۱۵ مهر ۱۳۹۱، ۱۲:۰۹
کد خبر: 80357140
T T
۰ نفر
احداث نيروگاه برق در شهرستان تربت حيدريه معطل سرمايه گذار است

تربت حيدريه- معاون استاندار خراسان رضوي و فرماندار ويژه تربت حيدريه گفت: احداث نيروگاه برق اين شهرستان كه از مصوبات دور دوم سفر رييس جمهوري به تربت حيدريه است با مشكل جذب سرمايه گذار روبرو است.

'حسن فتحی نیا' روز شنبه در گفتگوی اختصاصی با خبرگزاری جمهوری اسلامی افزود: درنشست نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی و فرماندار تربت حیدریه با وزیر نیرو در تهران ، به مشكلات نیروگاه و توسعه برق این شهرستان پرداخته شد.

وی گفت: تامین روشنایی معابر، احداث شبكه های جدید، جابجایی شبكه در مسیر طرحها و كمك نقدی به برق تربت حیدریه در دیدار با وزیر نیرو مطرح شد.

فرماندار ویژه تربت حیدریه با اشاره به احداث نیروگاه برق در این شهرستان، افزود: دولت مجوز احداث نیروگاه را به بخش خصوصی در تربت حیدریه داده كه مقرر شده است ، بخش خصوصی حدود 300میلیون یورو برای اجرای آن هزینه كند.

وی ادامه داد: سرمایه گذار تاكنون توانسته تنها مشكلات آب، برق، جاده و كار مطالعات این طرح را به اتمام برساند.

فرماندار ویژه تربت حیدریه بیان كرد: با وجود اینكه سرمایه گذار از نظر بنیه فنی و مهندسی قوی است اما از نظر تامین منابع مالی بسیار ضعیف است.

فتحی نیا گفت: برای احداث این پروژه، تامین ارز با قیمت مرجع برای سرمایه گذاری ممكن شده است.

وی اظهار داشت: برای تخصیص ارز مرجع بانك عامل، سرمایه گذار را موظف می كند كه 15 درصد سرمایه گذاری طرح را به عنوان آورده به پروژه تزریق كند كه این مهم به دلیل ضعف بنیه مالی سرمایه گذار به تعویق افتاده است.

معاون استاندار خراسان رضوی افزود: اخیرا یك سرمایه گذار قوی شناسایی و چگونگی مشاركت وی در احداث این نیروگاه در تربت حیدریه با حضور وزیر نیرو بررسی شد.

فتحی نیا ادامه داد: سرمایه گذار در حال بررسی پیشنهاد مطرح شده در این نشست است كه اگر نتیجه حاصل شود در آن مشاركت داشته باشد.

وی با اشاره به ویژگی های اجرای طرح ،گفت: با احداث این نیروگاه در تربت حیدریه، در فاز اول حدود 500 مگاوات برق تولید می شود كه برای صنایع این شهرستان از جمله واحد فولاد و سایر صنایع این شهرستان كه در آینده توسعه پیدا می كند، مهم و ضروری است.

فرماندار ویژه تربت حیدریه بیان كرد: از ویژگی های منحصر به فرد این نیروگاه خرید برق آن توسط وزارت نیرو و دولت است كه به صورت تضمینی انجام می شود.

وی گفت: شركتی كه در حال احداث نیروگاه برق در تربت حیدریه است نتوانسته سرمایه لازم در این خصوص را تامین كند.

معاون استاندار خراسان رضوی با اشاره به احداث این نیروگاه توسط دولت، بیان كرد: وزیر نیرو در این باره گفت، دولت اكنون به دنبال تصدی گری در حوزه نیروگاهها نیست چرا كه همین نیروگاههای موجود دولتی در حال حاضر به فروش می رسد.

وی گفت: تنها راه احداث نیروگاه برق در تربت حیدریه جلب مشاركت بخش خصوصی است.

فرماندار تربت حیدریه اظهار داشت: چنانچه شناسایی و جذب سرمایه گذار در این پروژه همچنان امكانپذیر نباشد موضوع مشاركت مستقیم شهروندان در دستور كار قرار خواهد گرفت.

وی ادامه داد: سرمایه گذاران تربت حیدریه توانایی و بنیه مالی در جهت مشاركت در این پروژه را دارند.

2691/659