاظت محيط زيست دزفول از آتش سوزي در جنگل هاي حاشيه دز خبر داد و گفت پنج هكتار از اين جنگل ها طعمه آتش شد.

' فرهاد قلی نژاد' روز پنج شنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا افزود: در اثر این آتش سوزی یكهزار و 500 اصله درخت ، 50 حلقه مار و انواع خزندگان ، 200 پرنده تلف و حدود یك هزار و 500 آشیانه پرنده وحشی از بین رفت.

وی گفت: این آتش سوزی كه در محل جنگل های زاویه دزفول در شامگاه دوشنبه روی داد، بدلیل آتش زدن بقایای گندم توسط كشاورزان منطقه صورت گرفت.

قلی نژاد در خصوص نحوه مهار آتش سوزی گفت: از اداره حفاظت محیط زیست و منابع طبیعی دزفول دو اكیپ در مجموع هفت نفر به منطقه اعزام شدند كه این نفرات به رغم اطلاع به شهرستان بمنظور كمك رسانی بسیار ناچیز بود و در نتیجه عملیات اطفاء حریق با استفاده از وسایل انفرادی و با كمك سازمان آتش نشانی صورت گرفت و آتش مهار شد.

وی افزود: در این خصوص از برخی كشاورزان متخلف درمنطقه بدلیل آتش زدن كاه وكلش گندم كه امری غیر قانونی است در دادسرای عمومی و انقلاب دزفول شكایت شده تا برخورد جدی با آنها صورت گیرد.

قلی نژاد خاطرنشان كرد كه جنگل های حاشیه دز از منطقه عباس آباد و زاویه های دزفول آغاز می شود و تا محل تلاقی رود دز و كارون ادامه دارد كه بخشی از این جنگل ها كه حدود 20 هزار هكتار است به عنوان پارك ملی و منطقه حفاظت شده دز تحت حفاظت سازمان محیط زیست است.

وی افزود: حدود سه هزار هكتار از این جنگل ها خارج از منطقه حفاظت شده است كه جنگل های عباس آباد و زاویه ها را شامل می شود و زیر نظر اداره منابع طبیعی است.

رییس اداره حفاظت محیط زیست دزفول تصریح كرد: از ابتدای سال جاری تاكنون آتش سوزی در منطقه حفاظت شده دز سه مورد بوده كه در كمتر از یكهزار متر مربع مهار شده اند.

' مرتضی همایون نسب' مدیر عامل آتش نشانی دزفول نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به نحوه اطفاء حریق در جنگل های یاد شده پرداخت و گفت: اكیپی از آتش نشانی به منطقه اعزام شد ، در صورتی كه هیچ اثری از جنگل بانان در منطقه دیده نمی شد و عملیات اطفاء حریق با سه بار آبگیری دستگاه های آتش نشانی تا ساعت 23 شب ادامه داشت.

وی افزود: جنگل های این منطقه بدلیل همجواری با زمین های كشاورزی بارها شاهد آتش سوزی توسط كشاورزان منطقه بمنظور الحاق این زمین ها به زمین های زراعی خود بوده اند كه در این راستا آتش نشانی چندبار از آنها شكایت كرده و پرونده در این خصوص تشكیل شده است.

همایون نسب اظهار داشت: 60 تا 70 درصد آتش سوزی جنگل های منطقه زاویه دزفول توسط كشاورزان منطقه و 30 تا 40 درصد آنها مربوط به عوامل طبیعی است كه باید به این مسئله به صورت جدی توجه شود.

وی گفت: با توجه به امكانات شهری آتش نشانی و تجهیزاتی كه اداره حفاظت محیط زیست و منابع طبیعی نیاز دارند عملیات اطفاء به سختی صورت می گیرد زیرا برای مهار آتش درجنگل تجهیزات وماشین آلات كوچك و انفرادی مورد نیاز است تا بتوانند در میان درختان نفوذ و آتش را به سرعت مهار كنند و امكان انجام اقدامات این چنینی از دستگاه های آتش نشانی شهری خارج است.

538/7279