۲۴ شهریور ۱۳۹۱، ۱۵:۰۱
کد خبر: 80322121
T T
۰ نفر
تفاهمنامه همكاري بين اتاق هاي بازرگاني تهران و لاهور منعقد شد

اسلام آباد - تفاهمنامه همكاري هاي اقتصادي اتاق هاي بازرگاني و صنايع تهران و لاهور ميان ' يحيي آل اسحاق ' و ' عرفان قيصر شيخ ' روساي دو اتاق بازرگاني به امضا رسيد.

به گزارش روز جمعه ایرنا، در این تفاهمنامه دو طرف بر همكاری در زمینه تبادل اطلاعات تجاری از فعالان بخش خصوصی و همچنین برگزاری نمایشگاههای تخصصی كالاهای تولیدی پاكستان در تهران و مصنوعات ایران در لاهور به توافق رسیدند.

روسای اتاق های بازرگانی تهران و لاهور در حضور 'محمد حسین بنی اسدی' سركنسول ایران در لاهور برای افزایش سطح تبادلات بازرگانی با یكدیگر به دو میلیارد دلار در سال توافق كردند.

از سوی دیگر قرار شد یك كمیته مشترك از سوی اتاقهای بازرگانی تهران و لاهور برای پیگیری توافقات انجام شده و عملیاتی كردن آنها، تشكیل شود.

اتاق بازرگانی ، صنایع ، معادن و كشاورزی تهران با استقبال از همكاری میان فعالان بخش خصوصی ایران و پاكستان در زمینه صنایع نساجی ، پذیرفت تا یك هیات ویژه از مدیران صنایع نساجی ایران برای یافتن راههای توسعه همكاری با این كشور بزودی به 'فیصل آباد' عزیمت كند .

'مزمل سلطان ' رییس اتاق بازرگانی و صنایع فیصل آباد در دیداری جداگانه ای با رییس اتاق بازرگانی تهران تاكید كرد كه پاكستان آمادگی دارد تمامی نیازهای صنایع نساجی ایران را در زمینه نخ پنبه ای و الیاف مصنوعی ، ویسكوز و رنگ های نساجی تامین كند.

بر اساس این گزارش، بخش خصوصی ایران برای صادرات ماهانه 10 هزار تن گوگرد و مقادیر قابل توجهی محصولات پتروشیمی با پاكستان به توافق اولیه دست یافت .

نمایندگان مجتمع پتروشیمی 'خارك' كه به همراه یك هیات عالی رتبه تجاری و صنعتی از سوی اتاق بازرگانی ، صنایع ، معادن و كشاورزی تهران به پاكستان سفر كرده اند، در مذاكره با واردكنندگان پاكستانی توافق كردند ماهانه 10 هزار تن گوگرد و مقادیر متنابهی ' ال . ان . جی ' به این كشور صادر كنند .

مجتمع پتروشیمی خارك كه محصول گوگرد آن در دنیا رتبه اول را كسب كرده است ، با ظرفیت تولید سالانه یك میلیون تن انواع محصولات پتروشیمی نظیر متانول ، گوگرد ، پروپان ، بوتان و گسولین و همچنین با استفاده از دو اسكله اختصاصی برای پهلوگیری كشتی هایی با ظرفیت حمل 40 هزار تن ، تاكنون موفق به صدور محصولات پتروشیمی به بازارهای چین ، عراق ، تایوان ، هند ، ژاپن و كره جنوبی شده و از این پس محصولات خود را بصورت مستمر به پاكستان ارسال خواهد كرد.

به منظور توافق نهایی برای صادرات این محصولات هفته آینده نمایندگانی از شركت ' بی ، بی ، ان ' پاكستان به تهران سفر می كنند .

پاكستان هم اكنون نیاز خود به گوگرد را از بازار روسیه تامین می كند، ولی با توجه به مسافت كمتر میان ایران و پاكستان ، واردات گوگرد از مجتمع پتروشیمی خارك برای پاكستان دارای صرفه اقتصادی است .

