۲۸ تیر ۱۳۹۱، ۱۴:۲۲
کد خبر: 80235986
T T
۰ نفر
تركيه نتايج انتخابات در منطقه قره باغ شمالي را به رسميت نخواهد شناخت

آنكارا - وزارت امور خارجه تركيه روز چهارشنبه با صدور اطلاعيه اي عليه برگزاري انتخابات در منطقه قره باغ شمالي، اعلام كرد نتايج اين انتخابات هرچه باشد، آن را به رسميت نخواهد شناخت.

به گزارش ایرنا، انتخابات در منطقه قره باغ شمالی فردا برگزار می شود.

وزارت امور خارجه تركیه در اطلاعیه خود برگزاری انتخابات در منطقه تحت اشغال قره باغ جمهوری آذربایجان را مغایر حقوق و تلاشی یكجانبه برای مشروعیت بخشیدن به وضع موجود ارزیابی كرده است.

در این اطلاعیه آمده است منازعه بر سر قره باغ، مهمترین مانع برسر راه صلح و ثبات منطقه است و تركیه مصمم به حمایت قاطع از تلاش ها برای حل این اختلاف است.

وزارت امور خارجه تركیه با اشاره به اینكه 'برگزاری به اصطلاح انتخابات در قره باغ شمالی، به مفهوم نقض دیگری بر یكپارچگی سیاسی و حاكمیت ارضی جمهوری آذربایجان است و تركیه این اقدام را به شدت محكوم می كند، تاكید كرده است: این انتخابات غیرمشروع و مغایر حقوق، هیچ اعتباری از نظر حقوق بین المللی نخواهد داشت و تركیه نتایج به اصطلاح انتخابات پارلمانی در این منطقه را به رسمیت نخواهد شناخت.

باكو نیز در واكنشی تند به اقدام دولت خودخوانده قره باغ كوهستانی، گفته است كه جامعه جهانی برگزاری انتخابات پارلمانی در قره باغ كوهستانی را به رسمیت نخواهد شناخت.

پیش از این نیز در منطقه قره باغ كوهستانی انتخابات ریاست جمهوری برگزار شد كه نتایج آن به جز توسط ارمنستان از سوی هیچ كشور دیگری به رسمیت شناخته نشد.

آمریكا، اتحادیه اروپا، سازمان امنیت و همكاری اروپا، شورای اروپا و سازمان گوام، كه جمهوری آذربایجان نیز از اعضای آن است، درپی برگزاری انتخابات یاد شده در ژوئن سال‎ 2007اعلام كردند كه نتیجه آن را به رسمیت نمی شناسند.

سازمان كنفرانس اسلامی نیر همان موقع با انتشار بیانیه‌ای ضمن تاكید بر اینكه قره باغ جزو لاینفك خاك جمهوری آذربایجان است، برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در این منطقه را محكوم كرده بود.

قره باغ كوهستانی به مركزیت خان كندی كه از سوی ارامنه استپاناكرت عنوان می شود، استان خود مختاری با ساكنان ارمنی و آذری در قلمرو جمهوری آذربایجان است كه از سال ‎ 1993در پی وقوع جنگ میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان و ورود نیروهای ارمنستان به منطقه قره باغ، اعلام استقلال كرد.

تاكنون هیچ كشوری حتی ارمنستان این جمهوری خودخوانده را به رسمیت نشناخته است و سازمان ملل نیز آن را بخشی از خاك جمهوری آذربایجان می‌داند.

باكو اعلام كرده است كه حل مناقشه قره باغ با برقراری دولت خودمختار قره باغ در تركیب جمهوری آذربایجان و حفظ تمامیت ارضی این كشور میسر خواهد شد.

تركیه از مواضع جمهوری آذربایجان در مناقشه قره باغ حمایت كرده و برقراری روابط با ارمنستان را منوط به خاتمه یافتن اشغال خاك جمهوری آذربایجان و انصراف از ادعاهای كشتار ارامنه در سال 1915 در این كشور كرده است.

خاورم/2011**230