آموزش هاي عمومي به شهروندان دركاهش توليد زباله تاثيردارد

ساري- مديرعامل سازمان مديريت پسماند شهرداري آمل، ارائه آموزشهاي عمومي براي فرهنگ سازي و آگاهي بخشي به شهروندان را درافزايش سلامت جامعه و كاهش توليد زباله در مازندران تاثير گذار و ضروري دانست.

به گزارش خبرنگار ایرنا، 'علیرضا شیرسوار' روزپنجشنبه در نخستین دوره آموزشی مدیریت پسماندها و ارائه راهكارهای اجرایی كه با حضور كارشناسان پسماند شهرداریهای مازندران درآمل برگزارشد، گفت: ارائه این آموزش ها باعث صرفه جوبی در مصرف منابع می شود و از سویی میزان تفكیك پسماندها در مبادی تولید زباله را افزایش خواهد داد.

وی افزود: این امر باعث كاهش هزینه ها ، از جمله حمل و نقل پسماندها درشهرهای مازندران خواهد شد.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری آمل، با اشاره به اینكه مازندران با دارا بودن مناطق گردشگری و توریستی كشور همواره مورد توجه مسافران و گردشگران زیادی است، اضافه كرد: حفظ محیط زیست طبیعی وشهری مازندران مستلزم توجه ویژه و همكاری همه جانبه مسئولان ملی واستانی ونیز واحدهای صنفی با فراگیری علم روز ، فرهنگ سازی و جمع آوری به موقع پسماندها وتفكیك آن است.

شیرسوار، همكاری وهمراهی شهروندان در اجرای برنامه های مختلف اجتماعی ، زیست محیطی و بهداشتی ،را از عوامل اثرگذار در اجرای صحیح و كاهش هزینه ها و همچنین نهادینه شدن فرهنگ صحیح درمدیریت پسماندها از جمله تفكیك در مبداء دانست و اضافه كرد: این موضوع همچنین حفظ هر چه بیشتر بهداشت محیط زیست را به همراه دارد و فرهنگ سازی و آموزش عمومی شهروندان را از سوی مسئولان امر در اولویت ویژه ای نیز قرار خواهد داد.

وی ادامه داد: 'مدیریت جامع پسماندهای شهری و روستایی' ، ' كاهش تولید زباله '، 'تفكیك زباله از مبدا '، 'جمع آوری و حمل و نقل '، 'بازیافت' ، 'پردازش مكانیكی و بیولوژیكی' ، 'دفع و دفن' ، 'نقش آموزش' ، 'فرهنگ و مشاركت اجتماعی در مدیریت پسماندها '، 'مكان یابی، ساماندهی، طراحی و راهبری مكانهای دفن '، 'فناوریهای نوین در فرآیند مدیریت پسماند و اقتصاد در مدیریت پسماندها ' از اهداف مهم این همایش یك روزه بود.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری آمل،همچنین به تشریح عملكرد این سازمان درمدیریت زباله های شهری پرداخت و یادآورشد: سازمان مدیریت پسماند شهرداری آمل، آموزشها و فرهنگ سازی را برای گروه‌های مختلف جامعه اعم از دانش آموزان ، مدیران ، كارشناسان و نیروهای خدماتی سازمانها و ادارات ، اعضای شورا و بسیج محلات ، خانم‌های خانه دار ، اصناف مختلف و برخی گروه های دیگر را به صورت منظم انجام داد.

در ادامه این دوره آموزشی، موضوعاتی در زمینه 'بی خطر سازی زباله های عفونی و بیمارستانی 'و 'راهكارهای مدیریت پسماندها ' با حضور استادان دانشگاه و متخصصان به صورت كارگاه آموزشی برگزارشد.ك/3

ك/7327/402