۱۸ دی ۱۴۰۱، ۱۴:۱۴
کد خبرنگار: 893
کد خبر: 84992371
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

آل خلیفه پرونده دیگری علیه فعال بحرینی با جرم "اهانت به اسرائیل" باز کرد

تهران - ایرنا - مقامات آل خلیفه در بحرین پرونده اتهامی جدیدی را علیه «عبدالهادی الخواجه» فعال حقوق بشر برجسته این کشور با جرم "اهانت به اسرائیل" گشودند. وی از سال ۲۰۱۱ میلادی در زندان رژیم بحرین است و مورد شکنجه شدید قرار گرفته است.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا، حساب کاربری «البحرین الیوم» در توئیتر فایل صوتی از «عبدالهادی الخواجه» فعال حقوق بشر بحرینی منتشر کرد که در آن وی دلیل اتهامات خود را توضیح می‌دهد و می‌گوید: من با اتهاماتی از جمله توهین به رژیم اسرائیل با محاکمه‌های جدیدی روبرو هستم و دولت انگلیس (به خاطر حمایت تمام عیار از آل خلیفه) مسئولیت شکنجه و آزار زندانیان در بحرین را بر عهده دارد.

حکومت آل خلیفه در بحرین در سپتامبر ۲۰۲۰ همراه با امارات در کاخ سفید و با حضور «دونالد ترامپ» رئیس سابق جمهور آمریکا توافق نامه عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی را امضا کرد.

این اقدام موجب خشم مردم انقلابی بحرین و بسیاری از مسلمانان شد. مردم بحرین بارها با برگزاری تظاهرات مخالفت خود را با عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی اعلام کرده اند.

عبدالهادی الخواجه که در زندان آل خلیفه حبس است، در این فایل صوتی به خانواده خود از یک سری اتهامات جنایی جدید علیه خودش خبر داد و با اشاره به اینکه در حال حاضر با سه پرونده قضایی مواجه است، گفت که در انتظار پرونده چهارم قرار دارد.

اولین اتهام عبدالهادی الخواجه شکستن صندلی پلاستیکی در زندان بدنام «جو» در نزدیک شهر منامه پایتخت بحرین است. به گفته الخواجه اتهام دومی که علیه او مطرح شده، توهین به یک طرف خارجی به نام رژیم اسرائیل است.

الخواجه در این فایل صوتی اشاره می‌کند که همچنین با اتهام توهین به یک کارمند دولتی مواجه است. وی در این باره در فایل صوتی گفت: در ۳۰ مارس ۲۰۲۲ هنگامی که علیه توافق عادی‌سازی روابط با رژیم اسرائیل شعار سر می‌دادم، یک افسر زندان به نام «مروان» به سمت من آمد و به او گفتم "تو با زندانیان مانند حیوانات رفتار می‌کنی. من نمی‌خواهم با تو صحبت کنم و تو آدم خوبی نیستی".

وی افزود: سپس این افسر علیه من پرونده تشکیل داده است.

به گفته الخواجه، این اولین برخورد با افسر مروان نبود، در گذشته هم مروان یکی از هم سلولی‌های الخواجه را شکنجه کرده و به آزار و اذیت او ادامه داده است و باعث شده تا وی در مقابل او بایستد و از او بخواهد که بند زندان را ترک کند.

سومین اتهامی که علیه الخواجه مطرح شده اقدامات تحریک آمیز علیه رژیم آل خلیفه است. به گفته وی، این پرونده شامل اتهامات سنگین جنایی مبنی بر اقدام تحریک آمیز برای براندازی یا تغییر رژیم حاکم در بحرین است و احتمالاً تحت نظارت دادگاه عالی کیفری قرار دارد.

اتهام دیگری که ممکن است الخواجه را برای آن محاکمه کنند، در مورد اعتراض او و دیگران پس از تلاش یک افسر همراه با نگهبانان زندان برای حمله به «شیخ عبدالجلیل المقداد» از چهره های مخالف در ۲۶ سپتامبر ۲۰۲۲ میلادی است.

هم‌بندی‌های المقداد از جمله الخواجه با سردادن شعارهای، «مرگ قبل از ذلت»، «نه به رعب و وحشت زندانیان» و «رئیس زندان در راس تروریست‌ها قرار دارد»، نسبت به این حمله اعتراض کردند.

الخواجه با اشاره به اینکه در ۲۷ یا ۲۸ جولای ۲۰۲۲ قرار بود مسئولان زندان او را برای درمان کمرش به بیمارستان ببرند اما خودروی مناسبی برایش در نظر نگرفتند و همین موضوع موجب شد تا اعتراض کند، گفت: از آنجایی که وزیر کشور مسئول زندان‌ها نیز هست، من او را به خاطر نحوه دستگیری، شکنجه‌هایم و مشکلات بهداشتی که اکنون از آن رنج می‌برم مسئول می‌دانم.

وی افزود: وقتی آن‌ها (پلیس زندان) همه این کارها را انجام می‌دهند و با ما بدرفتاری می‌کنند، و هر زمان که ما به عنوان زندانی عقیدتی چیزی می‌گوییم، پاسخ می‌دهند که ما از بالا دستور می‌گیریم و هیچ کاری نمی‌توانیم در مورد آن انجام دهیم. درک من این است که که بخش یا تمام دستوراتی که دریافت می‌کنند از وزیر کشور است و وزیر کشور مسئول وضعیتی است که ما در آن قرار داریم.

عبدالهادی الخواجه فعال حقوق بشر بحرینی-دانمارکی رئیس سابق مرکز حقوق بشر بحرین، عضو شبکه مشاوران مرکز حقوق بشر بین‌المللی و اعضای هیات کمیته عربی نظارت بر حقوق بشر در ۶ کشور عربی مشاور و عضو سازمان عفو بین‌الملل بود که ۹ آوریل سال ۲۰۱۱ توسط پلیس بحرین بازداشت و به شدت شکنجه و آزار شد.

وی از مدافعان سرسخت حقوق بشر در بحرین و قیام مردمی این کشور و از معترضان به اشغال بحرین توسط نیروهای سعودی پس از وقوع این قیام بود.

حکومت بحرین در پی قیام مردمی بحرینیها از آل سعود برای سرکوب آنها درخواست نیرو کرد.

بحرین از ۱۴ فوریه سال ۲۰۱۱ میلادی شاهد قیام مردمی علیه رژیم آل خلیفه است. مردم بحرین خواهان آزادی، برقراری عدالت و رفع تبعیض و روی کار آمدن نظامی منتخب در کشورشان هستند.

در جریان قیام مردمی بحرین، هزاران نفر شهید یا زخمی شده اند و حکومت آل خلیفه همچنین هزاران بحرینی را بازداشت و شکنجه و صدها نفر دیگر را سلب تابعیت کرده است. حکومت بحرین همچنین همه جمعیت ها و احزاب سیاسی مخالف را منحل و فعالیت آنها را ممنوع کرده و از سال ۲۰۱۱ میلادی تاکنون انتخابات را در سایه تحریم مردم و رهبران مخالفان و به صورت تک صدایی و همسو با خواست خود برگزار می کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha