۳ مرداد ۱۳۹۱، ۱۴:۰۰
کد خبر: 80244920
T T
۰ نفر
كشاورزان هندي چشم به آسمان دوخته اند

دهلي نو - كمبود آب و رطوبت ناشي از كاهش 22 درصدي باران هاي موسمي در فصل بارندگي هند براي مردم نفس گير شده و نفس كشاورزان هندي را به شمارش انداخته است.

به گزارش ایرنا؛ خطر خشكسالی چهار ایالت كارناتاكا ، ماهاراشترا، گجرات و راجستان هند را تهدید می كند و براساس اعلام دولت، در این ایالت ها كه مناطق اصلی كشاورزی هند محسب می شوند، كاهش باران حدود 40 درصد بوده است.

نخست وزیر هند از همه دستگاه ها و وزارتخانه ها خواسته است كه به این ایالت ها یاری رسانند تا شرایط بارندگی را بطور هفتگی مورد بررسی قرار دهند.

براساس برآوردهای بخش هواشناسی هند، متوسط باران های فصل بارندگی از اول ماه ژوئن تا 15 ماه ژوئیه نسبت به آنچه 'دوره بلندمدت خوانده' كاهش چشمگیری داشته است.

باران های موسمی 'مونسون 'در شمال شرق هند 42 درصد، در غرب و مركز 23 درصد، در جنوب 22 درصد و در شرق و شمال شرقی 7 درصد كاهش داشته است.

هند در شرایط عادی نیز با كمبود آب اشامیدنی مواجه است بطوری كه حتی مردم شهرهای بزرگ این كشور گاه روزهای متوالی با مشكل بی آبی مواجه هستند.

اكنون خطر این كم آبی بیشتر شده و حتی آب آشامیدنی نیز در اختیار مردم قرار ندارد و به همین دلیل وزارت آب آشامیدنی و بهداشت هند شرایط مناطق آسیب دیده از كمبود باران را بطور هفتگی بررسی می كند.

در این حال 'شیلا دكشیت' سروزیر ایالت دهلی در اطلاعیه ای از مردم خواسته تا در مصرف آب صرفه جویی كرده و از اسراف آن جلوگیری كنند.

باران های موسمی از این جهت برای هند اهمیت دارد كه 40 درصد مزارع این كشور به صورت دیم كشت می شوند.

فصل بارندگی (مونسون) هند معمولاً از اواخر ماه ژوئن آغاز می شود و در ماه سپتامبر پایان می یابد.

با وجود انكه كاشت دانه های غذایی از جمله ارزن و جو نسبت به سال گذشته 30 هزار هكتار كمتر شده، دولت هند امیدوار است این كاهش شامل محصولاتی همچون برنج نشود.

در این شرایط برخلاف سال های 2010 و 2011 كه بارندگی های خوب فصل موسمی موجب شد هند ركورد برداشت محصول را بزند و در این سال ها به ترتیب 245 میلیون تن و 252 تن دانه های غذایی برداشت كند، امسال كمبود باران، كشاورزان بیشتر مناطق هند را نگران كرده است.

هند از سپتامبر 2011 محدودیت چهار ساله صادرات گندم را برداشته بود و با وجود تولید 90.23 میلیون تنی، در شرایط مساعدی برای فروش دانه های غذایی به خارج از كشور قرار داشت.

با توجه به صادرات محصولات كشاورزی هند به ویژه برنج و گندم به كشورهای دیگر ؛ كمبود بارندگی می تواند به صادرات و خریداران آسیب وارد كند.

اساق ** 2165 ** 589**1392