به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، 'علی رحیم پور' روز شنبه در نشست راهنمایان تور در ساختمان ارگ آزادی افزود: در سال 1389 بازارهای هدف گردشگری ایران در این پژوهشكده مورد بررسی پژوهشی قرار گرفت و بر این اساس از این پس توریستهای خارجی باید از چهار منطقه آسیا، كشورهای عربی - آفریقایی و همچنین اروپا و آمریكا جذب شوند.
وی با بیان آنكه 14 كشور در حوزه آسیا به عنوان بازار هدف ایران تعیین شده است، از تركیه، چین، هند، پاكستان، تركمنستان، افغانستان، ژاپن، كره جنوبی، اندونزی، مالزی، لهستان و قزاقستان از جمله بازارهای آسیایی مورد نظر ایران نام برد.
رحیم پور افزود: از میان كشورهای حوزه عربی - آفریقایی نیز میتوان به كشورهای عربستان، كویت، قطر، امارات، عراق، بحرین و عمان اشاره كرد؛ ضمن آنكه در حوزه اروپا و آفریقا نیز آمریكا، آلمان، انگلیس، اسپانیا، كانادا، ایتالیا و یونان دیده می شود.
وی با ارایه تحقیقی كه درباره بازارهای هدف ایران در صنعت گردشگری در پژوهشكده گردشگری صورت گرفته است، ادامه داد: نخستین برنامه بلندمدت ایران برای جذب گردشگر خارجی در سال 1350 انجام گرفت كه سه دهه بعد از آن نیز تنها برنامه گردشگری در ایران بود.
معاون پژوهشكده گردشگری افزود: در این برنامه چهار بازار هدف از مناطق اروپا، آمریكای شمالی، آسیا و اقیانوس آرام، كشورهای منطقه به عنوان بازارهای اصلی ایران برای جذب گردشگر انتخاب شده بودند كه بر اساس این برنامه مهمانسراهای متعددی در سراسر كشور ایجاد شد.
رحیم پور با بیان آنكه برنامه بازارهای هدف ایران در سال 1381 با تدوین برنامه ملی توسعه گردشگری تغییر كرد، گفت: در این برنامه شرق آسیا، خاورمیانه، اروپا، آمریكای شمالی و نیز جنوب و جنوب شرق آسیا هدف گذاری شدند.
وی افزود: در سال 1383 این برنامه دستخوش تغییراتی شد و در مجموع چهار بازار خاورمیانه با اولویت عربستان و كشورهای حاشیه خلیج فارس، منطقه اروپا با اولویت فرانسه، آلمان و انگلیس، شرق آسیا و همچنین آمریكای شمالی در نظر گرفته شدند.
رحیم پور تصریح كرد، در سال 1384 این جدول بار دیگر تغییر كرد و بر تعداد كشورهای حاضر در بازارهای هدف ایران افزوده شد؛ در این جدول نام برخی كشورهای آفریقایی از جمله كنگو نیز گنجانده شده بود كه معلوم نیست با چه معیاری جذب گردشگر از این كشورها كه درآمد پایینی دارند، در دستور كار قرار گرفته بود.
معاون پژوهشكده گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تاكید كرد: در این برنامه، بازارهای هدف در قالب سه حوزه آسیا، كشورهای عربی - آفریقایی، اروپا و آمریكا طراحی شدند كه حجم بالای كشورها و بی توجهی به شاخصهای مورد نیاز برای جذب توریست نشان میدهد كه این بازارها بدون ایده علمی و كار پژوهشی انتخاب شدند.
رحیم پور افزود: برای انتخاب 29 كشور به عنوان بازار هدف ایران، ابتدا 135 كشور انتخاب و با اتكا به روش های علمی، 62 كشور غربال شد.
وی ادامه داد: در مرحله سوم انتخاب بازارهای هدف گردشگری ایران، به مطالعه خصوصیات و ویژگی های هر یك از كشورها و نیز توانمندی های داخلی و محدودیت های اجرایی پرداخته شد.
