۲۵ تیر ۱۳۹۱، ۱۶:۱۱
کد خبر: 80230797
T T
۰ نفر
نماينده مجلس: بانكداري اسلامي مانع ورشكستگي اقتصادي مي شود

گناباد - عضو كميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي گفت: تحقق بانكداري اسلامي از بسياري از ورشكستگيهاي اقتصادي جلوگيري مي كند.

حجت الاسلام 'محمد رجایی' روز یكشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: مهمترین مزیت بانكداری اسلامی بر بانكداری ربوی عنصر تعدیل كنندگی آن است كه می تواند مانع بسیاری از ورشكستگیهای واحدهای تولیدی و اقتصادی شود.

نماینده مردم گناباد و بجستان در مجلس شورای اسلامی گفت: در نظام بانكداری ربوی، بانك قرض می دهد و سود و زیان طرف مقابل برایش مهم نیست اما ماهیت عقود مشاركتی در بانكداری اسلامی مشاركت در سود و زیان است.

وی ادامه داد: در بانكداری اسلامی اگر بانك به یك واحد تولیدی 'تسهیلات مشاركتی' اعطا كند باید به سود و زیان آن واحد تولیدی توجه كند به نحوی كه اگر تولیدكننده سود كلانی به دست آورد سود خود را با بانك تقسیم كند ولی اگر دوران ركود اقتصادی باشد و او متضررشود بانك و واحد تولیدی هر دو در زیان وارده شریك هستند از این رو نظام بانكی نمی تواند به وام گیرنده برای پرداخت اقساطش فشار بیاورد.

عضو كمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: بانكها مدعی هستند كه عمل به عقود مشاركت اسلامی موجب می شود همه مشتریان ادعای ضرر كنند اما حقیقت غیر از این است زیرا امروز میزان تولید، قیمت نهاده ها و محصولات نهایی واحدهای تولیدی مشخص و قابل كنترل می باشد لذا بانكها می توانند با استفاده از كارشناسان صحت و سقم اظهارات تولیدكنندگان را ارزیابی كنند تا از بروز چنین مشكلی جلوگیری شود.

رجایی افزود: اگر 'عقود مشاركتی' بطور كامل اجرا شود عدالت تحقق می یابد و در این صورت نه بانك ضرر می كند و نه صنعت.

وی قانون فعلی بانكداری در ایران را 100 درصد اسلامی دانست و گفت: مشكلات موجود ربطی به قانون ندارد بلكه مشكل از آنجا ناشی می شود كه ساختارهای بانكی در كشورما تغییر نكرده است.

رجایی با اشاره به تغییر نظام بانكی كشور از سال 63 و ورود بانكها به عرصه حقیقی اقتصاد افزود: وقتی نظام بانكی كشور به بانكداری اسلامی تغییر می یابد و بانك وارد فعالیتهای اقتصادی می شود باید ساختار بانك نیز مطابق با نیازهای جدید متحول شود.

وی اظهارداشت: اما در كشور ما این اتفاق نیفتاده و بانكها می خواهند نظام جدید بانكی را با همان ساختار گذشته، نیروها و آموزشهای قدیم اجرا كنند.

عضو كمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی از مردم و صنعتگران خواست تا هنگام مراجعه به بانكها برای دریافت تسهیلات متن قراردادهای بانكی را بطور دقیق مطالعه كنند تا از تعهد و حقوق خود در این قراردادها آگاه شوند.

1922/659
۰ نفر