۱۰ مرداد ۱۳۹۱، ۱۳:۰۴
کد خبر: 80254868
T T
۰ نفر
سالانه 80 هزار كودك ايراني با تغذيه شير مادر از مرگ نجات مي يابند

تهران - رييس كميته كشوري تغذيه با شيرمادر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي گفت: سالانه 70 تا 80 هزار كودك زير پنج سال در كشور به دليل تغذيه با شيرمادر، از مرگ و مير نجات مي يابند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا دكتر 'علیرضا مرندی' روز سه شنبه در مراسم روز جهانی شیرمادر افزود: شیر مادر نقش موثری در پیشگیری از ابتلای كودكان به سوء تغذیه و بیماری های عفونی، ایفا می كند.

وی خاطرنشان كرد تركیبات شیرمادر با توجه به سن كودك، نارس بودن نوزاد و فصل ها تغیبر می كند و نقش مهمی در جلوگیری از ابتلا به انواع بیماری ها دارد.

رییس كمیته كشوری تغذیه با شیرمادر وزارت بهداشت، اظهار داشت: شیرمادر به دلیل داشتن گلبول های سفید، شبیه خون است و از آن به عنوان 'خون سفید' یاد می شود.

مرندی گفت: چون شیرمادر نقش موثری در جلوگیری از خونریزی های پس از زایمان دارد به عنوان 'مرحله چهارم زایمان' نیز تلقی می شود.

وی افزود: آغوز و شیرمادر مملو از املاح معدنی و مغذی است و به عنوان نخستین عامل 'ایمن ساز' بدن به شمار می رود.

رییس كمیته كشوری تغذیه با شیرمادر وزارت بهداشت، ادامه داد: درصورت رعایت نشدن تغذیه با شیرمادر پس از تولد نوزاد، سالانه 80 هزار نوزاد در كشور جان خود را از دست می دادند.

مرندی خاطرنشان كرد تغذیه با شیرمادر در كودكان زیر سال موجب می شود، دو سوم مرگ و میرهای آنان كاهش یابد.

وی تاكید كرد ترویج تغذیه با شیرمادر در ساعت اول زندگی، نخستین گام برای نجات كودكان زیر پنج سال از مرگ به شمار می رود.

رییس كمیته كشوری تغذیه با شیرمادر وزارت بهداشت، گفت: اگر تغذیه با شیرمادر در همان روزهای نخست زندگی آغاز شود تا 3/16 درصد از مرگ كودكان زیر چهار هفته، جلوگیری خواهد شد.

مرندی افزود: سوء تغذیه یكی از مهم ترین عوامل مرگ و میر كودكان زیر پنج سال محسوب می شود كه به دلیل كم بودن مواد غذایی یا عفونت ها اتفاق می افتد و شیرمادر می تواند این نقیصه ها را برطرف كند.

وی خاطرنشان كرد تمام مواد مغذی، ویتامین ها، هورمون ها، آنزیم ها و پروتئین های مورد نیاز نوزادان در شیرمادر وجود دارد و هر روز مواد جدیدی در شیرمادر كشف می شود.

رییس كمیته كشوری تغذیه با شیرمادر وزارت بهداشت، تصریح كرد كارخانه های شیرخشك سازی تمام تلاش خود را می كنند تا برخی از صدها مواد موجود شیرمادر را به شیرخشك خود اضافه كنند.

مرندی گفت: شیرمادر، انرژی كامل نوزاد تا شش ماهگی و یك سوم انرژی كودكان تا دو سالگی را تامین می كند.

وی یادآور شد بسیاری از مشكلات فعلی سلامت كشور مربوط به بیماری های غیرواگیر است و پول ها و سرمایه های محدود خود را صرف تجهیزات درمانی می كنیم درحالیكه پیشگیری بیماری های غیرواگیر بسیار ساده است؛ اگر تغذیه با شیرمادر از ابتلا به بیماری های مختلف جلوگیری می كند چرا نسبت به ترویج فرهنگ آن غفلت می كنیم.

رییس كمیته كشوری تغذیه با شیرمادر وزارت بهداشت، خاطرنشان كرد مسایلی مانند تحرك كافی، تغذیه مناسب، سیگار نكشیدن و تغذیه با شیرمادر بلافاصله پس از تولد باید به مردم آموزش داده شود.

مرندی با اشاره به اینكه 60 درصد مرگ ها در كشور براثر بیماری های غیرواگیر است، گفت: شیر مادر نقش موثری در كاهش بیماری های غیرواگیر، فاصله گذاری بارداری، ضریب هوشی كودكان، تكامل سال های اول زندگی، رشد كودك، ارتباط عاطفی بین مادر و فرزند، كاهش میزان ابتلا به سرطان پستان، رحم و پوكی استخوان مادران و افزایش بهداشت روان مادران دارد.

وی افزود: در قرآن كریم نیز 1400 سال پیش به مساله تغذیه كودكان با شیرمادر اشاره شده است و جای تاسف دارد اگر آن را جدی نگیریم.

رییس كمیته كشوری تغذیه با شیرمادر وزارت بهداشت در ادامه به مساله اشتغال زنان و مشكلات شیردهی آنان اشاره كرد و اظهار داشت: منحنی رشد كودكان بلافاصله پس از شروع كار مادران افت می كند.

مرندی گفت: متاسفانه بیمه تامین اجتماعی، مرخصی زایمان را از مرخصی شیر مادر كم می كند.

وی خاطرنشان كرد تبلیغات شیرخشك برغم تلاش ها، همچنان ادامه دارد و داروخانه ها بدون نسخه، شیرخشك را در اختیار مردم قرار می دهند.

اجتمام**9185 ** 1569
۰ نفر