سهم بخش معدني خراسان رضوي در توليد ناخالص داخلي كمتر از يك درصد است

مشهد - رييس سازمان صنعت ، معدن و تجارت خراسان رضوي گفت : سهم معادن و صنايع معدني در توليد ناخالص داخلي كمتر از يك درصد است.

علی صفرزاده در 'همایش مشترك كمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ، صنایع ، معادن و كشاورزی خراسان رضوی و ایران' در مشهد افزود : هم اینك هفت هزار نفر در این بخش اشتغال دارند كه تنها نیم درصد اشتغال استان است.

وی گفت : این در حالی است كه 25 درصد صنایع فولاد كشود در خراسان رضوی قرار دارد.

وی اظهار داشت : در مصوبه هیات وزیران هم علاوه بر مجوزهای قبلی ، 5/17 میلیون تن مجوز تولید كنسانتره و گندله جدید به استان داده شده است.

وی افزود : در واقع در حوزه معدن در گذشته بسیاری از فرصت های سوخته و از بین رفته و امروز نیازمند تلاش مضاعفی برای بهره برداری از ظرفیت ها و رونق این بخش هستیم.

صفر زاده گفت : در برنامه پنجم توسعه 400 میلیارد ریال اعتبار به منظور سرمایه گذاری در ایجاد زیرساخت های صنایع معدنی استان ظرف مدت پنج سال در نظر گرفته شده است كه خود می تواند فرصتی برای رونق این حوزه باشد.

به گفته وی، هر اشتغال جدید معدنی 20 شغل صنعتی ایجاد می كند و هر 20 شغل صنعتی 200 شغل جدید در خدمات یا كشاورزی ایجاد می كند.

وی اظهار داشت : با توجه به اهمیت این حوزه در اتاق بازرگانی استان بخش ویژه ای دیده بانی و پیگیری مسایل معدنی را پایش می كند و علائق و سرمایه گذاری ها را در بخش رصد می شود كه باید با حمایت های عمومی و همراهی دستگاه های پیوند بزنیم.

رییس كمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق ایران هم در این جلسه با بیان اینكه زنجیره بخش معدن از اكتشاف تا فرآوری است، گفت : با در نظر گرفتن این زنجیره می توان تا هفت درصد در تولید ناخالص داخلی افزایش ایجاد كرد.

محمد رضا بهرامن افزود : سهم صنعت و معدن در تولید ناخالص داخلی 21 درصد و سهم معدن فقط هفت درصد است در حالی كه ظرفیت و پتانسیل بالایی در این حوزه وجود دارد.

وی بیان كرد : اگر بصورت علمی به اكتشاف بپردازیم ذخیره معادن بسیار بیشتر است زیرا اكتشافاتی كه انجام شده بسیار سطحی و ضعیف است و باید تقویت شود.

2713/659