۲۱ مرداد ۱۳۹۱، ۲۲:۰۴
کد خبر: 80271611
T T
۰ نفر
نماينده بجنورد: شاخص هاي خراسان شمالي از ميانگين كشوري پايين تر است

بجنورد - نماينده مردم بجنورد، مانه و سملقان، جاجرم و گرمه در مجلس شوراي اسلامي گفت: اين استان در تمامي شاخص ها از ميانگين كشوري پايين تر است كه بايد براي ارتقاي اين شاخص ها تلاش كرد.

به گزارش ایرنا، 'قاسم جعفری' روز شنبه در نشستی خبری، گفت: اكنون رتبه شاخص های این استان از 27 و 28 كشوری هم بالاتر است.

وی افزود: اگر امروز بخش مرزی 'راز و جرگلان' و منطقه 'گیفان' شهرستان بجنورد را جزو محروم ترین مناطق كشوری معرفی می كنیم بیجا نیست و دلایل عمده آن عدم ارتقای شاخص ها در بخش های مختلف از جمله راه ارتباطی و بیمارستان است.

جعفری گفت: مسوولان ملی و مدیران ارشد استان هم به این نتیجه رسیده اند كه مناطق یاد شده در استان خراسان شمالی از محرومیت در بخش های مختلف رنج می برند.

وی در خصوص ارتقای بخش مرزی راز و جرگلان افزود: در دیدار اخیر با رییس جمهوری وی قول داد كه به نحوی مسئله ارتقای این بخش به شهرستان را حل كند.

وی ابراز امیدواری كرد كه ارتقای راز و جرگلان به نحو عادلانه انجام شود تا برای رفع محرومیت این منطقه بیشتر تلاش شود.

نماینده مردم بجنورد، مانه و سملقان، جاجرم و گرمه در مجلس شورای اسلامی در خصوص راه اندازی گمرك در بخش راز و جرگلان گفت: راه اندازی گمرك در این بخش نیاز به اقدام تركمنستان دارد و این كشور به لحاظ عدم توجیه فنی از آن استقبال نمی كند.

وی افزود: برای رونق این بخش مرزی باید طرح های كارشناسی ارایه داد و ساخت راه آهن بجنورد - تركمنستان یكی از این طرح ها است.

جعفری گفت: قرار گرفتن طرح راه آهن 'جوین - اسفراین' در طرح مهر ماندگار در راستای رونق بخش مرزی راز و جرگلان در آینده است و باید برای تداوم آن به تركمنستان از مسیر راز و جرگلان، تلاش كرد.

عضو كمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در خصوص ارتقای مراكز آموزش عالی خراسان شمالی نیز گفت: به ارتقای آموزش عالی در استان نگاه ویژه دارم و در این خصوص نشست های تخصصی با روسا و استادان مراكز آموزش عالی برگزار خواهم كرد.

جعفری گفت: باید در خراسان شمالی به دنبال ایجاد رشته های تحصیلی دانشگاهی كاربردی باشیم كه اكنون متاسفانه در این استان حتی یك پژوهشگاه نداریم.

نماینده مردم بجنورد در خصوص راه اندازی دانشگاه اكو در بجنورد نیز گفت: یكی از راه های پیشرفت خراسان شمالی، استفاده از قابلیت مرزی این استان است كه تاكنون كمترین استفاده از آن به عمل آمده است.

وی علت استفاده نشدن از این ظرفیت را بسته عمل كردن كشور تركمنستان دانست و افزود: باید با كار كارشناسی، در زمینه تبادل دانشجو و استاد و مراودات علمی كار كنیم.

وی گفت: راه اندازی دانشگاه اكو در بجنورد در حد ایده مطرح شده و با پیگیری مستمر می توان آن را عملیاتی كرد.

جعفری در خصوص مهم ترین اولویت استان در اجرای طرح های عمرانی نیز افزود: در این استان آنقدر در همه بخش ها مشكل داریم كه نمی توان اولویتی برای آن تعیین كرد.

وی گفت: اكنون در این استان در بخش راه های ارتباطی، آموزشی، فرهنگی و كشاورزی ضعف های زیادی داریم كه برای رفع آن باید به طور جدی وارد عمل شد.

وی همچنین به تعطیلی واحدهای شهرك های صنعتی اشاره كرد و افزود: برای ممانعت از تعطیلی این واحدها باید پرداخت یارانه به صنعت جدی گرفته شود و یارانه به سمت یارانه تولید سوق داده شود.

جعفری به اجرای طرح مهر ماندگار اشاره كرد و گفت: اولویت قرار گرفتن طرح ها در مهر ماندگار كمك به تولید ملی است و باید به این مساله در استان توجه ویژه شود و از آن به نحو مطلوب استفاده كرد.

وی با اشاره به این كه خراسان شمالی سرمایه بزرگی در بخش نیروی انسانی دارد، گفت: باید تلاش كنیم خودباوری را در جوانان استان تقویت كنیم كه رسانه ها می توانند در این بخش بویژه در مناطق محروم بسیار موثر باشند.

نماینده مردم بجنورد، مانه و سملقان، گرمه و جاجرم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به سالگرد تاسیس استان گفت: آهنگ رشد استان خوب بوده ولی ایده آل نیست و برای رسیدن به ایده آل باید با آسیب شناسی، امكان مشاركت آحاد جامعه را فراهم كرد.

جعفری، توسعه محور شرق را یكی از راهكارهای توسعه خراسان شمالی خواند و افزود: فراكسیون نمایندگان شرق كشور در مجلس تشكیل شده كه حدود نیمی از مساحت كشور را دربر می‌گیرد و یكی از‌ مهم‌ترین پروژه‌های توسعه شرق، اجرای راه‌آهن گرگان - بجنورد - مشهد است كه باید پیگیری شود.

نماینده مردم بجنورد، مانه و سملقان،‌ گرمه و جاجرم در مجلس شورای اسلامی همچنین از تهیه طرح جامع خطرپذیری برای شهرستان های بجنورد و مانه و سملقان خبر داد و گفت: این شهرستان ها جزو مناطق حادثه خیز استان هستند كه باید تهیه این طرح جدی گرفته شود تا خسارت در این مناطق به حداقل برسد.

وی همچنین با گرامیداشت 17 مرداد و تجلیل از شهدای اصحاب رسانه، گفت: خبرنگار در انجام وظیفه باید تا جایی كه ممكن است نگاه تیزبینانه، نقادانه و توام با انصاف داشته باشد.

جعفری از خبرنگاران خواست به هیچ وجه مسوولی را به نگاه تعریف و تمجید ننگرند زیرا متاسفانه مسوولان به حرف زدن عادت كرده اند و خبرنگاران باید با طرح سووالات نقادانه فضا را عوض كنند. ك/2

623/626