۱۴ شهریور ۱۳۹۱، ۱۸:۵۵
کد خبر: 80308928
T T
۰ نفر
همه بحرانهاي توليد در بخش كشاورزي با كشت هيدروپونيك رفع مي شود

خمين – دبير علمي انجمن كشت بدون خاك ايران گفت: همه بحرانهاي موجود در بخش كشاورزي نظير بحران آب ،خاك و منابع ديگر با كشت هيدروپونيك ( كشت بدون خاك ) قابل مديريت و رفع است.

'حسین شریعتمداری 'سه شنبه در دومین كنگره ملی هیدروپونیك و تولیدات گلخانه‌ای در شهرستان محلات افزود: دو چالش بزرگ در مقابل متخصصان كشاورزی و مدیران اجرایی این بخش وجود دارد كه یكی مربوط به كمیت ،كیفیت ،بهداشت و سلامت تولیدات است و دیگری اشتغال متخصصان است .

وی اظهارداشت: تولیدات گلخانه ای و صنعت هیدروپونیك به عنوان بهترین راهكار این چالش ها هستند كه بسیاری از محدودیت های كشاورزی سنتی، در صنعت گلخانه ای و كشت بدون خاك قابل رفع است.

وی ادامه داد: صنعت گلخانه در مقایسه با كشت سنتی محدویتی نمی شناسد و همه بحرانهای كشاورزی نظیر آب ،خاك و منابع دیگر را رفع می كند.

وی گفت : به عنوان مثال در كشور فلسطین كه دارای بدترین خاك است با كشت هیدروپونیك به یكی از مهمترین صادر كنندگان محصولات كشاورزی تبدیل شده است .

وی با بیان اینكه این پتانسیل در كره ماه نیز وجود دارد كه گیاه و محصول كشت شود خاطر نشان كرد:با توجه به بحران شدید آب در كشور و منابع دیگر كشت هیدروپونیك بهترین راهكار مبارزه با بحران و افزایش تولیدات است .

شریعتمداری گفت: با استفاده از این صنعت می‌توان راندمان تولید محصول در گلخانه یا زمین مورد نظر را تا 30 درصد افزایش داد و با توجه به ثابت ماندن هزینه‌های مربوط به گرمایش و سرمایش و همچنین هزینه‌های بسترسازی، میزان تولید خالص نیز افزایش می‌یابد.

وی ادامه داد: هیدروپونیك یا استفاده از كشت بدون خاك، در حقیقت یك روش بسترساز برای كشت است كه با افزایش تراكم كشت گیاه سبب افزایش بهره وری از یك مساحت ثابت تحت كشت می شود.

شریعتمداری اظهارداشت: استفاده از فناوری هیدروپونیك تخصصی است كه بهترین فرصت و پتانسیل است تا زمینه ایجاد اشتغال دانش اموختگان كشاورزی فراهم شود.

وی با اشاره به اینكه بیشترین بحران بیكاری در دانش آموختگان بخش كشاورزی است خاطر نشان كرد : استفاده از این فناوری می تواند این بحران را حل كند .

شریعتمداری در ادامه افزود : برای به خدمت گرفتن ،بومی كردن و رسیدن به این مهم، راههای بزرگی در پیش داریم كه یكی ازاین راهها تعدادی از متخصصان دانشگاهی و همكاران جهاد در سال 88 هیات موسس انجمن ملی هیدروپونیك ایران را تشكیل دادند و اولین كنگره ملی هیدروپونیك و تولیدات گیاهی برگزار شد.

وی گفت : انجمن كم كم پا گرفت و تا چند ماه پیش انجمن به صورت رسمی به ثبت رسید و تبدیل شد به انجمن كشت بدون خاك و كار پژوهشی و ممیزی هیدروپونیك به این انجمن واگذار شده است.ك /3

7276/1744
۰ نفر