۱ شهریور ۱۳۹۱، ۱۲:۳۰
کد خبر: 80286567
T T
۰ نفر
لكه هاي نفتي در سواحل انزلي مشاهده شده است

تهران- معاون دريايي سازمان حفاظت محيط زيست گفت: بر اساس گزارش هاي مردمي و بازديد كارشناسان اداره كل حفاظت محيط زيست گيلان لكه هاي نفتي در سواحل منطقه 'سنگاچين' انزلي مشاهده شده است .

'عبدالرضا كرباسی' روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا افزود: بازدید كارشناسان محیط زیست برای نخستین بار در روز 25 مردادماه صورت گرفت كه نتیجه آن رویت لكه های نفتی در سواحل انزلی بود و سپس این بازدید ها در روزهای بیست و نهم و سی ام مرداد در سراسر سواحل منطقه شرق گیلان تكرار شد كه نتیجه آن بود كه این لكه های نفتی همچنان وجود دارد.

این درحالی است كه لكه های نفتی در مناطق آستارا، تالش و رضوان شهر مشاهده نشده است .

وی خاطر نشان كرد: گزارش های مربوط به مشاهده لكه های نفتی از طریق مكاتبات و تماس های تلفنی به مسئولان سازمان بنادر و دریانوردی كه متولی مقابله با آلودگی نفتی در دریای خزر هستند ، اطلاع داده شده است .

كرباسی گفت : براساس شواهد موجود لكه های نفتی ایجاد شده ناشی از فعالیت دكل های نفتی فرسوده متعلق به جمهوری آذربایجان است كه براثر توفان به سمت سواحل ایران روانه شده اند.

به گفته معاون دریایی سازمان حفاظت محیط زیست، هم اكنون منطقه كپورچای با بیشترین لكه های نفتی توسط سازمان بنادر و دریانوردی در حال پاكسازی است.

كرباسی گفت: نوع نفت این لكه های نفتی برای تجزیه شیمیایی و مشخص شدن منشاء و مبدا نفت در دست بررسی است و پس از دریافت آنالیزها و بررسی برآورد هزینه های پاكسازی و خسارت های زیست محیطی مراتب از طریق وزارت امور خارجه برای اخذ جریمه از جمهوری آذربایجان پیگیری خواهد شد.

به گفته معاون دریایی سازمان حفاظت محیط زیست، لكه های نفتی ایجاد شده می تواند میزان اكسیژن آب را شدیدا كاهش دهد و موجب مرگ و میر آبزیان شود.

كرباسی گفت: متاسفانه جمهوری آذربایجان كمترین توجه زیست محیطی را نسبت به مسایل دریای خزر دارد و بدون توجه به توان خود برای پالایش این پهنه آبی به فعالیت های نفتی خود با وسایل فرسوده ادامه می دهد.

پیش از این سازمان حفاظت محیط زیست اعلام كرده بود: عكس های ماهواره ای نشان می دهند لكه های نفتی به طول 110 كیلومتر از آذربایجان به سمت ایران در حركت هستند.

در گزارش سازمان حفاظت محیط زیست كشور آمده بود كه این لكه ها تهدیدی جدی برای محیط زیست دریای خزر محسوب می شود و جمهوری آذربایجان باید به این گونه مسایل توجه كند تا فعالیت های آنها مشكلات زیست محیطی برای كشورهای همسایه ایجاد نكند.

علمی**2038** 1581*1544
۰ نفر