۲۱ مرداد ۱۳۹۱، ۱۲:۱۱
کد خبر: 80270663
T T
۰ نفر
راه‌اندازي شبكه تلويزيوني براي جذب گردشگر خارجي كافي نيست

تهران - كارشناس حوزه بازاريابي در صنعت گردشگري گفت: راه‌اندازي شبكه تلويزيوني گردشگري براي جذب توريست كافي نيست و همچنان نيازمند تبليغ جاذبه‌هاي گردشگري ايران در شبكه‌هاي پر مخاطب بين المللي هستيم.

'احمد روستا' روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایرنا اظهار داشت: برای توسعه فرهنگ گردشگری و ایجاد انگیزه در بین مردم برای سفر و سیاحت، داشتن یك عامل ارتباطی و اطلاع‌رسانی از جمله شبكه تلویزیونی گردشگری نقش ارزنده‌ای ایفا می‌كند.

وی در عین حال افزود: چنین شبكه‌ای تنها با معرفی جاذبه‌های به گردشگران و مردم بدون توجه به چگونگی ارتباط با گروه‌‌های گردشگر در خارج از كشور نمی تواند به رونق گردشگری در ایران كمك كند.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی تاكید كرد: بدون اطلاع رسانی، بازاریابی و تبلیغ گردشگری در سایر كشورها احتمال رسیدن به اهداف تعیین شده در صنعت گردشگری محدود خواهد بود.

روستا ادامه داد: داشتن یك كانال تلویزیونی گردشگری زمانی منطقی است كه مطالعات كافی در زمینه معرفی جاذبه ها در دوره زمانی بلندمدت صورت گرفته باشد.

وی افزود: گاهی داشتن برنامه‌های مشخص و محدود در كانال‌های پر بیننده می تواند مفیدتر و موثرتر از یك كانال خاص گردشگری باشد.

این استاد دانشگاه ابراز امیدواری كرد كه اگر شبكه گردشگری به طور ویژه برای این صنعت قرار می گیرد، به محتوا و اهداف مشخص آن توجه بیشتری داشته باشد زیرا داشتن یك كانال تلویزیونی برای تبلیغ جاذبه های گردشگری كافی نیست بلكه كیفیت، محتوا، شكل و حتی كسانی كه به عنوان برنامه ساز، مجری و كارشناس در این شبكه نقش آفرین هستند باید با دقت انتخاب شوند تا هدفها گم نشود و به بیراهه نروند.

روستا تاكید كرد: داشتن شبكه خاص برای گردشگری در حالی كه گردشگری در جامعه ایران و حوزه فعالیت آن كاملا شفاف و مشخص نیست، ریسك بزرگی است كه باید مراقب آن بود و آثار بلندمدت آن را نیز باید در نظر گرفت.

این كارشناس بازاریابی در صنعت گردشگری اظهار داشت: اگر یكی از اهداف صنعت گردشگری كشور ایجاد درآمد ناشی از ورود گردشگر است، این شبكه تلویزیونی پوشش مفید و موثری برای جذب گردشگران خارجی نخواهد داشت زیرا این شبكه قصد دارد در گام نخست برنامه‌های خود را به زبان فارسی پخش كند.

وی افزود: به نظر می‌رسد این شبكه تلویزیونی بیشتر در زمینه آگاه سازی و ترغیب ایرانیان داخل و خارج از كشور برای سفر به مناطق مختلف ایران فعال باشد.

این استاد دانشگاه در عین حال راه اندازی این كانال تلویزیونی را آزمونی برای ارتباط با مخاطبان گوناگون در حوزه گردشگری دانست.

روستا در پاسخ به این سوال كه آیا راه‌اندازی شبكه گردشگری، این صنعت را از تبلیغ جاذبه‌های گردشگری ایران در شبكه‌های تلویزیونی بین المللی و پرمخاطب جهان بی‌نیاز می‌كند، اظهار داشت: اصولا بازاریابی گردشگری به داشتن یك كانال تلویزیونی محدود نمی شود بلكه داشتن شبكه تلویزیونی تنها یكی از ابزارهای ارتباطی با جامعه هدف است.

وی با تاكید بر اینكه صنعت بازاریابی، اهداف، ابزار و شیوه‌های اجرایی خاص خود را دارد، اظهار داشت: در صنعت گردشگری نیازمند انواع ابزارهای ارتباطی، ترویجی، تبلیغاتی، آموزشی، انگیزشی و موثر هستیم.

كارشناس حوزه بازاریابی تاكید كرد: بازاریابی در خارج از كشور، حضور حرفه‌ای در نمایشگاه ها، استفاده از موقعیت‌های خاص، رویدادهای بین‌المللی و هرگونه فرصتی كه بتواند علاوه بر معرفی جاذبه ها زمینه ساز حركت های واقعی و جذب و جلب گردشگران داخلی و خارجی به كشور باشد، از جمله شیوه‌هایی است كه برای رسیدن به هدف و جذب گردشگر بیشتر باید در دستور كار دست‌اندركاران صنعت گردشگری كشور قرار گیرد.

فراهنگ 2025**1588