۱۶ شهریور ۱۳۹۱، ۱۷:۱۰
کد خبر: 80312062
T T
۰ نفر
محكوميت نقض حقوق بشر در بحرين از سوي نمايندگان پارلمان دانمارك

برلين - جمعي از نمايندگان و اعضاي كميسيون سياست خارجي پارلمان دانمارك نقض حقوق بشر در بحرين را محكوم كرده و بر توقف سركوب و آزادي هر چه سريعتر زندانيان سياسي در اين كشور تاكيد كردند.

به گزارش ایرنا، به دنبال اقدام دادگاه تجدیدنظر بحرین در تایید احكام صادره دادگاه بدوی درمورد 20 تن از فعالان سیاسی و حقوق بشر این كشور كه در زندان به سر می برند، جمعی از نمایندگان مجلس، اعضای كمیسیون سیاست خارجی و همچنین نمایندگان احزاب سیاسی این كشور با امضای طوماری خطاب به آل خلیفه، نقض حقوق بشر توسط حاكمان منامه را محكوم كرده و از رژیم حاكم خواستند تا نسبت به آزادی زندانیان سیاسی و فعالان حقوق بشر اقدام كند.

در طومار امضا شده این نمایندگان تاكید شده است: ما امضاء كنندگان این نامه به عنوان اعضای كمیته سیاست خارجی پارلمان دانمارك و سخنگویان امور خارجی احزاب سیاسی كشور،نسبت به رفتار مقامات بحرین با زندانیان سیاسی و فعالان حقوق بشر از جمله شهروندان دانماركی 'زینب الخواجه' و 'عبدالهادی الخواجه' نگرانی عمیق خود را ابراز می داریم.

در متن این طومار همچنین تاكید شده: ما قاطعانه بر این باور هستیم كه زینب و عبدالهادی الخواجه و دیگر فعالان سیاسی و حقوق بشر در بحرین به ناحق زندانی شده اند درحالی كه صرفا از آزادی بیان كه حق مسلم آنهاست استفاده كرده اند و ضروری است كه هرچه زودتر از آنها رفع اتهام صورت گیرد.

نمایندگان امضاء كننده این طومار همچنین با اسقبال از گزارش 'شریف بسییونی' رییس كمیته حقیقت یاب در بحرین از برداشت انتقادی این گزارش در ارتباط با وقایع بحرین تجلیل كرده اند.

در این طومار همچنین توصیه های گزارش مبنی بر بازبینی محكومیت ها و نقض كلیه احكام علیه افرادی كه به اتهام بیانات سیاسی كه شامل ترویج خشونت نبوده صورت گرفته و رفع اتهامات عنوان شده علیه آنها' حمایت و استقبال شده است.

نمایندگان مجلس دانمارك همچنین از اینكه بازبینی احكام عبدالهادی الخواجه توسط هیئت قضائی منجر به آزادی بدون قید و شرط وی نشده ابراز تاسف كرده و از مقامات این كشور خواسته اند كه در اولین فرصت نسبت به آزادی زندانیان سیاسی و حقوق بشر بویژه 'عبدالهادی الخواجه' اقدام شود .

نمایندگان مجلس و احزاب سیاسی دانمارك در طومار امضا شده خود درمورد بخشی از یافته های گزارش شریف باس سییونی در ارتباط با استفاده مقامات بحرینی از ' قوه قهریه بیش از حد' كه طی آن بسیاری از بازداشت شدگان متحمل 'شكنجه جسمی و روانی'، از جمله بستن چشم ها، شلاق، لگد، شوك الكتریكی و تهدید به تجاوز برای گرفتن اعتراف شده بودند، به شدت ابراز نگرانی شده است.

در میان امضا كنندگان این طوما نام های زیر به چشم می خورد:

1- یپه كوفود (Jeppe Kofod) رئیس كمیسیون سیاست خارجی پارلمان و سخنگوی امور خارجی حزب سوسیال دمكرات

2- پیر استیگ مولر(Per Stig Møller )وزیر امور خارجه سابق و عضو كمیسیون سیاست خارجی پارلمان و سخنگوی امور خارجی حزب محافظه كار

3-راسموس هلوگ(Rasmus Helveg) عضو كمیسیون سیاست خارجی پارلمان و سخنگوی امور خارجی حزب سوسیال لیبرال

4- سورن اسپرسن(Søren Espersen) عضو كمیسیون سیاست خارجی پارلمان و سخنگوی امور خارجی حزب مردم دانمارك

5- كریستیان دال(Christian Juhl) عضو كمیسیون سیاست خارجی پارلمان و سخنگوی امور خارجی حزب فهرست اتحاد

6- مته بوك(Mette Bock) عضو كمیسیون سیاست خارجی پارلمان و سخنگوی امور خارجی حزب اتحاد لیبرال

7- هلوگر كی. نیلسن(Holger K. Nielsen) عضو كمیسیون سیاست خارجی پارلمان و سخنگوی امور خارجی حزب مردم سوسیالیست

8- سورن پیند(Søren Pind) عضو كمیسیون سیاست خارجی پارلمان و سخنگوی امور خارجی حزب لیبرال

دادگاه تجدیدنظر بحرین روز سه شنبه به رغم مخالفت های مردمی و همچنین نهادهای بین المللی مدافع حقوق بشر،احكام محكومیت صادره از سوی دادگاه عمومی این كشور در مورد 20 فعال حقوق بشر و مخالف سیاسی را به اتهام تلاش برای سرنگونی حكومت این كشور، مورد تایید قرار داد.

'عبدالهادی الخواجه' فعال حقوق بشر در بحرین و دخترش 'زینب الخواجه'، 'حسن مشیمع' و 'نبیل رجب' از رهبران مخالف رژیم آل خلیفه از جمله افرادی هستند كه بدنبال سركوب تظاهرات مردمی و آزادی خواهانه مردم بحرین كه از سال گذشته در این كشور آغاز شده دستگیر و روانه زندان شده اند.

در این میان، عبدالهادی خواجه،فعال حقوق بشر سرشناس بحرینی در اعتراض به بازداشت خود دست به اعتصاب غذای 110 روزه زد و درخواست رسیدگی به اعتراض خود در دادگاه عادلانه را مطرح كرده بود.

گروه‌های بین‌المللی حقوق بشری بارها خواهان آزادی این افراد شده و تاكید كرده اند كه هیچ سند و مدركی از سوی مقامات بحرینی در اثبات اتهامات این افراد ارائه نشده تا نشان دهد آنها در جریان تظاهرات سال گذشته، از خشونت استفاده كرده باشند.

اروپام** 2051** 1701**1392