۱۶ مرداد ۱۳۹۱، ۸:۴۶
کد خبر: 80263107
T T
۰ نفر
مردم بايد براي مواجهه با زلزله آموزش ببينند

بندرانزلي - مدير مركز پژوهش هاي زمين شناسي و اكتشافي گيلان در پي وقوع پنج زمين لرزه خفيف در بندرانزلي طي هشتم تا 14 مرداد بر لزوم ارائه آموزش هاي لازم و انجام مانور به منظور آمادگي مردم براي زلزله هاي احتمالي تاكيد كرد .

دكتر 'پانته آ گیاهچی' روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به سابقه زلزله خیز بودن گیلان و همچنین احتمال زمین لرزه های بزرگتر خاطرنشان كرد: زمان دقیق وقوع زلزله قابل پیش بینی نیست ولی نباید از آن غافل شویم بلكه باید یاد بگیریم چگونه خود، خانواده مان را در مقابل این حوادث طبیعی حفظ كنیم .

وی یادآور شد: مطالعات انجام گرفته توسط شورای راهبردی مخاطرات زمین شناختی كشور نشانگر حركت شاخه هایی از گسل خزر به سمت شمال و فعالیت این گسل است.

مدیر مركز پژوهش های زمین شناسی و اكتشافی گیلان افزود: با توجه به تراكم جمعیت استان های ساحلی خزر ( گیلان، مازندران، گلستان) ، احتمال رخداد زمین لرزه بزرگ چه در بخش خشكی و چه در بخش آبی، می تواند لطمات بسیاری به همراه داشته باشد.

گیاهچی تصریح كرد: زلزله معمولا در سه مرحله مرحله اول زلزله نسبتا كند و نامحسوس ، مرحله دوم موج اصلی و مرحله سوم پس لرزه به وقوع می پیوندد.

مدیر مركز پژوهش های زمین شناسی و اكتشافی گیلان برنامه ریزی برای آموزش و انجام مانور در سطح استان و شهرستان بندرانزلی را الزامی خواند و یادآور شد: رعایت نكات ایمنی از سوی مسئولان و مردم ضروری است .

وی انجام مطالعات مكانیك خاك و ساخت و ساز در مناطق مناسب ، استفاده از مصالح سبك و رعایت اصولی ایمنی ساختمان و چیدمان وسایل داخل ساختمان را از مواردی دانست كه می تواند در كاهش صدمات ناشی از زلزله بسیار موثر باشد.

از هشتم تا چهاردهم مرداد پنج زلزله به بزرگی 9 / 2 تا 3/3 ریشتر شهرستان بندرانزلی در كرانه جنوب غربی دریای خزر را لرزاند .

گسل البرز جدا كننده محدوده گرگان - رشت از بقیه البرز است. به عقیده كارشناسان ، گودال خزر در طول این گسل در حال فرونشینی است و به نظر می رسد فرو رفتگی دریای خزر در اثر حركت این گسل به وجود آمده باشد.

در زمان حاضر این گسل به شدت فعال است و بسیاری از زلزله های گیلان و مازندران در نتیجه فعالیت این گسل رخ می دهد.

زمین لرزه 31 خرداد 1369 رودبار – منجیل به بزرگی 4 / 7 ریشتر در ساعت 21 به وقت گرینویچ و 30 دقیقه بامداد به وقت محلی رخ داد و شهرهای رودبار ، منجیل ، لوشان و 700 روستای اطراف را به نابودی كشاند و به 300 روستای دیگر خسارت عمده وارد كرد. در اثر این زمین لرزه بیش از چهل هزار نفر كشته، 60 هزار نفر زخمی و 500 هزار نفر بی خانمان شدند.

خسارت حاصله از این زمین لرزه 200 میلیارد دلار برآورد شد. كانون ژرفی زمین لرزه مذكور حدود 19 كیلومتری از سطح زمین بود و بر اثر آن یكصدهزار خانه خشتی و گلی با خاك یكسان شده یا متحمل خسارات شدید شدند.

این زمین لرزه در فهرست مرگبارترین زلزله های جهان در یك قرن گذشته ثبت شده است.ك/3

620/ 603