۱۳ شهریور ۱۳۹۱، ۱۰:۵۱
کد خبر: 80306024
T T
۰ نفر
مردم بابل از معاون اول رييس جمهوري و وزير راه هديه ويژه طلب كردند

ساري - مردم و مسوولان بابل از معاون اول رييس جمهوري و وزير راه و شهرسازي كه هم اكنون در مازندران به سر مي برند انتظار دارند تا طرح كمربندي اين شهرستان را در فهرست طرح هاي مهر ماندگار قرار دهند.

به گزارش خبرنگار ایرنا ، بابل به عنوان یكی از شهرستان های مهم و پرجمعیت مازندران كه دارای سابقه دیرینه تجاری است و در مسیر عبور و مرور مسافران و گردشگران قرار دارد ، هم اكنون از معضل ترافیك بشدت رنج می برد.

افزایش آلودگی های زیست محیطی ، اخلال در برنامه ریزی های شهری ، اتلاف وقت ، بیماری های روحی و روانی و افزایش تلفات جانی و خسارات مالی ناشی از تصادفات از جمله پیامدهای ترافیك سنگینی است از سال ها پیش شهر بابل را در چمبره خود قرار داده و رفع آنها نیازمند سرمایه گذاری فوری و عزم ملی است.

تردد روزانه صدها دستگاه خودروی سنگین اعم از تریلر و كامیون در خیابان های اصلی شهر به علت نبود كمربندی ، عبور و مرور اتوبوس و مینی بوس های مسافربری درون و برون شهری از داخل شهر به همراه وسایل نقلیه شخصی مسافران و شهروندان و وسایل نقلیه دستگاه های اجرایی و اداری ، زندگی در شهر بابل را برای شهروندان طاقت فرسا كرده است.

كمربندی جنوبی بابل كه اجرای آن از سال 1384 آغاز شد ، قرار بود دو ساله به بهره برداری برسد ، ولی به دلیل مشكلات مالی و اختصاص نیافتن بموقع اعتبار با كندی در حال ساخت است و همین روند سبب شده است تا مسوولان محلی برای رفع مشكل ترافیك در كوتاه مدت هزینه های زیادی را صرف ساخت و ساز پل های غیرهمسطح ، كمربندی شرقی و بلوار ساحلی كنند.

میزان اعتبار صرف شده در این طرح تاكنون 300 میلیارد ریال اعلام شده است كه از این میزان 220 میلیارد ریال برای اجرا و بقیه نیز جهت آزاد سازی حریم جاده هزینه شده است.

به گفته كارشناسان ، برای تكمیل این طرح كه هم اكنون 40 درصد پیشرفت فیزیكی دارد ، حدود 500 میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

جاده كمربندی جنوبی بابل كه از طرح های ملی محسوب می شود ، 5/16 كیلومتر طول دارد و در صورت بهره برداری ترافیك جاده آمل به بابل را بدون دسترسی به داخل شهر به جاده بابل - قائمشهر روانه می سازد.

به گفته مسوولان نهادهای مرتبط ، پیشرفت فیزیكی این كمربندی در حالی در حد 40 درصد متوقف مانده است كه چهار پیمانكار آن با دستكم 150 نیروی انسانی شاغل دارای طلب های میلیاردی هستند.

در مسیر این كمربندی باید هفت تقاطع غیر همسطح احداث می شد كه تاكنون تنها یك تقاطع در روستای ' هریكنده ' بابل آن هم در حد اجرای ستون ساخته شده و برای ساخت شش تقاطع دیگر تاكنون هیچ اقدامی صورت نگرفته است.

نماینده مردم بابل در مجلس شورای اسلامی در این باره به خبرنگار ایرنا گفت : شهرستان بابل به دلیل قرار گرفتن در مسیر چند استان و نیز عبور زائران امام رضا (ع) با حجم ترافیك سنگین مواجه است و بهره برداری از طرح كمربندی جنوبی بابل به رفع مشكل ترافیك كمك بزرگی خواهد كرد.

