۷ شهریور ۱۳۹۱، ۱۰:۲۲
کد خبر: 80296030
T T
۰ نفر
مسوول طرح داناب بوشهر:مرحله دوم طرح داناب در اين استان اجرا مي شود

بوشهر- مسوول طرح ملي دانش آموزي نجات آب ( داناب) در استان بوشهر گفت: با همكاري اداره كل آموزش و پرورش بزودي مرحله دوم طرح داناب در اين استان اجرا مي شود.

به گزارش ایرنا، محمدرضا جهانشاهی روز سه شنبه در آیین اختتامیه مرحله اول طرح ملی دانش آموزی نجات آب در استان بوشهر افزود: با توجه به هفتمین سال خشكسالی و بحران منابع آب در كشور براساس موافقتنامه وزارتخانه های نیرو و آموزش و پرورش تفاهم نامه اجرای طرح داناب امضا شد.

وی اضافه كرد: هدف از اجرای طرح داناب معرفی چالش های منابع آب به دانش آموزان و آشنایی آنان با نحوه صرفه جویی در مصرف آب با توجه به نقش تاثیرپذیری و تاثیر گذاری ابن قشر از جمعیت است.

جهانشاهی اضافه كرد: در طرح داناب 43هزار دانش آموزمقطع راهنمایی در 430مدرسه در 17منطقه آموزشی در استان بوشهر تحت پوشش طرح داناب قرار گرفتند.

وی اظهارداشت: همچنین در این طرح با مشاركت یكهزار و 200ناجی آب در استان بوشهر در 10رشته مختلف مسابقه برگزار شد.

جهانشاهی گفت: درطرح داناب از نظام های مشاركتی، ارتباطی، رسانه ای، انگیزشی، تشویقی و ارزیابی و ارزشیابی استفاده شده است.

معاون حفاظت و بهره برداری آب منطقه ای استان بوشهر نیز گفت: آبادانی و توسعه هر منطقه در كنار منابع آبی به دست می آید و بدون دسترسی به این منابع هیچ توسعه ای در جامعه به وجود نمی آید.

حسین باشی زادگان افزود: با توجه به اقلیم خشك و خشكسالی های پی در پی میانگین بارندگی استان بوشهر از 250میلی متر معمول كاهش یافته و در بخشی از مناطق حتی كمتر از 13درصد بارندگی داشته ایم.

وی اظهار داشت: در این شرایط بحرانی در كنار كار سازه ای باید كارهای فرهنگی و زیرساختی برای اصلاح الگوی مصرف نیز انجام شود.

باشی زادگان یادآور شد: براساس مطالعات انجام شده در 16منطقه 32دشت استان بوشهر هم اینك با مشكل كم آبی و بیلان منفی آب مواجه است.

وی گفت: برداشت های بی رویه و خشكسالی های پی در پی باعث شده كه سرمایه گذاریهای انجام شده در دشتها به هدر رود.

باشی زادگان اضافه كرد: اكنون دشت های جم، ریز و بوشكان با وجود این كه از دشت های خوب استان بوشهر بوده اند ولی هم اینك براثر برداشت های بی رویه از منابع آب های زیرزمینی و خشكسالی به دشت های ممنوعه تبدیل شده اند.

معاون حفاظت و بهره برداری آب منطقه ای استان بوشهر گفت: شرایط بحرانی منابع آب در منطقه باعث شده كه بهره برداران به جای صرفه جویی در مصرف آب برداشت از این منابع را مطابق سال های پرآب انجام دهند و این امر منابع آبهای زیرزمینی این استان را با مشكل مواجه كرده است.

وی در باره طرح داناب نیز بیان كرد: هدف از اجرای این طرح آموزش صرفه جویی به دانش آموزان و اطلاع رسانی از وضعیت منابع آب در این استان است.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش استان بوشهر نیز گفت: اگر می خواهیم برنامه ای در جامعه نهادینه شود باید از طریق آموزش و پرورش صورت گیرد.

ابراهیم بحرینی افزود: می توانیم گروه هدف درطرح داناب را پایین بیاوریم و با توجه به اندیشه های بزرگ بچه ها اجرای این طرح را از مقطع ابتدایی اجرا كنیم.

وی یادآورشد: آموزش و پرورش استان بوشهر این آمادگی را دارد كه برنامه های مشاركتی را با همكاری و همراهی دستگاه ها اجرا كند. ك/2

629/539