۶ شهریور ۱۳۹۱، ۱۲:۵۸
کد خبر: 80294525
T T
۰ نفر
لاله هاي واژگون دشت خمبي سراي شهرستان گرمه حفاظت مي شود

بجنورد - كارشناس مسوول بهره برداري اداره كل منابع طبيعي و آبخيزداري خراسان شمالي گفت: لاله هاي واژگون دشت 'خمبي سراي' در مجاورت 'رباط قره بيل' شهرستان گرمه حفاظت مي شود.

'حسن نصرتی' روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: برای اجرای این طرح 110 میلیون ریال اعتبار از سوی فرمانداری گرمه اختصاص یافته است.

وی افزود: با هزینه كرد این میزان اعتبار، حدود دو هكتار از گستره دشت خمبی سرای رباط قره بیل كه دارای گونه های زرد كم رنگ لاله های واژگون است حصاركشی و حفاظت می شود.

وی با بیان اینكه برداشت پیاز لاله واژگون ممنوع است، اظهار داشت: علاوه بر اجرای طرح حصاركشی، پیاز گونه های مختلف لاله واژگون از دیگر استان ها به این منطقه منتقل و كشت می شود.

وی گفت: منطقه قره بیل این ظرفیت را دارد تا به مجموعه ای جذاب از رویشگاه گونه های لاله واژگون تبدیل شود.

وی اظهار داشت: لاله واژگون این استان به صورت جزیره ای در دشت خمبی سرای گرمه می روید كه با كاشت دیگر رنگ های لاله واژگون، نقاط خالی این دشت پرشده و در آینده .

نزدیك این منطقه نیمه كویری به تفرجگاهی زیبا در حاشیه محور مشهد - شمال كشور تبدیل خواهد شد.

نصرتی گفت: رویش و جلوه گری بهاره لاله های واژگون در ارتفاعات خراسان شمالی از زیباترین جاذبه های بكر و طبیعی این خطه است كه بیننده را مسحور زیبایی خلقت می كند.

وی گفت:‌ رویشگاه های این گونه كمیاب گیاهی در كوه 'خمبی سرای' گرمه، 'دوراهی دشت، كوه بهار، كوه پلنگ و جوزك' در شهرستان مانه و سملقان، كوه 'اسدلی' در بجنورد و كوه 'تكله قوز' در منطقه راز و جرگلان بجنورد شناسایی شده است.

كارشناس مسوول بهره برداری اداره كل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی گفت: لاله واژگون گیاهی از گیاهان علفی پیازدار چند ساله از خانواده سوسنی ها است كه نام علمی آن 'فریتیلنا' است و در مناطق وسیعی از فلات ایران می روید.

نصرتی افزود:‌ این گونه گیاهی علاوه بر زیبایی طبیعی و جنبه گردشگری، دارای خواص دارویی نیز هست و چنانكه در منابع آمده قسمت زیرین یقه گیاه كه زیر خاك قرار دارد برای درمان دردهای روماتیسمی و درد مفاصل و پاك كنندگی دستگاه كبد موثر است.

لاله واژگون خراسان شمالی از نظر ارتفاع و رنگ با لاله واژگون استان های چهارمحال و بختیاری و كهكیلویه و بویر احمد متفاوت است و عمدتا با دو رنگ زرد و بنفش كمرنگ در جای‌جای مناطق خراسان شمالی و عمدتا در ارتفاعات بالای 1500 متر می روید.

شناسایی، معرفی و حفظ گلهای وحشی زینتی در استان می‌تواند نقش موثری در رونق صنعت گردشگری منطقه داشته باشد.

استان خراسان شمالی به دلیل وجود مناطق كوهستانی، عرصه های جنگلی و مراتع سرسبز از تنوع كم نظیر گیاهی برخوردار است. ك/3

7184/626