۱۱ مهر ۱۳۹۱، ۱۳:۰۵
کد خبر: 80351425
T T
۰ نفر
يزد رتبه اول كشوري درزمينه سرانه سرمايه گذاري صنعتي،معدني داراست

يزد-استان يزد داراي رتبه اول كشوري در زمينه سرانه سرمايه گذاري صنعتي-معدني ، رتبه ششم كشوري از نظر توسه يافتگي صنعتي-معدني ورتبه دوم كشوري از نظر ذخائر معدني است.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از روابط عمومی سازمان صنعت ، معدن و تجارت استان یزد ، این استان به دلیل دارا بودن موقعیت خاص جغرافیایی ، نیروی انسانی فرهیخته و كوشا ، منابع عظیم معدنی ، زیرساختهای توسعه ، سابقه دیرین صنعتی و بخش خصوصی فعال و كارآمد استعداد ایفای نقش بسیار مهم و سازنده در بخش صنعت ، معدن و تجارت كشور را دارا می باشد .

بر همین اساس و به استناد سند توسعه ملی استان، محور توسعه استان یزد بخش صنعت و معدن بوده و دستیابی به توسعه و رشد مستمر و پایدار در این زمینه از جمله مهمترین اهداف بلند مدت توسعه استان محسوب می گردد .

جهت نیل به این هدف ظرفیت سازی های جدیدی اعم از واحدهای در حال تولید و طرحهای در دست احداث صورت گرفته است به نحوی كه استان علی رغم داشتن تنها 4/1 درصد از جمعیت كشور در حال حاضر 8/3درصد از پروانه های بهره برداری صنعتی و 2/4درصد از جوازهای معتبر كشور را به خود اختصاص داده است.

این موضوع نشان دهنده جایگاه صنعتی استان و پتانسیلهای باالقوه و بالفعل توسعه این خطه از كویر می باشد.

شاهد این مدعا رتبه اول كشوری در زمینه سرانه سرمایه گذاری صنعتی-معدنی ، رتبه ششم كشوری از نظر توسعه یافتگی صنعتی-معدنی ورتبه دوم كشوری از نظر ذخائر معدنی است . از نگاه آماری در حال حاضر بیش از سه هزار و 300 واحد صنعتی با سرمایه گذاری اسمی بالغ بر 53هزار میلیارد ریال و 360 واحد معدنی با سرمایه گذاری اسمی بالغ بر چهار میلیارد و 800 میلیون ریال در استان در حال فعالیت می باشند كه زمینه اشتغال مستقیم بیش از یكصد هزار نفر را فراهم نموده است.

در كنار این موضوع وجود بالغ بر 908 طرح نیمه تمام صنعتی وپانصد فقره پروانه اكتشاف معدنی نیز نشان دهنده ادامه روند توسعه صنعتی-معدنی استان در طی سالهای آینده می باشد.

از عمده ترین فعالیتهای سازمان صنعت ، معدن و تجارت استان در حوزه صنعت و معدن و طی یكسال گذشته صدور 293 فقره پروانه بهره برداری صنعتی با سرمایه گذاری پنج هزار و 400 میلیارد ریال و اشتغال مستقیم پنج هزار و 946نفر ، صدور چهل و سه فقره پروانه بهره برداری معدنی با حجم سرمایه گذاری سیصد و بیست میلیارد ریال و اشتغال مستقیم چهارصد و نود و هشت نفر و صدور نهصد و شصت و نه فقره جواز تاسیس با پیش بینی سرمایه گذاری چهل و سه هزار میلیارد ریال و اشتغال بیست و چهار در بخشهای مختلف استان و در زیر گروههای مختلف صنعت و معدن می باشد.

شایان ذكر است كه در دوره مذكور فرآیند صدور جواز تاسیس از سیستم قبلی به سیستم تحت وب و با استفاده از اینترنت تغییر یافته است.

همچنین با توجه به پیاده سازی بخش اول هدفمندسازی یارانه ها نسبت به تشكیل ستاد مربوطه و پیگیری موارد مرتبط اقدام صورت گرفته كه در این زمینه نیز هفتاد و شش واحد صنعتی كوچك جهت استفاده از تسهیلات بازسازی و نوسازی به سیستم بانكی معرفی گردیده اند.همچنین پیگیریهای لازم جهت تغییر نوع سوخت كلیه واحد های مصرف كننده عمده به گاز شهری در راستای افزایش بهره وری صورت گردیده است.

علاوه بر این صدور 399 مورد معافیت گمركی، معرفی 108واحد صنعتی و معدنی به بانكها از باقیمانده تسهیلات سال 84، معرفی 5 واحد صنعتی و معدنی به بانكها از محل كمكهای فنی اعتباری، معرفی 70 واحد صنعتی و معدنی جهت تسهیلات ارزی ، همكاری در زمینه تهیه و تدوین سند توسعه صنعت و معدن استان و سند اشتغال استان، تهیه لیست اولویتهای سرمایه گذاری با استفاده از نظرات كارشناسان و خبرگان بخشهای مختلف صنعت و اساتید صاحب نظر دانشگاه نیز مهمترین اقدامات در طی دوره مورد بحث می باشد.

با توجه به موارد مطرح شده و به استناد اسناد بالا دستی توسعه بخشی و منطقه ای ،

ازدیگر فعالیتهای سازمان صنعت ، معدن و تجارت استان در حوزه تجارت در سال گذشته صادرات بالغ بر673 هزارتن كالا به ارزش 411 میلیون دلار معادل 4558 میلیارد ریال از گمرك استان یزد بود كه نسبت به دوره مشابه سال قبل ، از لحاظ وزن 39% و از لحاظ ارزش 32% افزایش داشته است.

این در حالی است كه ارزش صادرات كشور نسبت به سال قبل 27 % افزایش داشته است كه عمده كالاهای صادراتی دراین مدت كاشی، كابلهای مخابراتی، قیرنفت جامد، پسته ، فرومولیبدن اكسیدمولیبدن و تابلو برق كه به 50كشور جهان بالاخص كشورهای عراق، پاكستان ، سوریه، افغانستان، هلند،اتیوپی و امارات صادر شد.

در سه ماهه ابتدای سال جاری نیز 251369 هزار تن كالا به ارزش 101 میلیون دلار از گمرك یزد صادر شده كه در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از لحاظ وزن 70 درصد و از لحاظ ارزش 33 درصد افزایش داشته است .

شاخص ترین اقدامات سال گذشته تاكنون در حوزه بازرگانی داخلی برگزاری بیش از پنجاه موردجلسه شورای نظارت وكنترل بازار در جهت برنامه ریزی تامین و توزیع كالاهای ضروری تنظیم بازار استان شامل 1300تن سیب و پرتقال در ایام پایانی سال ، ذخیره سازی و توزیع 1800تن گوشت مرغ و گوساله منجمد و معرفی تولید كنندگان فرش جهت اخذ 37 میلیارد ریال تسهیلات است.ك/4

7546/1968