همچنین در ادامه دیدارهای هیاتهای تجاری تهران و لاهور، دولت ایالتی پنجاب از پیشنهاد ایران برای تامین منابع مالی ساخت نیروگاههای خورشیدی در این ایالت استقبال كرد .

مقامات دولت ایالتی پنجاب در ادامه تعهد كردند موافقت دولت فدرال پاكستان را برای برقراری پروازهای مستقیم شركت هواپیمایی 'آسمان' و 'ماهان' بین تهران و لاهور را جلب كند .

وزیر اقتصاد و دارایی و وزیر آموزش و پرورش ایالت پنجاب در ملاقات با اعضای هیات اعزامی تجار و صنعتگران ایران با اظهار خرسندی از نتایج مذاكرات فعالان بخش خصوصی دو كشور برای گسترش ارتباطات اقتصادی، گفت : دولت محلی پنجاب خواستار برقراری پروازهای مستقیم میان تهران و لاهور است كه اجرای آن نیازمند موافقت دولت فدرال پاكستان با راه اندازی پروازهای مذكور توسط دو شركت هواپیمایی آسمان و ماهان ایران است .

وی همچنین از مذاكرات هیات ایرانی با طرف های پنجابی برای مشاركت در تجهیز 500 هزار خانه این ایالت به برق خورشیدی استقبال كرد و ادامه داد : پیشنهاد ایران برای تامین منابع مالی این طرح كاملا قابل توجه است.

آل اسحاق نیز در این دیدار ضمن ارایه گزارشی جامع از توافقات صورت گرفته با طرف های پاكستانی گفت : ایران برای راه اندازی نیروگاههای برق آبی در شمال پنجاب بزودی هیات كارشناسی به این ایالت اعزام خواهد كرد .

وی افزود: در مذاكرات صورت گرفته با پاكستانی ها، قرار شد تا ایران با در اختیار گرفتن یك معدن زغال سنگ در ایالت پنجاب نیروگاه حرارتی 200 مگاواتی در این ایالت احداث كند .

همچنین ایران موضوع ساخت یك نیروگاه حرارتی 200 مگاواتی دیگر را در 'مظفر آباد' پنجاب با استفاده از زغال سنگ انتقالی از ایالت بلوچستان، مورد بررسی قرار می دهد .

وی گفت : ایران پیش از این برای صادرات هزار مگاوات برق به پاكستان به توافق رسیده است . ضمن اینكه خط انتقال برق ایران به بندر ' گوادر ' پاكستان توسط فعالان بخش خصوصی تا یك سال و نیم دیگر به بهره برداری خواهد رسید . علاوه بر آن سال گذشته قرارداد احداث نیروگاههای بادی در كراچی توسط بخش خصوصی ایران منعقد شده است .

در ادامه این دیدارها ، یحیی آل اسحاق در مصاحبه با سردبیران اقتصادی ، خبرنگاران و نمایندگان رسانه های گروهی لاهور با اشاره به بی اثر بودن تحریم های اقتصادی آمریكا در كاهش سرعت دستیابی ایران به پیشرفت های تولیدی و صنعتی ، از تمامی خبرنگاران پاكستانی دعوت كرد با سفر به تهران از توانمندیهای اقتصادی بخش خصوصی ایران گزارش تهیه كنند.

در این جلسه كه با حضور گروه زیادی از خبرنگاران و تصویر برداران رسانه های پاكستان برگزار شد ، آل اسحاق دولت آمریكا را دشمن مشترك ایران و پاكستان در دستیابی به توسعه اقتصادی و افزایش همكاری های مشترك تجاری و صنعتی معرفی كرد و خواستار بی توجهی دستگاههای دولتی و بانكهای پاكستان به تهدیدهای آمریكا برای عدم همكاری با ایران شد .

وی گفت : دولت پاكستان به جای توجه به تهدیدهای توخالی و زودگذر آمریكا باید به منافع بلند مدت توسعه همكاری اقتصادی با ایران بیندیشد.

آساق ** 1095**1651