۱۴ شهریور ۱۳۹۱، ۲۰:۲۱
کد خبر: 80309019
T T
۰ نفر
عقب نشيني ديپلماتيك انگليس در برابر روسيه در مساله پرونده ماگنيتسكي

مسكو - دولت انگليس در يك عقب نشيني ديپلماتيك در برابر روسيه به مسكو اطمينان داد كه هيچ گونه تحريمي را عليه مقامهاي روس به اتهام دخالت در مرگ سرگئي ماگنيتسكي وكيل روس بنياد انگليسي هريتيج اعمال نمي كند.

به گزارش ایرنا، 'ولادیمیر تیتوف' معاون وزیر امور خارجه روسیه روز سه شنبه به خبرنگاران گفت: وزارت خارجه انگلیس به طرف روس اطمینان داده است كه لندن فهرست سیاه مقام های روس مشمول تحریم تهیه نكرده و هیچ گونه اقدامی در این زمینه به عمل نیاورده است.

تیتوف خاطرنشان كرد: از وزارت خارجه انگلیس اطمینان داده اند كه هیچ گونه تصمیم سیاسی در باره پرونده ماگنیتسكی اتخاذ نشده و شهروندان روس مشمول تحریم روادید انگلیسی نشده اند.

روزنامه انگلیسی 'ساندی تایمز' روز یكشنبه اعلام كرد: 'دمیان گرین' معاون وزیر كشور انگلیس فهرستی شامل اسامی 60 نفر از مقامهای روس را كه به گفته لندن در قتل 'سرگئی ماگنیتسكی' وكیل روسی شركت انگلیسی هریتیج در مسكو دخالت داشته اند، برای اعمال تحریم صدور روادید به سفارت انگلیس در مسكو ارسال كرده است.

ماگنیتسكی وكیل روسی شركت انگلیسی سرمایه گذاری 'هریتیج' در روسیه روز 16نوامبر 2009 در زندان 'ماتروسكایا تیشینا' در مسكو درگذشت و وزارت امور خارجه آمریكا، سفر حدود 60 تن از مقام های روس به خاك این كشور را به اتهام دخالت در مرگ این وكیل منع كرد.

روزنامه روسی 'كامرسانت' هم امروز در این باره در گزارشی با عنوان 'فهرست سیاه پرونده ماگنیتسكی در وزارت خارجه انگلیس مفقود شد' ، نوشت: لندن به مسكو اطمینان داد كه تحریم روادید در باره مقامهای روس اعمال نخواهد شد.

در این گزارش به نقل از روزنامه 'ساندی تایمز' خاطرنشان شده است: فهرست سیاه مقامهای روس مشمول تحریم ها شامل شماری از كارمندان وزارت كشور، سازمان امنیت فدرال، دادستانی كل و سازمان اجرای مجازات های روسیه و دادگاه داوری این كشور از سوی وزارت خارجه انگلیس به سفارت این كشور در مسكو ارسال شده است.

روزنامه روسی افزود: سند مذكور به اجرا درآمده و در هنگام بررسی درخواست صدور روادید شهروندان روس به آن مراجعه می شود.

اقدام دولت انگلیس در حمایت از آمریكا در پرونده ماگنیتسكی و تحریم مقامهای روس موجب ایجاد تنش شدید در روابط مسكو و لندن در ماه های اخیر شده است.

'آلكساندر لوكاشویچ' سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه روز دوشنبه اعلام كرد كه مسكو مطابق عرف دیپلماتیك به این اقدام پاسخ می دهد.

وی افزود: مسكو در این رابطه از مقامهای رسمی انگلیس توضیح خواسته است و در صورتی كه خبر اعمال تحریم ها علیه شهروندان روس درست باشد، به آن پاسخ می دهیم.

اروپام/2242**518** 3404