۳ مهر ۱۳۹۱، ۲۳:۳۲
کد خبر: 80338941
T T
۰ نفر

آفريقاي جنوبي بدنبال اصلاح ساختار سازمان ملل

۳ مهر ۱۳۹۱، ۲۳:۳۲
کد خبر: 80338941
آفريقاي جنوبي بدنبال اصلاح ساختار سازمان ملل

پرتوريا – آفريقاي جنوبي به عنوان بزرگترين قدرت اقتصادي قاره آفريقا و ازجمله كشورهاي صاحب نفوذ در اين قاره بدنبال اصلاح ساختار سازمان ملل به منظور ايفاي نقش بيشتر دراين نهاد جهاني است.

به گزارش ایرنا؛ آفریقای جنوبی با بیان این كه ساختار سازمان ملل برآیندی از تحولات بعد از جنگ دوم جهانی است و این ساختار به طور طبیعی قادر به پاسخگوی تحولات جدید جهانی نیست بر ضرورت تغییر و تحول در چارچوب كلی این سازمان بویژه یكی از مهمترین اجزای آن یعنی شورای امنیت تاكید دارد .

در پشت این تاكید و انتظار پذیرفته شده از سوی بسیاری از كشورهای جهان ؛ تمایل مهمتری یعنی عضویت دایم در شورای امنیت سازمان ملل نهفته است اما آفریقای جنوبی در این میان تنها نیست.

در كنار آفریقای جنوبی ؛ آلمان ؛ ژاپن و هند از جمله كشورهایی هستند كه رویای عضویت دائم در شورای امنیت را در سر می پرورانند.

درمیان این كشورها؛ آفریقای جنوبی به رغم برخی ضعف های جدی از جمله عدم توانایی اقتصادی؛ فناوری و نظامی اش در مقایسه با سه كشور دیگر، برخوردار از این شانس است كه هیچ معارضی جدی در قاره آفریقا ندارد.

به طور نمونه ژاپن به دلایل تاریخی بویژه تجاوزات آن به كشورهای همسایه اش از اوایل قرن بیستم معارضی جدی چون چین و كره جنوبی و همچنین آلمان به دلیل جنگ افروزی ها در دو جنگ جهانی اول و دوم مخالف های جدی در اروپا دارد .

آفریقای جنوبی همچنین با این استدلال كه از قاره آفریقا هیچ كشوری عضو دایم شورای امنیت سازمان ملل نیست ؛ تلاش داشته است كه نظر موافق سایر كشورهای این قاره را برای حمایت از خواسته پرتوریا جلب كند.

حضور 'ژاكوب زوما ' رییس جمهوری آفریقای جنوبی در شصت و هفتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل ؛ فرصتی مناسبی برای این كشور فراهم كرده است كه مجددا ضرورت اصلاح ساختارسازمان ملل را مطرح كند.

ˈكلایسون مونیلاˈ سخنگوی وزارت خارجه آفریقای جنوبی روز یكشنبه گذشته عنوان كرد كه یكی از محورهای سخنان زوما در نشست روز سه شنبه مجمع عمومی بحث اصلاح ساختار سازمان ملل خصوصا شورای امنیت خواهد بود .

به گفته وی، یكی دیگر از محورهای سخنان زوما موضوع بحران های منطقه ای و بین المللی و لزوم حل و فصل آنها از طریق راه های مسالمت آمیز است كه این موضوع نیز بنوعی به بحث اصلاح سازمان ملل مرتبط است.

خانم 'نكوآنا ماشابانه ' وزیر خارجه آفریقای جنوبی اخیرا در سخنانی در دانشگاه پرتوریا گفت كه بدلیل وجود ضعف در ساختار سازمان ملل متحد ؛ این نهاد جهانی نتوانسته است بخوبی بحران های بین المللی و منطقه ای را خوب مدیریت كند.

وی حل بحران لیبی از طریق نظامی كه برخلاف میل بسیاری از كشورهای آفریقایی از جمله آفریقای جنوبی بود؛ را ازجمله این موارد مثال آورد .

منابع دیپلماتیك افریقای جنوبی عنوان كرده اند كه هیات بلندپایه این كشور در جریان نشست مجمع عمومی سازمان ملل بشدت بر اصلاح پیكره بندی این نهاد جهانی تاكید خواهند داشت.

شبكه تلویزیون آفریقای جنوبی روز دوشنبه به نقل از ماشابانه وزیر خارجه این كشور گزارش داد كه اصلاح ساختار سازمان ملل یكی از شروط لازم برای ایفای نقش موثر این سازمان در مدیریت و حفظ و نگهداری صلح جهانی است.

به گفته وی، ایجاد شرایط برابر و عادلانه در ارگان های سازمان ملل ؛ سبب خواهد شد كه مشروعیت بیشتری به نقش و اقدامات این سازمان در عرصه جهانی داده شود.

وی تاكید كرده است كه نیاز به انجام اصلاحات در سازمان ملل متحد بیش از گذشته احساس می شود.

خاورم .1552 ** 1917