' حسین نیازآذری ' افزود : عدم تخصیص اعتبار برای اجرای این طرح ، مردم و مسوولان را با دغدغه های زیادی رو به رو كرده است و تاكنون بار مالی زیادی را بردوش دولت و بخش خصوصی گذاشته است.

وی ادامه داد : مازندران به دلیل موقعیت سوق الجیشی ، سالانه میزبان میلیون ها مسافر و گردشگر است و به همین دلیل ضرروت دارد كه هر چه سریع تر كمربندی جنوبی بابل برای تسهیل در تردد همشهریان و مسافران به بهره برداری برسد.

نماینده مردم بابل در مجلس از معاون اول رییس جمهوری و وزیر راه و شهرسازی خواست تا برای تسهیل در روند اجرای طرح كمربندی جنوبی بابل كه كاهش مشكلات ترافیكی و تصادفات و جلوگیری از عبور و مرور خودروهای سنگین از داخل شهر بابل را به همراه خواهد داشت ، این طرح را در فهرست طرح های مهر ماندگار دولت قرار دهند.

محمدرضا رحیمی معاون اول رییس جمهوری و علی نیكزاد وزیر راه و شهرسازی امروز دوشنبه برای افتتاح طرح های مسكن مهر و راه روستایی به مازندران سفر كردند.

معاون وزیر راه و شهرسازی حدود یك ماه پیش در حاشیه بازدید از طرح نیمه تمام كمربندی جنوبی بابل كه با حضور فرماندار و نمایندگان مردم بابل در مجلس انجام شد ، در جمع خبرنگاران گفته بود كه دو باند كمربندی جنوبی بابل نیاز به 800 میلیارد ریال اعتبار دارد كه در صورت تامین اعتبار ، تا پایان شهریور ماه سال 92 به بهره برداری خواهند رسید.

' احمد صادقی ' با اشاره به اینكه دولت دهم تصمیم گرفته كه در سال آخر خدمت هدایایی برای مردم در نظر بگیرد ، افزوده بود : تمام طرح های مهم و در اولویت مانند طرح كمربندی جنوبی بابل در طرح مهر ماندگار قرار خواهند گرفت.

وی با بیان اینكه نمایندگان مردم بابل از دستیار ویژه رییس جمهوری برای قرار دادن طرح كمربندی جنوبی شهرشان در طرح مهر ماندگار قول مساعد گرفته اند ، گفت : در صورتی كه دستیار ویژه رییس جمهوری دستور بدهد ، ما نیز كمربندی جنوبی بابل را در طرح مهر ماندگار قرار خواهیم داد.

وی همچنین با بیان این مطلب كه 120 میلیارد ریال اعتبار اختصاص یافته در سال جاری برای تسهیل در روند اجرای طرح كمربندی جنوبی بابل در حال هزینه است ، افزود : علاوه بر این مبلغ 20 میلیارد ریال نیز برای تملك امور ضروری و موانع پیشرفت كار به این طرح اختصاص می یابد.

صادقی همچنین گفته بود كه میزان 50 میلیارد ریال طلب پیمانكاران طرح كمربندی جنوبی بابل كمتر از دو هفته پرداخت خواهد شد ، وعده ای كه به رغم گذشت حدود یك ماه تاكنون عملی نشده است.

هم اكنون حدود شش میلیارد ریال سند ارزیابی خرید زمین های تملك شده از مردم در مسیر جاده كمربندی جنوبی بابل آماده است ، ولی به علت عدم اعتبار این موضوع متوقف مانده است.

با توجه به این كه تامین اعتبار بموقع ، كمربندی جنوبی بابل ظرف دو سال آینده به بهره برداری خواهد رسید ، لذا قرار دادن این طرح در زمره طرح های مهر ماندگار دولت می تواند بخش مهمی از مشكلات ترافیكی و نیز خسارت های ناشی از آن را هم برای مسافران و گردشگران و هم برای شهروندان بابلی كاهش دهد و هدیه مناسبی از سوی دولت دهم برای مردم بابل باشد.ك/4

7328/1654