رحیم پور، تعداد گردشگر خروجی از كشور مبدا، میزان هزینه های سفر برای هر گردشگر، تعداد گردشگرهای ورودی به ایران، روابط اقتصادی و سیاسی ایران با كشور مبدا، تعداد اتباع ایرانی در كشور مبدا، میزان درآمد سرانه، امكانات و تسهیلات كشور هدف در ایران و نیز مزیت های ویژه برای ایران را از جمله شاخصهایی برشمرد كه در انتخاب كشورهای هدف موثر بودهاند.
معاون پژوهشكده گردشگری تاكید كرد: با وجود تیرگی روابط سیاسی بین ایران و آمریكا، بررسیها نشان میدهد كه آمریكا همچنان رتبه نخست بازار هدف گردشگری ایران را به خود اختصاص داده و كشورهای آلمان، تركیه، انگلیس و چین در رتبههای بعدی قرار دارند و قزاقستان نیز در رتبه بیست ونهم قرار گرفته است.
وی تاكید كرد: تعیین بازارهای هدف گردشگری به بخش خصوصی و بویژه راهنمایان تور كمك می كند تا پیش از برنامهریزی برای تورها، خود با علایق و سلایق گردشگران هر كشور از طریق آموزش آشنا شوند.
رحیمپور گفت: برنامه تدوین شده برای انتخاب 29 بازار هدف ایران در صنعت گردشگری برای دوره 15 ساله طراحی شده است و فعالان بخش خصوصی باید با اطلاع از این برنامه برای جذب گردشگر از این كشورها تلاش كنند.
این كارشناس صنعت گردشگری، تبلیغ بستهها گردشگری را وظیفه بخش خصوصی دانست و تاكید كرد: وظیفه دولت آگاه سازی، برگزاری دورههای آموزشی و توانمندسازی بخش خصوصی است.
رحیم پور با بیان آنكه رسانههای بین المللی وابسته به استكبار شبانه روز در حال ارایه چهره منفی و نادرست از ایران به افكار عمومی جهان هستند، افزود: راهنمایان تور و بخش خصوصی باید با ارایه اطلاعات درست به گردشگران ورودی، این تبلیغات منفی را از ذهن آنان پاك كنند.
** تعداد راهنمایان تور دو برابر شده است
مدیر كل دفتر امور مراكز و خدمات گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز در این نشست گفت: تعداد راهنمایان تور از دو هزار و 600 نفر در سال 1384 به بیش از پنج هزار و 600 نفر در خرداد امسال رسید كه 116 درصد رشد نشان میدهد.
'مرتضی شریفی' با بیان آنكه رتبهبندی راهنمایان تور در دستور كار این دفتر قرار گرفته است، افزود: كارت راهنمایان تور فقط در صورتی تمدید می شود كه امتیازات كافی را كسب كرده باشند كه این امتیازات از طریق شركت در كلاس های آموزشی و برگزاری مداوم تورهای گردشگری به فرد تعلق می گیرد.
شریفی از راهنمایان تور خواست تا نسبت به تشكیل یك انجمن صنفی فراگیر در عرصه تورگردانی و راهنمایی تورهای داخلی و خارجی اقدام كنند تا همه فعالان این عرصه را تحت پوشش قرار دهد.
همایش یك روزه نقش راهنمای تور در توسعه صنعت گردشگری داخلی و تورهای ورودی با حضور فعالان این عرصه و مدیران انجمنهای صنفی راهنمایان تور و جامعه تخصصی تورگردانان در ساختمان ارگ آزادی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برگزار شد.
فراهنگ ** 2025 ** 1071
معاون پژوهشكده گردشگري:
29 كشور، بازار هدف ايران در صنعت گردشگري شدند
۸ مهر ۱۳۹۱، ۱۴:۲۳
کد خبر:
80346326
تهران - معاون پژوهشكده گردشگري گفت: 29 كشور بازار هدف ايران را در صنعت گردشگري تشكيل ميدهند كه همه تشكلهاي بخش خصوصي تا 15 سال آينده بايد براي جذب توريست از اين كشورها، برنامهريزي كنند.