۱۴ مهر ۱۳۹۱، ۱۹:۱۲
کد خبر: 80356432
T T
۰ نفر
چربي خون بالا عامل بيش از نيمي از سكته‌هاي قلبي است

تهران - سرپرست دفتر بهبود تغذيه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي گفت: چربي خون بالا عامل بيش از نيمي از سكته‌هاي قلبي است و از هر پنج سكته‌ مغزي، يك مورد به علت چربي خون بالا اتفاق مي افتد.

به گزارش روز جمعه ایرنا، 'زهرا عبداللهی' با اشاره به آنكه چربی، نوعی ماده غذایی و یكی از تركیبات مهم مورد نیاز بدن انسان است، افزود: با حذف چربی ترانس(روغن جامد) و جایگزین كردن آن با روغن های مایع می توان از 40 درصد مرگ های ناشی از بیماری قلبی عروقی پیشگیری كرد.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت، وی گفت: میلیاردها سلول در بدن برای تبادل فرمان های عصبی و محافظت بافت ها در برابر بعضی از شوك های محیطی مانند سرما و سایر فعالیت های خود به چربی نیاز دارند و تمامی بافت های عصبی، سلول های مغزی و غشای سلول های بدن از چربی است.

این متخصص تغذیه ادامه داد: مصرف زیاد چربی ها، احتمال ابتلا به بیماری های قلبی عروقی، افزایش فشار خون و بیماری دیابت را افزایش می دهند و در كشورهایی كه دریافت روغن‌های جامد، لبنیات پرچرب، كره، مارگارین و چربی‌های موجود در گوشت قرمز و فرآورده‌های گوشتی بالاست، مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلب و عروق نیز بالا است.

عبداللهی ادامه داد: مصرف زیاد مواد غذایی پر چرب، به خصوص چربی های حیوانی و گوشت قرمز خطر ابتلا به سرطان پستان، روده بزرگ و پروستات را افزایش می دهد.

وی گفت: بیماری های قلبی عروقی و سرطان ها مهمترین علت مرگ و میر در كشور هستند كه یكی از دلایل آن الگوی غلط مصرف روغن های خوراكی و مصرف غذاهای چرب و سرخ شده است.

اجتمام ** 1541 ** 1071
۰ نفر