ورزش دوستان كاشاني همچنان در آروزي داشتن يك تيم فوتبال در شهر خود هستند

كاشان – با گذشت پنج سال از افتتاح استاديوم 15 هزار نفري اميركبير كاشان، ورزش دوستان رشته فوتبال كاشاني همچنان در آرزوي داشتن يك تيم فوتبال در شهر خود هستند.

به گزارش ایرنا، در پانزدهم مرداد سال 86 با برگزاری دیدار بین دو تیم پرسپولیس تهران و منتخب كاشان در حضور مسوولان استانی و كشوری ورزشگاه 15 هزار نفری امیركبیر كاشان به بهره برداری رسید تا روزهای خوشی را برای ورزش این شهرستان نوید دهد.

احداث استادیوم 15 هزار نفری امیركبیر كاشان از سال 1378 به سفارش سازمان تربیت بدنی در زمینی به مساحت 40 هكتار در كنار آزاد راه امیركبیر توسط شركت توسعه و نگهداری اماكن ورزشی آغاز و پس از هفت سال سرانجام این ورزشگاه با گنجایش 15 هزار نفر جمعیت و برخودار بودن از پیست دو و میدانی هشت خط افتتاح شد.

زمین فوتبال استاندارد مطابق با آخرین دستورالعمل فیفا برای برگزاری بازیهای بین المللی، سیستم آبیاری چمن اتوماتیك و دستی، سیستم نور با چهار دكل نورافكن با 700 لوكس روشنایی مطابق با استانداردهای بین المللی ورزشگاه امیركبیر كاشان را در ردیف یكی از بهترین های استادیوم های فوتبال ایران قرار داد.

پس از افتتاح ورزشگاه امیركبیر صحبت های زیادی مبنی بر واگذاری یا انتقال تیم های تهرانی مانند 'استیل آذین' و 'كوثر' تهران به این شهر وعده داده شد ولی هیچ كدام از وعده های داده شده بوقوع نپیوست تا همچنان شاهد هدر رفتن سرمایه گذاری میلیاردی ورزش ایران باشیم.

هرچند كاشان هیچگاه در سطح اول فوتبال ایران حضور نداشته اما در اواخر دهه هفتاد تیم پرسپولیس كاشان تنها در هفته پایانی با از دست دادن امتیاز و ایستادن در رده سوم از صعود به لیگ برتر آزادگان بازماند و پس از آن سال هیچ تیمی از فوتبال این خطه نتوانست در رقابت های معتبر فوتبال كشور حضور چشمگیر داشته باشد.

با برنامه ریزی كارشناسی و منسجم مسوولان ورزشی استان در دهه هشتاد كه موفقیت های تیم های اصفهانی فوتبال كشور را از سایه دو قطبی بودن خارج كرد، تا بیشتر استان ها و شهرهای ایران با الگوپذیری از نمایندگان فوتبال اصفهان برای رسیدن به سطح اول فوتبال با سرمایه گذاری های مناسب كشور تلاش كنند.

در حالی كه در چند سال گذشته فوتبالیست های كاشانی مانند 'جواد كاظمیان' و 'احسان حاج صفی' موفق به پوشیدن پیراهن تیم ملی شده اند اما این شهر با داشتن بازیكنان مستعد و بهره مند بودن از امكانات سخت افزاری لازم هنور موفق یه جذب سرمایه گذار برای تیم داری در رشته فوتبال نشده است.

هم اكنون كه لیگ برتر فوتبال دوازدهمین سال خود را طی می كند تعدادی از تیم های لیگ برتر مانند سپاهان، گهر درود، سایپا البرز به دلیل نداشتن ورزشگاه مجهز علاوه بر محروم شدن از میزبانی مسابقات لیگ برتر، فوتبال ایران را در خطر كاهش سهمیه های آسیایی برای حضور در جام باشگاه های آسیا قرار داده است.

میزبانی های نامطلوب و بروز اتفاقات حاشیه ای در بعضی از ورزشگاه های فوتبال ایران در حالی رو به افزایش است كه ورزشگاه 15 هزار نفری امیركبیر كاشان با داشتن استانداردهای فوتبالی تنها در هر هفته چند مسابقه فوتبالی محلی در آن برگزار می شود.

همچنین در چند سال گذشته حضور تیم های والیبال باریج اسانس و بسكتبال توزین الكتریك به عنوان نمایندگان ورزش كاشان در عرصه ورزش قهرمانی كشور و میزبانی شایسته و در خور این تیم ها تا جایی پیش رفت كه در دو فصل قبل مسابقه رده بندی مسابقات قهرمانی بسكتبال غرب آسیا بین دو تیم مهرام تهران و ذوب آهن اصفهان برای تعیین سومین نماینده این منطقه برای حضور در رقابت های قهرمانی بسكتبال باشگاه های آسیا در این شهرستان برگزار شد.

ورزشگاه امیركبیر كاشان علاوه بر داشتن شرایط میزبانی مسابقات فوتبال، با داشتن پیست دو و میدانی هشت خط محل مناسبی برای برگزاری تمرینات و رقابت های رشته های مختلف دو و میدانی كشوری و استانی است.

معاون مدیركل و رییس اداره ورزش وجوانان كاشان در این باره در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت:‌ با توجه به كاشان یكی از شهرهای صنعتی كشور محسوب می شود ولی به دلیل هزینه های بالای تیمداری در رشته فوتبال تاكنون هیچ سرمایه گذاری هنوز حاضر به فعالیت در این رشته ورزشی نشده است.

'حسین حیدریان' در ادامه گفت: با رایزنی های انجام شده با فدراسیون فوتبال امتیاز یك تیم فوتبال برای شركت در رقابت های دسته سه كشور به كاشان واگذار شده كه هم اكنون در حال رایزنی برای جذب یك سرمایه گذار مناسب در این زمینه هستیم.

وی در مورد مشكلات رفت و آمد به ورزشگاه 15 هزار نفری امیركبیر كاشان تصریح كرد:‌ برای برطرف كردن این مشكل با سازمان اتوبوسرانی كاشان مكاتباتی داشته ایم اما به دلیل قرار گرفتن این ورزشگاه در كنار اتوبان و نبود ایستگاه توقف مناسب این سازمان برای جابجایی مسافران با مشكل حقوقی مواجه است.

وی با بیان اینكه تا پایان دولت دهم كار ساخت سالن سه هزار نفری امیركبیر نیز به پایان خواهد رسید، خاطرنشان كرد: استادیوم امیركبیر كاشان با دارا بودن زمین فوتبال با چمن مناسب، پیست دو ومیدانی، پیست اتومبیلرانی و موتورسواری هم اكنون مكان مناسبی برای فعالیت های ورزشی است.

حیدریان در پایان هزینه نگهداری استادیوم امیركبیر كاشان را سالانه پانصد میلیون ریال ذكر كرد و گفت: این هزینه از طریق اداره كل ورزش و جوانان استان اصفهان تامین می شود.

گزارش از: مهدی عرشی

1724/9876