۲۸ شهریور ۱۳۹۱، ۱۱:۳۵
کد خبر: 80328035
T T
۰ نفر

ميلاد كعبه دل ها

۲۸ شهریور ۱۳۹۱، ۱۱:۳۵
کد خبر: 80328035
ميلاد كعبه دل ها

گروه اسناد و اطلاع رساني- هلهله شادي برپاست؛ آسمانيان نداي عشق و دوستي سرداده اند و زمينيان جشن و سرور برپا كرده اند، امروز؛ روز ميلاد كريمه اهل بيت ، نور ديده برادر و كعبه دل هاست.

نخستین روز ماه ذی القعده سال 173هجری قمری، انسانی از سلاله پاك اهل بیت(ع) در مدینه دیده به جهان گشود كه او را كریمه اهل بیت می خواندند. حضرت معصومه(س) فرزند گرانقدر امام موسي بن جعفر(ع) و نجمه خاتون بود، نام ایشان فاطمه است و از القاب وی می توان به طاهره، رشیده، تقیه، رضیه، مرضیه، سیده صدیقه، سیده رضیه مرضیه، سیده نساء العالمین، محدثه و عابده اشاره كرد.

زندگی حضرت معصومه(س) همزمان با حكومت عباسیان همراه بود. ایشان هماره به علت ظلم و ستم آنان نسبت به اهل بیت در اندوه و غم بسر می برد. حضرت معصومه ده ساله بود كه پدر بزرگوار خویش را از دست داد و در غم درگذشت ایشان فرو رفت، پس از آن امام رضا(ع) برادر گرانقدر ایشان؛ همراه همیشگی كریمه اهل بیت شد.

امام هشتم شیعیان پس از شهادت پدر به امامت رسیدند و مردمان آن عصر را در برابر ظلم حكومتیان یاری رساندند، او هرگز در برابر ستم عباسیان سرخم نكرد و همچون كوهی استوار در برابر آنان ایستاد، حكومت كه یارای مقابله با ایشان را نداشت این امام همام را به مرو تبعید كرد.

حضرت معصومه(س) یك سال پس از تبعید برادر گرانقدرش به همراه عده ای از یاران و همراهان خود راهی این شهر شد، اما سرنوشت وی را به شهرقم رساند، زیرا هنگام سفر به مرو، عده ای از دشمنان اهل بیت و ماموران حكومتی به كاروان آنان حمله كردند و در جنگی نابرابر تعدادی از همراهان آن حضرت را به شهادت رساندند.

حضرت معصومه(س) از غم دوری برادر و شهادت همراهانش، بیمار شد و در نیمه راه به شهر قم رفت، سرانجام 17روز پس از اقامت در این شهر از این دنیای فانی پركشید و به دیار حق شتافت، پیكر مطهر ایشان را در قم به خاك سپردند. اكنون حرم مطهر این بانوی پاكدامن، میعادگاه عاشقان و دوستداران ایشان و اهل بیت(ع) است.

جایگاه حضرت معصومه در ایران اسلامی و عشق فراوان مردم به كریمه اهل بیت باعث شد تا روز میلاد ایشان 'روز دختران' نامیده شود، تا تمامی مردمان و بویژه دختران این مرز و بوم ایشان را الگوی خویش در راه سعادت و رسیدن به اسلام ناب محمدی قرار دهند و به یاد بسپارند كه خوبان و والامقامان هماره در تاریخ جاودان خواهند ماند.

اطلاع**2002**1717