۵ مرداد ۱۳۹۱، ۱۲:۱۲
کد خبر: 80247835
T T
۰ نفر

توصيه هاي كارشناسان براي ورزش در ماه مبارك رمضان

۵ مرداد ۱۳۹۱، ۱۲:۱۲
کد خبر: 80247835
توصيه هاي كارشناسان براي ورزش در ماه مبارك رمضان

كبود راهنگ – ورزش در هر زماني با توجه به شرايطي كه وجود دارد بايستي متفاوت باشد و در اين بين گرفتن مشاوره بر ورزش كردن بسيار امري مهم و حياتي است.

به گزارش ایرنا با توجه به فرارسیدن ماه رمضان بایستی نوع ورزش و نوع حركات و زمان و مقدار انرژی مصرفی در این زمان باید بر اساس یك سری اصول باشد كه در این گزارش به آن می پردازیم.

ماه مبارك رمضان، ماه خیر و بركت، ماه انسان ساز و ماه نزول بركات است كه هرچه انسان كامل تر باشد از فواید این ماه بیشتر بهره می برد.

كارشناس ارشد تربیت بدنی اداره آموزش و پرورش كبود راهنگ در گفت و گو با ایرنا در خصوص ورزش در ماه مبارك رمضان اظهار داشت: در این ماه مبارك، ورزش نه تنها با روزه منافاتی ندارد بلكه اگر به صورت صحیح و اصولی انجام شود، باعث آرامش و كاهش استرس افراد می شود و استقامت فكری و صبر آنان را تقویت می كند.

سید مجید جعفری با تاكید بر این مطلب كه ورزش در ماه رمضان از تجمع چربی در بدن جلوگیری و عمل سوخت و ساز را تسهیل می كند افزود: این عمل به گونه ای است كه ورزشكارانی كه روزه می گیرند كمتر دچار مشكلات گوارشی و قند خون می شوند.

جعفری تصریح كرد: ورزشكاران می توانند با یك برنامه غذایی غنی، انرژی مورد نیاز را برای انجام فعالیت های ورزشی و حفظ ساختار بدن به دست آورند.

وی بیان داشت: استفاده به موقع و به اندازه از آب از دیگر نكاتی است كه باید در طول این ماه به آن توجه كرد.

كارشناس ارشد تربیت بدنی در ادامه ضمن اشاره به اینكه در ماه مبارك رمضان كم آبی می تواند در برخی از موارد به خصوص هنگام ورزش كردن مشكل ساز شود تاكید داشت: با تغییر زمانی در برنامه های ورزش می توان با این مشكل مقابله كرد.

وی اضافه كرد: ورزشكاران می توانند برنامه ورزشی صبح خود را به عصر و بعد از افطار منتقل كنند و به این ترتیب، احتمال وقوع مشكلات را به حداقل برسانند.

وی گفت: به افرادی كه امكان تغییر برنامه ورزشی خود را ندارند نیز توصیه می شود كه در هنگام سحر و افطار مقدار بسیار زیادی آب بنوشند تا علاوه بر این كه این نیاز بدن را برطرف كرده باشند مقداری آب در بدن ذخیره كنند تا در موقع نیاز و از دست رفتن آب بدن از آن بهره مند شوند و به این ترتیب احتمال وقوع خطرات ناشی از كم آبی را به حداقل برسانند.

جعفری با تاكید بر اینكه راهكار دیگر هم این است كه افراد از مصرف مواد غذایی كه باعث از دست رفتن آب بدن از راه ادرار می شود خودداری كنند خاطر نشان شد: در این بین كافئین یكی از مهم ترین این مواد است كه در قهوه و چای زیاد وجود دارد.

وی در خصوص مصرف مایعات ورزشكاران گفت: ورزشكاران به دلیل فعالیتی كه دارند و تعریق زیادی كه در بدن آن ها به دلیل تمرین ایجاد می شود با مصرف یك و نیم الی 2 لیتر آب یا مایعات شیرین به جز چای، مشكلی از این بابت نخواهند داشت.

كارشناس تغذیه بیمارستان امام رضا (ع) در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: نحوه تغذیه ورزشكاران حرفه ای و غیرحرفه ای در ماه مبارك رمضان با هم تفاوت دارد.

فرزانه مرادی با بیان اینكه در روزهای عادی سال وعده غذایی روزانه 3 وعده است كه در روزهای ماه مبارك رمضان به 2 وعده تبدیل می شود افزود: از لحاظ انرژی دریافتی تغییری حاصل نمی شود و تنها از لحاظ كمبود مواد قندی احتمال بروز مشكل در ورزشكاران وجود دارد.

وی در خصوص نیازهای بدن ورزشكار در این ماه خاطر نشان شد: نیازهای ورزشی كه برای بیشتر ورزشكاران وجود دارد بیشتر در مواد قندی و كربوهیدرات هاست كه مقدار ذخیره آن ها در بدن محدود است و در مردم عادی كه به طور غیرحرفه ای ورزش می كنند حداكثر میزان ذخیره این مواد 350 گرم است و به دلیل این كه مغز انسان تنها مواد قندی مصرف می كند ممكن است ورزشكار با كمبود مواد قندی در بدن مواجه شود.

مرادی تصریح كرد: به همین دلیل امكان دارد كمبود قند در بدن باعث بروز مشكلاتی شود كه ورزشكاران روزه دار می توانند با مصرف مواد قندی و كربوهیدرات ها مانند ماكارونی، عسل، سیب زمینی، قند و شیرینی جات در فاصله بین سحر و افطار این كمبود را جبران كنند.

وی در پایان گفت: ورزشكاران كه بعد از افطار تمرین می كنند نیز باید پس از تمرین با مصرف مواد قندی از بروز مشكلات در بدن خود جلوگیری كنند.

سلمان لطفی دانشجوی رشته تربیت بدنی در گفت و گو با ایرنا در خصوص فعالیت های ورزشی ورزشكاران اظهار داشت: در ماه رمضان تمرینات ورزشی سبك تر باشد چون بدن نمك و آب زیادی در جریان ورزش از دست می دهد.

لطفی افزود: در حالی كه فردی بعد از افطار قصد انجام تمرینات ورزشی شدید را دارد بهتر است قبل از شروع ورزش در هنگام افطار از گوشت، زرده تخم مرغ و مرغ و ماهی استفاده كند.

وی عنوان كرد: مصرف مایعات زیاد از جمله آب میوه ها قبل از فعالیت های ورزشی مناسب است.

این این دانشجوی تربیت بدنی تربیت معلم شهید چمران خاطر نشان شد: مصرف خرما، سوپ، سبزیجات و شیر نیز برای افطار ورزشكاران توصیه می شود.

7527/551