مصرف مدام نان سفيد ، عامل مهمي در بروز بيماري هاي گوارشي و ديابت است

ساري - مدير نظارت بر مواد غذايي ، آشاميدني ، آرايشي و بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي مازندران مصرف مدام نان سفيد را عامل مهمي در بروز بيماري هاي گوارشي و ديابت دانست و گفت : برنامه ريزي مناسب براي كاهش مصرف نان سفيد بايد صورت گيرد.

' حسن مكرمی رستمی ' روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود : ‌نانی كه با آرد سفید تولید می‌شود دارای ارزش غذایی غنی نیست و مصرف مداوم آن بروز بیماری‌های گوارشی و احتمال وجود بیماری قند خون و دیابت را افزایش می‌دهد.

وی با تاكید بر لزوم برخورد قاطع با نانوانی هایی كه از آرد سفید برای پخت نان استفاده می كنند ، اظهار داشت : هم اكنون با نانوای هایی كه از آرد سبوس دار استفاده نمی كنند به صورت ارشادی برخورد می شود.

مكرمی با اشاره به تصویب استفاده از آردسبوس دار در تهیه نان در كارگروه تخصصی سلامت و امنیت غذایی مازندران ، گفت : اقدامات لازم برای تحقق این مصوبه باید صورت گیرد.

وی تامین 25 تا 30درصد فیبر لازم بدن از طریق غذاهای مصرفی را ضروری دانست و افزود : باتوجه به این كه نان ، قوت اصلی مردم است ، می توان 15 درصد از فیبر مورد نیاز بدن را با خوردن نان سبوسدار تامین كرد.

مدیر نظارت بر مواد غذایی ، آشامیدنی ، آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشكی مازندران با اشاره اقدامات انجام شده در استفاده از آرد سبوس دار ، اظهار داشت : میزان سبوس در نان 18 درصد اعلام شد كه این امر تاكنون اتفاق نیافتاده است.

وی ، همكاری و تعامل فرمانداری های استان را برای اجرای كامل این مصوبه ضروری دانست و افزود : دانشگاه علوم پزشكی بتنهای نمی تواند این موضوع را در جامعه محقق كند.

مكرمی به فواید سبوس در مواد غذایی اشاره كرد و گفت : سبوس در واقع فیبر است كه جذب قند و چربی را آهسته یا حتی متوقف می‌كند.

وی افزود : به همین دلیل مصرف نان سبوس‌دار به جای نان‌های سفید در بیماران مبتلا به دیابت ، چربی خون بالا ، بیماری های قلبی ، عروقی ، سرطان‌های گوارشی و افراد با وزن بالا توصیه می‌شود.ك/2

519/1654