۱۲ تیر ۱۳۹۱، ۱۲:۳۳
کد خبر: 80210390
T T
۰ نفر
احياي مرغزار  شهركرد به همكاري تمامي دستگاه هاي مسوول نياز دارد

شهركرد - رييس اداره منابع طبيعي و آبخيزداري شهرستان شهركرد با تاكيد بر لزوم احياي مرغزار شهركرد به عنوان فيلتر تلطيف و تصفيه هواي اين شهر، گفت: تحقق اين مهم به همكاري تمامي دستگاه هاي مسوول و دست اندركار نياز دارد.

' مهدی اكبری' روز دوشنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا، كل مساحت مرغزار شهركرد را 800 هكتار عنوان كرد و گفت:300 هكتار این مرتع به طرح های توسعه ای چهارمحال و بختیاری از قبیل احداث فرودگاه اختصاص یافته است.

وی ادامه داد: احیای مرغزار شهركرد در برنامه های كوتاه مدت یك یا دوساله میسر نیست و این طرح به برنامه بلند مدت نیاز دارد.

اكبری در ادامه احیای مجدید مرغزار شهركرد را منوط به همكاری دستگاه های مسوول از قبیل شركت آب و فاضلاب شهری، سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان جهاد كشاورزی چهارمحال و بختیاری دانست و گفت: اعتبارات ناچیز اداره كل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری برای احیای مرغزار شهركرد ناكافی است.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان شهركرد با تشریح اقدامات این اداره و اداره كل منابع طبیعی استان در احیای مرغزار شهركرد، ادامه داد: اجرای طرح ممیزی مراتع در این مرغزار و شناسایی بهره برداران آن و تشكیل كمیته های كاری با آنان به منظور احیای مرغزار از اقدامات انجام شده برای احیای این مرتع است.

اكبری تصریح كرد: اداره كل منابع طبیعی و آبخیزداری استان طی سال گذشته با انعقاد قرارداد تحقیقاتی با مراكز تحقیقاتی استان و دانشگاه شهركرد نسبت به پیگیری و اجرای احیای مرغزار شهركرد اقدام كرد.

این مسوول ادامه داد: در این طرح تحقیقاتی، احیای پوشش گیاهی مرغزار شهركرد با رویكرد تامین آب اجرا می شود و بر اساس آن، از منابع آبی موجود و پساب فاضلاب این شهر و اجرای پروژه های آبخیزداری از قبیل انحراف سیلاب های سطحی به منظور احیای مرغزار استفاده می شود.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان شهركرد در ادامه تصریح كرد: اعتبار مورد نیاز برای احیا و بازسازی این مرغزار تامین شده است و با اتمام مطالعات و تحقیقات دانشگاه شهركرد ،احیای این مرغزار وارد مرحله اجرایی می شود.

وی اجرای كمربند حفاظتی در مرغزار شهركرد و جداسازی اراضی ملی از مستثنیات را از دیگر اقدامات انجام شده برای احیای این زیست بوم عنوان كرد و گفت: این طرح از 9 سال پیش آغاز شده و سالجاری تكمیل شده است.

اكبری با بیان نقش چمنزارها و مرغزارها در كاهش انتشار دی‌اكسید كربن و تلطیف هوای شهر،افزود: چمنزارها از زیست بوم های مهم پرندگان و محل مناسب برای مشاغل زنبورداری به شمار می روند.

این مسوول در اداره منابع طبیعی گفت: نفوذپذیری آب در مرغزارها 60 برابر بیشتر از اراضی كشاورزی است و مرغزارها در كنترل و كاهش سیل خیزی رودخانه ها و حفاظت از مناطق مسكونی پائین دست در برابر سیل نقش مهمی ایفا می كنند.

اكبری با انتقاد از از نبود كار كارشناسی در اجرای طرح های كشاورزی و صنعتی در این مرغزار ،افزود: احداث جاده كمربندی و ایجاد صنایع نیمه مزاحم ،مشكلاتی برای این زیستگاه ایجاد كرده است.

وی در پاسخ به پرسش ایرنا در مورد مشكلات بهره برداران این مرتع، ادامه داد: در كمیته حفاظت از منابع طبیعی شهرستان شهركرد مقرر شد این مرغزار به مدت چهار سال قرق شود و اجرای این طرح با همكاری بهره برداران انجام شود.

اكبری، ورود دام بیش از ظرفیت چراگاه را از مشكلات احیای مراتع نام برد و گفت: این مرتع ظرفیت 600 تا 700 واحد دامی را دارد درحالی كه در برخی مواقع تا 12 هزار واحد دامی در آن شمارش شده است.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان شهركرد تاكید كرد:كمیته حفاظت از منابع طبیعی شهرستان شهركرد در نشست اردیبهشت ماه سالجاری خود در فرمانداری شهركرد با حضور فرماندار محترم، مدیركل منابع طبیعی و آبخیز داری استان و فرمانده انتظامی شهرستان شهركرد نسبت به اجرای قرق در این مرتع تصمیم گیری كرد و به بهره برداران نیز نسبت به عواقب شكستن قرق هشدار داد.

وی در پایان گفت: بر اساس مصوبات این نشست، پرونده چرای دام بهره برداران این مرتع در صورت قانون شكنی و شكستن قرق باطل می شود و با قانون شكنان نیز برخورد قانونی می شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا مرغزار شهركرد از قدیم دارای تقسیم بندی عرفی بوده و به عنوان یك چراگاه منحصر به فرد مورد استفاده دامداران این شهر قرار می گرفته و بخش عظیمی از علوفه مورد نیاز بیش از 10 هزار واحد دامی را در فصل چرا تأمین می كرده است.

547/