۱۹ مرداد ۱۳۹۱، ۱۴:۱۱
کد خبر: 80268842
T T
۰ نفر
دوره آموزشي بيماري هيداتيدوز در شبكه دامپزشكي ريگان برگزار شد

مدير شبكه دامپزشكي شهرستان ريگان، گفت: با توجه به اهميت بيماري هيداتيدوز، يك دوره كلاس آموزشي با حضور 25 نفر از دامداران و عشاير براي آشنايي با اين بيماري در هفته جاري برگزار شد.

'حجت اله جعفری' روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: بیماری كیست هیداتید یك بیماری مشترك بین انسان و دام است كه انگلی بوده و سگ و سگ سانان به عنوان میزبان اصلی و گوسفند، بز، شتر و انسان به عنوان میزبان واسط این بیماری تلقی می شوند.

وی گفت: این بیماری انگلی باعث ایجاد كیست های كبدی و ریوی در میزبان واسط می شود كه انگل به صورت بالغ در روده سگ و سگ سانان بوده و مدفوع حاوی تخم این انگل می تواند باعث آلودگی میزبان های واسط شود.

جعفری، بیان كرد: بنابراین زمانی كه سگ ها در كنار مزارع، سبزه زارها و رودخانه ها عمل دفع را انجام دهند، تخم های حاوی جنین این انگل ها همراه مدفوع وارد محیط شده و پس از بلعیده شدن توسط میزبان واسط در قسمت های مختلف بدن دام از جمله كبد، ریه و مغز باعث ایجاد كیست می شود.

مدیر شبكه دامپزشكی ریگان، افزود: از جمله اقدامات كنترلی و پیشگیری این بیماری مهم، استفاده از داروهای ضد انگل خوراكی در سگ ها، ممانعت از خورده شدن كیست های حاوی لارو و انگل توسط سگ ها، رعایت مدیریت بهداشتی دامداری ها و همچنین بهداشتی بودن آب مصرفی دام هاست.ك/3

8154/2624