۲۸ شهریور ۱۳۹۱، ۱۳:۴۹
کد خبر: 80328471
T T
۰ نفر

گمانه تكرار جنگ گازي بين روسيه و اوكراين مطرح شد

۲۸ شهریور ۱۳۹۱، ۱۳:۴۹
کد خبر: 80328471
گمانه تكرار جنگ  گازي بين روسيه و اوكراين مطرح شد

مسكو - روزنامه روسي 'نزاويسمايا گازتا' در شماره روز سه شنبه خود با اشاره به اختلافات ديرين روسيه و اكراين بر سر قيمت گاز نوشت: با آغاز فصل سرما بار ديگر نشانه هاي شروع جنگ گاز ميان دو كشور هر روز پررنگ تر از قبل مي شود.

به گزارش ایرنا، در گزارش روز نامه روسی با اشاره به درخواست 5/24 میلیارد مترمكعبی خرید گاز توسط اكراین از 'گازپروم' غول انحصار انرژی روسیه در سال جاری میلادی آمده است: این در حالی است كه كی یف پیشتر اعلام كرده بود 27 میلیارد مترمكعب گاز از شركت گازپروم خریداری می كند و كاهش ناگهانی و غیرمنتظره 5/2 میلیارد مترمكعبی خرید گاز، خشم مقام های روس را برانگیخته است.

گزارش نزاویسیمایا گازتا حاكی است: گازپروم به اوكراین تذكر داده است كه طبق قرارداد موجود این كشور باید دست كم 33 میلیارد مترمكعب گاز از شركت روسی خریداری كند، در غیر این صورت روسیه برای گرفتن جریمه از این كشور به دادگاه بین المللی شكایت می كند.

بر پایه گزارش، مساله دیگر مورد اختلاف روسیه و اوكراین در زمینه انرژی، قیمت گاز صادراتی گازپروم به كی یف است كه به نظر مقامهای اوكراینی بالاتر از قیمت های استاندارد بازار جهانی انرژی می باشد.

در گزارش نزاویسیمایا گازتا یادآوری شده است: قیمت پایه گاز صادراتی روسیه برای اوكراین 450 دلار به ازای هر هزار متر مكعب است.

در گزارش روزنامه روسی با اشاره به اینكه روسیه از عدم انجام درخواست های سیاسی این كشور از طرف اوكراین ناراضی می باشد، به نقل از كارشناسان اوكراینی پیش بینی كرد با توجه به اختلافات دو كشور در مساله صادرات گاز در آینده نزدیك جنگ گازی میان دو كشور از سر گرفته شود.

جنگ گاز میان روسیه و اكراین در سال های اخیر به موضوعی تنش زا در روابط مسكو و كی یف تبدیل شده است و روس ها برای گریز از درخواست های اوكراینی ها مبنی بر اعمال تخفیف های بیشتر در زمینه ترانزیت گاز صادراتی به اروپا به اجرای طرح های جایگزین انتقال انرژی به قاره سبز مانند خط لوله 'جریان جنوبی' اقدام كرده اند.

در راستای نزاع انرژی میان روسیه و اوكراین 'ویكتور یانوكوویچ' رییس جمهوری اوكراین به تازگی اعلام كرد كه قیمت گاز صادراتی روسیه به اوكراین نباید از 250 دلار به ازای هر هزار متر مكعب بیشتر باشد و كی یف به شدت مخالف افزایش قیمت گاز صادراتی روسیه است.

'نیكلای آزاروف' نخست وزیر اوكراین نیز اعلام كرده است كه كشورش سالانه حدود پنج میلیارد دلار هزینه اضافی بابت گاز وارداتی از روسیه به این كشور پرداخت می كند.

وی خاطرنشان كرد: این مساله بر توسعه اقتصاد اوكراین تاثیر منفی می گذارد و كی یف برای كاهش بهای گاز تلاش خواهد كرد.

در همین حال 'آركادی دووركوویچ' معاون نخست وزیر روسیه به تازگی امكان كاهش بهای گاز صادراتی به اوكراین را منتفی دانست و افزود: كاهش بهای گاز به معنای از دست رفتن بخش قابل توجهی از درآمد شركت گازپروم می باشد.

روسیه و اوكراین در چهار سال اخیر به دلیل اختلاف در باره بهای گاز صادراتی، نزاع گازی داشته اند كه دو سال پیش منجر به قطع دو هفته ای نرانزیت گاز روسیه به كشورهای اروپایی از طریق اوكراین شد.

اروپام/2242**518