۲۹ مرداد ۱۳۹۱، ۹:۲۲
کد خبر: 80283586
T T
۰ نفر

عيد فطرت و معنويت

۲۹ مرداد ۱۳۹۱، ۹:۲۲
کد خبر: 80283586
عيد فطرت و معنويت

گروه اسناد و اطلاع رساني- دگربار بهار معنويت، عيد فطر از راه رسيد، هديه اي آسماني از سوي يكتاي بي همتا كه به پاس يك ماه عبادت و نيايش به مسلمانان اعطا مي شود، روزي كه غنچه هاي فطرت انسان شكوفه مي زند و روح او در فضاي معطر معنويت به پرواز در مي آيد.

رمضان نهمین ماه سال قمری است، ماه مباركی كه در آن به اذن پروردگار روزه بر مسلمانان واجب شد، این ماه، را ماه میهمانی خدا می خوانند، موسمی كه ایزدمنان در آن پاداش را افزون و گناهان را پاك مي‏كند، روزهایی كه پر از بركت، خیر و نعمت است، انسان در این روزها به دعوت یكتای بی همتا، در بزرگترین ضیافت الهی حضور می یابد تا از سرچشمه زلال معنویت خود را سیراب كند، رمضان بهار قرآن است، لحظه هایی عرفانی كه در آن پیوند قرآن و انسان عمیق تر از پیش می شود و فرصتی ناب، برای پاك كردن دل از زنگار گناه و توفیق بر طاعت و اطاعت است.

سرانجام در پایان این ماه، عید فطر به پاسداشت یك ماه بندگی و تسلیم در برابر حكم خدا ، از سوی او به زمینیان و اهل ایمان هدیه داده می شود. عیدی كه به حق، عید پاكیزگی و طهارت نفس انسان هاست، روزی كه پذیرش یك ماه عبادت و دعا را بشارت می دهد و پیام آور سعادت دنیوی و اخروی است.

با حلول ماه شوال، عید بازگشت به فطرت و سرشت آغاز می شود و مسلمانان ندای 'الله اكبر، الله اكبر، لا اله الا الله و الله اكبر ولله الحمد والحمدلله علی ما هدانا وله الشكرعلی ما اولانا' سر می دهند. آری، پروردگار عالمیان بزرگتر از آن است كه در وصف بگنجد و معبودی جز خدای یكتا و بی‏همتا نیست، حمد و سپاس تنها برای اوست، اویی كه مخلوقش را در راه پاكسازی و بهسازی هدایت كرده است.

عید فطر، روز شادمانی مؤمنان و بارش رحمت و بركت الهی بر روح و جسم انسان هاست، در این روز، آزمون بزرگ الهی در یك سال دیگر به پایان می رسد و برجسته ترین بندگان، كه علاوه بر امساك در خوردن و آشامیدن بر نفس خود در همه امور پیروز شدند، كارنامه قبولی را از یگانه معبود دریافت می دارند.

شب عیدفطر فرصتی برای آمرزش گناهان به شمار می رود، شبی كه فضیلت آن به مانند شب های قدر است و چه سعادتمند خواهد بود انسانی كه فرصت را غنیمت شمرده تا توشه اعمالش را پربار كند، از مهمترین اعمال این شب می توان به غسل كردن بعد از غروب آفتاب، خواندن دعای رویت هلال ماه و زیارت امام حسین(ع)، شب زنده داری به دعا، نماز، استغفار و... اشاره كرد.

با فرا رسیدن عید فطر و بهارمعنویت، مسلمانان در گردهمایی باشكوه به شكرانه این ماه و این روز، به نماز می ایستند. نمازی باشكوه و پر از معنویت كه در هنگامه اقامه آن لب ها پیوسته در ذكر و دست ها رو به آسمان بلند می شود، لحظه هایی كه پر از عشق به یگانه معبود عالم است و زمزمه 'أللَّهُمَّ أَهْلَ الْكِبْرِیاءِ وَ الْعَظَمَةِ، وَ أَهلَ الْجُودِ وَ الْجَبَرُوتِ وَ أَهْلَ الْعَفْوِ وَ الرَّحْمَةِ وَ...' در فضایی پر از مهر و محبت طنین می اندازد.

از دیگر اعمال روز عید فطر پرداخت زكات فطره، یكی از مهم ترین واجبات دین است، كه پروردگار آن را بر روزه داران واجب كرد تا به آنها یادآور شود كه هرگز از احوال محرومان و تهی دستان غافل نباشند و همواره دغدغه مسكینان و نیازمندان را داشته و شادی بخش لحظه های آنان شوند.

حضرت محمد(ص) عید فطر را هدیه الهی می دانند و می فرمایند:'عید فطر، هدیه ای است كه از سوی خدا به مردان و زنان امتم داده شده و خداوند متعال چنین هدیه ای را پیش از من به هیچ كس نداده است.'

حضرت علی(ع) عید فطر را به قیامت تشبیه كرده اند و در این باره فرمودند: ' ای مردم! این روز شما، روزی است كه نیكوكاران در آن پاداش می گیرند و زیانكاران و تبهكاران در آن مأیوس و نا امید می گردند. دنیا محل مسابقه است و آخرت زمان اجر گرفتن، بهشت جایزه برندگان این مسابقه و جهنم جزای بازماندگان است. (عید فطر) شبیه ترین روز به روز قیامت است. چون در قیامت عده ای كه زیان كارند، تأسف می خوردند و غضبناك می گردند و عده ای كه نیكوكارند رستگار و متنعم به نعمت های الهی می شوند...'

امام سجاد(ع)، عید فطر را روز بازگشت به خداوند می دانند و می فرمایند:'خداوندا، در روز عید فطر كه آن را برای اهل ایمان، روز عید و شادی قرار دادی و برای اهل دین خود، روز اجتماعی و همیاری مقرر فرمودی، ما به سویت باز می گردیم و از گناهانمان آمرزش می طلبیم.'

عید سعید فطر یكی از بزرگترین اعیاد اسلامی است، روزی كه جشن قرب به بارگاه پروردگار یكتا برگزار می شود. به راستی كه عید فطر، روز بازگشت به فطرت، بازگشت به خدا و پیوند با آسمان است. آری، این عید هدیه ای آسمانی از سوی پروردگار است تا در آن انسان به فطرت اصلی و حقیقی خدا جوی خویش بازگردد. روزی كه وحدت امت اسلامی تجلی دوباره می یابد.

اكنون عطر دل انگیز عبادت به مشام می رسد و لحظه شكوفایی گل های ایمان است. انسان در راه اطاعت و بندگی قدم گذارده و در پیكار با نفس خویش پیروز شده است، امروز آسمانیان هلهله شادی سر داده اند و بشارت دهنده بهشت معبود به زمینیان شدند. امروز، روز تولدی دوباره است و چه نیكو روزی كه در آن همه بندگان مخلص خدا از آزمون الهی سربلند بیرون می آیند.

اطلاع**2002**1717**1599